השלד הבורסאי "מטומי" מתמזג עם יבואנית הרכב המקבילה "גלובאל אוטומקס"

על הדרך נחשפים נתוני מכירות והכנסות ראשונים משוק הייבוא המקביל לרכב, שפועל לצד היבואנים הסדירים

ינון עמית - ממקימי "גלובאל אוטומקס" / צילום: איל יצהר
ינון עמית - ממקימי "גלובאל אוטומקס" / צילום: איל יצהר

השלד הבורסאי "מטומי-ש " הודיע אתמול (ד') על אישור התקשרות החברה בהסכם מיזוג עם חברת הייבוא המקביל לרכב "גלובאל אוטומקס", בשליטת יינון עמית ומשפחת לוי.

החברה קבעה מספר אבני דרך עסקיות שבסופן צפויה החזקת בעלי השליטה באוטומקס להגיע לכ-73% ממניות החברה הממוזגת. זו הפעם הראשונה שגורם בתחום הייבוא העקיף של כלי רכב יוצא לבורסה.

יצוין כי הייבוא העקיף של כלי רכב הוסדר בתחילת העשור הקודם והוא מאפשר לגופים עסקיים לייבא לישראל בצורה סדירה כלי רכב חדשים של מותגים שונים, שמקורם בצד שלישי, ללא הסכם זיכיון מחייב עם יצרן הרכב כפי שנדרש מיבואני הרכב הסדירים.

יבואנים אלה אינם מחויבים להחזיק מערך שירות ולמעשה מגלגלים את אחריות היצרן ואת התחזוקה על מערך השירות של היבואנים הסדירים של אותם מותגים. בנוסף הוגדר בחוק "ייבוא זעיר" שמאפשר לייבא עד 20 כלי רכב בשנה.

ההסכם עם מטומי חושף לראשונה טפח מהיקף העסקים של שוק הייבוא המקביל, שהיקפו מוערך בכ-4,000 כלי רכב חדשים בשנה.

לפי הדוח של גלובאל אוטומקס החברה מחזיקה כיום ברישיון ייבוא מקביל ל-12 מותגי רכב שונים ומכרה ב-2019 כ-2,990 כלי רכב חדשים, זינוק של כ-300% לעומת השנה הקודמת. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 מכרה כ-1,434 כלי רכב.

מדוחות החברה עולה כי הכנסותיה זינקו בשנה שעברה ביותר מ-200% והסתכמו בכ-356 מיליון שקל. מתוכם כ-195 מיליון שקל הגיעו מלקוחות מוסדיים, כולל חברות ליסינג והשכרה, והשאר מלקוחות פרטיים. הרווח הגולמי של החברה הסתכם ב-29.43 מיליון שקל והרווח הנקי בכ-9.61 מיליון שקל.

מינואר ועד סוף ספטמבר 2020 נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות החברה ממכירת רכב בשל משבר הקורונה והן הסתכמו בכ-191 מיליון שקל, מתוכם כ-104 מיליון שקל במכירות ללקוחות מוסדיים והשאר ללקוחות פרטיים. על פי דיווחי החברה, נכון ל-30 בנובמבר 2020 היה ברשותה צבר הזמנות לכלי רכב בהיקף כספי כולל של כ-62 מיליון שקל.

שבעה סניפים ו-37 עובדים בלבד

החברה פועלת באמצעות שבעה סניפי מכירות ברחבי הארץ, מפעילה מערך אחסון ומערך הכנת כלי רכב למסירה (PDI) ומעסיקה כ-37 עובדים בלבד. סניפי החברה בירושלים ובראשון לציון מופעלים ישירות על ידי החברה ויתר חמשת הסניפים מופעלים על ידי משווקים מורשים.

מקורות האספקה שלה הם "רשת בין לאומית של ספקים בעיקר ביבשת אירופה וצפון אמריקה שמספקים לה כלי רכב מתוצרים שונים ומדגמים שונים".

לפי דיווחי החברה ינון עמית, אחד משני מקימי החברה ולשעבר סמנכ"ל "אלבר", יועסק לאחר המיזוג בחברה על תקן של "מנהל עסקים ראשי" במשכורת חודשית. זאת בנוסף לכתשעה מיליון אופציות לרכישת מניות רגילות בנות 0.01 שקל.

לפי הדוח, במקביל לרישיונות לייבוא המקביל ל-12 מותגי רכב בכוונת החברה גם לפעול בתור "יבואן זעיר", שמוגבל לייבוא 20 כלי רכב, כדי לבחון את הכדאיות של ייבוא דגמים חדשים. בנוסף היא פועלת להשגת זיכיון ייבוא ישיר מיצרנים שונים בחו"ל, ככל הנראה יצרנים סינים.

בכפוף לקבלת זיכיון, בכוונתה לפנות למשרד התחבורה לקבל רישיון ייבוא ישיר. בנוסף החברה שוקלת גיוס הון ו/או חוב ציבורי ופרטי במטרה להגדיל את היקף מלאי כלי הרכב הזמינים.