היחסים המיוחדים בין בריטניה לארה"ב כבר פחות מיוחדים

הסכם מכס בין בריטניה לאיחוד האירופי ימנע מתח בגבול אירלנד והוא הישג מעודד מבחינת ממשל ביידן, אך הפיחות בכוחה של בריטניה במסדרונות השררה בבריסל מוריד מערכה כבת ברית

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ  ומקבילו הבריטי, בוריס ג'ונסון./  צילום: רויטרס KEVIN LAMARQUE
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הבריטי, בוריס ג'ונסון./ צילום: רויטרס KEVIN LAMARQUE

יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי ומורשתו של ממשל טראמפ גורמים לכך שהיחסים המיוחדים בין ארה"ב לבריטניה אינם מה שהיו פעם.

אך עם זאת, ההסכם שנחתם ערב חג המולד בין בריטניה לאיחוד האירופי, לגבי יחסי הצדדים לאחר הברקזיט, מוריד מקור פוטנציאלי לחיכוך רב, לקראת כניסתו של ממשל ג'ו ביידן לבית הלבן בוושינגטון.

הנשיא הנבחר ביידן וכמה דמוקרטים, כולל אלה שבאים ממחוזות הצבעה שיש בהם אמריקאים רבים ממוצא אירי, היו נרעשים מהאפשרות שבמסגרת ברקזיט ללא עסקה, הגבול בין צפון אירלנד הבריטית לאירלנד, השייכת לאיחוד, יהפוך לגבול קשיח אשר יפר את הסכם יום שישי הטוב (הסכם בלפסט) שממשל קלינטון עזר להביא לחתימה בשנת 1998.

לאחר שבריטניה והאיחוד הסכימו שלא יהיה צורך בתשלום מכסים במעבר בין הממלכה לבין אירלנד, הסכנה הזו חלפה.

"אני מאושר מכך שהעסקה שהושגה משמרת את הסכם יום השישי הטוב, אשר שמר על עשורים של שלום בין העמים האירופאי והבריטי ומוודא שלא תהיה חזרה לגבול קשיח על האי אירלנד", אמר הנציג ריצ'ארד ניל (דמוקרט ממסצ'וסטס), יושב ראש ועדת המס והסחר של בית הנבחרים. "אני מצפה להמשך המעורבות האמריקאית עם שותפותינו למסחר מעבר לאוקיינוס במשך עוד שנים רבות".

אבל אפילו לאחר סילוק המכשול הזה, במובן חשוב אחד הברקזיט בהחלט החליש את ערך היחסים עם ארה"ב: מה-31 לינואר, לבריטניה אין נוכחות במסדרונות השררה של האיחוד בבריסל ואין לה השפעה על החלטות המתקבלות על ידי האיחוד.

"אין שאלה בכלל לגבי זה שהפסדנו חלק ניכר מהערך שלנו עבור ארה"ב בכך שאנחנו כבר לא יושבים סביב השולחן של האיחוד האירופי", אמר קים דארוץ', שגריר בריטניה לארה"ב ולאיחוד האירופי לשעבר ויועץ ביטחון לממשלה הבריטית.

דארוץ' אמר שוושינגטון הייתה מתייעצת עם לונדון על בסיס שבועי לגבי נושאים שעניינו אותה בבריסל, מהצעות חקיקה של האיחוד האירופי ועד היחסים עם רוסיה. כעת, לונדון כבר לא מהווה צינור חשוב לתקשורת או להשפעה על ברלין, פריז ובריסל.

סביר להניח שבריטניה תישאר קרובה יותר לארה"ב ממדינות אחרות באירופה בתחומים מסוימים בהם הייתה למדינות שותפות היסטורית, כמו שיתוף מודיעין ושיתוף פעולה צבאי. כמו כן, נראה כי בתחומים רבים צפויה להיות מדיניות החוץ של ממשל ביידן נוחה יותר לבריטים מאשר ממשל טראמפ ההפכפך, כאשר בנות בריתה של ארה"ב נאלצו לעתים קרובות לגלות החלטות מדיניות חשובות דרך ציוץ בטוויטר או בגלל שמישהו בבית הלבן הדליף את המידע.

מומחי מדיניות חוץ רואים בטראמפ קטליזטור לטובת חזרה לעולם של פוליטיקה של מעצמות גדולות, בדיוק בתקופה בה בריטניה החליטה לפרוש מאחת מהמעצמות הכלכליות הגדולות. ביידן יבקש להפוך חלק ממורשת טראמפ, אך לא יצליח למחוק את השפעתו לגמרי.

בכירים בריטים מצפים שהממשל החדש יתמוך בברית נאט"ו הרבה יותר מאשר ממשל טראמפ, שהטיל ספק בנחיצותה, וכמו כן צופים שביידן ינסה לגשת לדיונים מול אירן בעמדה משותפת עם אירופה ובריטניה, לאחר שטראמפ נסוג באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין של 2015, אשר בריטניה עדיין חתומה עליו.

בתור מדינה שזה עתה פורשת מאחד משלושת הכוחות הכלכליים הגדולים בעולם, בריטניה צפויה גם לנקוט בגישה קונסטרוקטיבית יותר לגבי ארגון הסחר העולמי, אשר טראמפ חתר תחת סמכותו.

דובר של צוות המעבר של ביידן אמר שהנשיא הנבחר הבהיר שהוא יתמוך בבריטניה חזקה ובאיחוד אירופי חזק, ושהממשל הנכנס ינסה לעבוד עם שני הצדדים על מנת להתמודד עם האתגרים שעומדים מול העולם כולו.

