בגלל הקורונה אבל לא רק: כך פספסו החזאים את כיוון השווקים, את שער הדולר ואת הצמיחה המשק

מדי שנה מבקשת מערכת גלובס משורה של בתי השקעות וגורמים פיננסיים לספק תחזיות לשנה הנכנסת • חזרנו אל התחזיות של סוף 2019 כדי לגלות שמרביתן לא התממשו ולא בפעם הראשונה

תחזיות לשווקים ב- 2020 / צילומים: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
תחזיות לשווקים ב- 2020 / צילומים: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

משבר הקורונה - שטלטל את השווקים, הפך את המציאות הכלכלית ושינה סדרי עולם - הגדיל בצורה משמעותית את הקושי לספק תחזיות מדויקות לצפוי להתרחש בשווקים בשנה זו.

כך, ממוצע התחזיות של הפעילים אשתקד לביצועי השוק המקומי ב-2020 התברר כאופטימי מדי, עם צפי לעלייה של כ-8%, בממוצע, שיציג מדד הדגל בבורסה בתל אביב, בעוד שבפועל הוא מסכם את השנה עם נסיגה של כ-11% בערכו.

 
  

מנגד, ממוצע התחזיות הניב הערכה זהירה מדי בצפי לביצועי השוק האמריקאי, שם ההערכות המוקדמות של בתי ההשקעות והאנליסטים בתחילתה של 2020 צפו עלייה שנתית של 7% שיציג מדד S&P 500, בעוד שבפועל הוא מסכם את 2020 בטיפוס של כ-15%.

גם בענייני מט"ח התחזיות החטיאו את המציאות, ולעומת צפי לשער דולר של כ-3.5 שקלים, המטבע המקומי לא הפסיק להתחזק מול זה האמריקאי, והוא מסיים את השנה ברמת שפל של כ-3.2 שקלים לדולר, שבה לא שהה כ-24 שנה.

הפגיעה האקוטית של הקורונה בפעילות המשק המקומי גם הובילה לסטייה משמעותית בתחזיות האנליסטים ובתי ההשקעות לצמיחת המשק, שהתקרבה ל-3%, בממוצע. בפועל, הסגרים החוזרים וסגירת החנויות, הגבלות התנועה על האזרחים, האבטלה הגואה ומצב הדברים הכללי, הובילו לנתון חריג בפרמטר זה - המוערך כיום בנסיגה בשיעור של כ-5% שתירשם בצמיחת המשק בסיכום שנתי.

הפספוס היה משמעותי גם בציפיות האינפלציה; התחזיות הממוצעות העריכו כי היא תעמוד ברמה שנתית על כ-1%, בעוד בפועל, בהשפעת הקורונה, היא רשמה נסיגה של 0.6%, לפי הנתונים המעודכנים עד כה לשנה המסתיימת.

הנתון שבולט לחיוב בתחזיות הוא שיעור הריבית במשק. שיעור זה לא השתנה באופן משמעותי בסיכום שנתי, ומתחילתה של 2020 ועד כה ירד ב-0.15%, מ-0.25% בתחילת השנה, לרמה של 0.1% כיום - דומה לתחזיות מרבית האנליסטים ובתי ההשקעות, שבממוצע העריכו כי שיעור הריבית יעמוד כיום על 0.15%.

אומנם סערת הקורונה, שטלטלה את השווקים באופן שלא זכור גם לוותיקים בשוק, מספקת הקלות למימוש החלקי ביותר של תחזיות בתי ההשקעות והאנליסטים בשנה החולפת, אולם מגמת ההחמצות הפכה כבר למסורת, וגם בשנים קודמות התחזיות הכלכליות שסיפקו התממשו באופן חלקי בלבד.

כך לדוגמה, תחזיותיהם ל-2019 צפו לאותה שנה עלייה של כ-7% במדדי ת"א-35 ו-S&P 500, בעוד שהמציאות הותירה את אותן הערכות מאחור, עם טיפוס של כ-15% שהציג ת"א-35 וקפיצה של כ-30% במדד האמריקאי.

כל הנתונים, יש לציין, הם ממוצע התחזיות המשוקלל של כלל הגופים שלקחו חלק בפרויקט התחזיות לאותה שנה.