בין אלה נמצא שינוי האקלים. טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכם האקלים של פריז, וביידן אמר שירצה לחזור אליו. ביידן רוצה למנות את ג'ון קרי לשליח מיוחד של ארה"ב לנושא האקלים, ובריטניה אמורה לארח את וועידת האקלים הבאה של האו"ם בגלזגו.

בריטניה צפויה גם לארח פסגה של ה-G-7, שבע הכלכלות החזקות בעולם, בשנה הבאה. "האמריקאים ירצו להשפיע על התוצאות של שני המפגשים הללו ולשם כך הם יעבדו איתנו", אמר דארוץ'.

תחום נוסף בו ניתן לצפות לשיתוף פעולה בריטי אמריקאי הוא ההתמודדות עם סין, אשר טראמפ עשה בעיקר לבדו אך ביידן מקווה להמשיך בעזרת סיוע של מדינות שותפות ובנות ברית של ארה"ב. את האיחוד האירופי רואים בוושינגטון כשותף שלא ניתן להסתמך עליו לחלוטין מפני שבאיחוד הקשרים הכלכליים מסין נמצאים בעדיפות גבוהה.

בציוץ אשר ניתן לפרש כאזהרה לבריסל, כתב השבוע יועצו של ביידן ג'ייק סאליבן שארה"ב הייתה רוצה להתייעץ עם האיחוד האירופי ועם סין לקראת התקרבותן של האחרונות להסכם בתחום ההשקעות.

בשני תחומים, יש שאלות חשובות עבור לונדון: מסחר ופוליטיקה. ביידן יירש מממשל טראמפ דיונים על הסכמי סחר עם בריטניה שנמצאים עדיין בעיצומם. הסכם סחר חופשי עם ארה"ב יכול להוות סימן פוליטי חשוב מאין כמוהו לממשלתו של בוריס ג'ונסון בבריטניה ולסמל לכך שהממלכה המאוחדת חופשיה לפעול למען מדיניות סחר משלה בנפרד מהאיחוד האירופי. גם באגף הימני של המפלגה השמרנית בבריטניה תומכים בהשגת הסכם כזה, מפני שהוא יבטיח שבריטניה תישאר רחוקה מטווח ההשפעה של הכלכלה והתקינה האירופית לטווח הארוך.

מומחים אמריקאים למסחר אומרים שלא יהיה קל להשלים את הדיונים על הסכם סחר כולל עד אמצע השנה הבאה, בהתחשב ברגישות של הבריטים להיפתח לייצור חקלאי אמריקאי ולגישה פחות מתלהבת לגבי ההסכמים במפלגה הדמוקרטית האמריקאית. ביולי, חוק שנועד להקל על הליך החתימה של הסכמי סחר פקע מתוקף, והחתימה על כל הסכם עתידי עם בריטניה בנושא תהפוך למהלך שיצטרך לצלוח שתי הצבעות בגבעת הקפיטול.

הסכמי סחר אינם צפויים להיות הנושא הראשון שיעסיק את ביידן מיד כשייכנס לתפקיד. כאשר כבר יפנה לטפל בהם, אין בכלל ערבות לכך שבריטניה תהיה בראש סדר העדיפויות של הדמוקרטים, לעומת הגוש הגדול יותר של כלכלות שמייצג האיחוד האירופי.

"אני חושב שעלינו לראות מה נעשה עם האיחוד האירופי קודם, ורק אחר כך אנחנו יכולים להסתכל על בריטניה", אמר הנציג הנבחר גרגורי מיקס (דמוקרט מניו יורק) אשר ייכנס בינואר לתפקיד יושב ראש מועצת יחסי החוץ של הסנאט. מיקס אמר את הדברים בריאיון ביום רביעי.

ובכל זאת, נושא המסחר עלה לכותרות בשיחה מהעת האחרונה בין ג'ונסון וביידן, ופקידים בשני הצדדים נמצאים בקשר בנושא מאז הבחירות בארה"ב.

לקתרין טאי, אשר ביידן ימנה לנציגה של ארה"ב לנושאי סחר, יש ניסיון טרי בהגעה לקונצנזוס יחד עם דמוקרטים אחרים לגבי גרסה חדשה של הסכם הסחר של צפון אמריקה, אשר ממשל טראמפ חתם עליה. הנקודה העיקרית עליה נסובו אז הדיונים - אכיפת סטנדרט גבוה של איכות עבודה על מוצרים נסחרים - היא משהו שוושינגטון ולונדון מסכימות עליו באופן כללי.

לגבי פוליטיקה, אין עדיין סימנים לכך שבין ג'ו ביידן ובוריס ג'ונסון תתפתח מערכת יחסים אישית קרובה, כפי שהייתה בין כמה נשיאים אמריקאים וכמה ראשי ממשלה בריטים. אמנם יש במפלגה השמרנית הבריטית כמה מחוקקים שעצוב להם לראות את טראמפ עוזב, אך אחרים תוהים האם היה רווח ממשי כלשהו מתמיכתו ביציאת בריטניה מהאיחוד האירופי וממערכת היחסים הקרובה שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון טיפח עמו.

הקרבה הזו לטראמפ, יחד עם אמירתו של ג'ונסון משנת 2016, על פיה ייתכן שברק אובמה "לא אהב את האימפריה הבריטית בגלל המוצא שלו" ובגלל שאבותיו "באו בחלקם מקניה", משמעותה שעבור חלק משותפיו של ביידן למפלגה, ג'ונסון יצטרך לעבוד לבנות גשרים מחדש עם הממשל הנכנס בוושינגטון.