הבורסה בתל אביב תעלה בשיעור דו ספרתי השנה? זה מה שמעריכים בבתי ההשקעות

לאחר שב-2020 ירד מדד הדגל ב-11%, צופים הפעילים בשוק ההון המקומי עלייה בשיעור דומה בשנה הבאה • עוד הם צופים כי המגמה החיובית בוול סטריט תימשך, הריבית ושער הדולר יישארו ללא שינוי, וממליצים על השקעה במניות הפיננסים, נדל"ן וטכנולוגיה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

אמנם כמעט מדי שנה האירועים בשווקים מפתיעים את האנליסטים ובתי ההשקעות, אולם ניתן להניח כי תרחיש של שנה דרמטית ויוצאת דופן כפי שחוו השווקים ב-2020 לא נרקם באף מחלקת אנליזה כאפשרי.

תחילתה של 2020 נשאה עמה גל של עליות שערים, כהמשך לסיומה של שנת 2019, וגל זה הוביל את המדדים המובילים בארץ ובארה"ב לרמות שיא, שלא העידו בדבר על הדרמה שהגיעה זמן קצר לאחר מכן - עם התפשטות וירוס הקורונה למדינות העולם המערבי.

כך פספסו החזאים את כיוון השווקים, את שער הדולר ואת הצמיחה המשק ב-2020

התפשטות הווירוס והחששות מהשפעותיו הרוחביות באו לידי ביטוי באופן חד ומהיר בשווקים, עם צלילות של עשרות אחוזים שחוו תוך שבועות ספורים מרבית המדדים בבורסות בארץ ובעולם, שהחלו בחודש פברואר ונמשכו באופן מובהק יותר במרץ.

מאז, התאפיין המסחר בשווקים בתנודתיות גבוהה למדי, שהתמתנה עם ההתקדמות בזמן, עד שובה של היציבות למסחר ואף מעבר למגמה חיובית.

כל זאת על רקע הבנת מצב העניינים החדש, צעדים מאסיביים לתמיכה בכלכלות ובשווקים שנקטו הממשלות והבנקים המרכזיים, וכן פריחת חברות הטכנולוגיה שהמשבר תמך בפעילות של חלק גדול מהן.

לקראת סיומה של 2020 קיבלו השווקים דחיפה נוספת קדימה, עם פרסום תוצאות ניסוי לחיסון בקורונה של כמה מחברות התרופות, שהחל להינתן בפועל רגע לפני הסיכומים השנתיים.

למרות כל אלה, מדד הדגל של הבורסה - ת"א 35, מסכם שנה גרועה למדי, בה השיל כ-11% מערכו, בעיקר בהשפעת חברות הפיננסים, האנרגיה המסורתית והנדל"ן, שמשכו אותו לכיוון השלילי.

עם סיומה של השנה יוצאת הדופן, במבט קדימה בתי ההשקעות, האנליסטים והחזאים, כמגמה, משדרים אופטימיות לגבי ביצועי השווקים בשנה הבאה, עם צפי למגמה חיובית במדדים המובילים וצפי לצמיחת המשק המקומי, שספג מכה קשה ב-2020.

אלה המספרים המרכזיים העולים משקלול התחזיות של הגופים הבולטים בשוק ההון המקומי לקראת שנת 2021:

1,650 נקודות - זוהי בממוצע הרמה שאליה צפוי, לפי התחזיות, להגיע מדד הדגל בתל-אביב - ת"א 35, בסיומה של שנת 2021. זו משקפת למדד עלייה שנתית של כ-11% ביחס לרמתו הנוכחית (המתקרבת ל-1,500 נקודות), וזאת אחרי שאת השנה הנוכחית, כאמור, סיכם בירידה של כ-11%.

בין התחזיות, בצד האופטימי בולטת זו של תמיר פישמן, שם מעריכים כי ת"א 35 יחזור בשנת 2021 לרמת השיא שקבע לפני פחות משנה, בפברואר 2020 (כ-1,750 נקודות) - עלייה של כ-17% ביחס לרמתו הנוכחית.

עוד בין האופטימיים, מגדל שוקי הון ובית ההשקעות אנליסט חוזים כי המדד יגיע לכ-1,700-1,720 נקודות (עלייה של כ-14%-15%), בעוד שהלמן-אלדובי ואי.בי.אי צופים עלייה שנתית של כ-12% (לרמה של כ-1,670-1,680 נקודות).

מנגד, בולט בפסימיות שלו בית ההשקעות פסגות, המעריך כי ת"א 35 לא צפוי לרשום שינויים משמעותיים בערכו בסיכום שנתי, וכי יעמוד על כ-1,500 נקודות בסיומה של 2021.

בלאומי שוקי הון, שם נותנים תחזית לעליות בת"א 35 בטווח של 10%-15%, לרמות שינועו בין 1,650-1,720 נקודות, סבורים כי "בהשוואה למדינות אחרות המניות בישראל לא יקרות", ומוסיפים כי "אם לשפוט על-פי התאוששות מדדי המניות ברוב המכריע של המדינות, הרי שהמניות המקומיות נראות בכלל זולות".

8%  היא העלייה השנתית הממוצעת החזויה על-ידי בתי ההשקעות והאנליסטים למדד המניות האמריקאי המוביל S&P500, שיגיע, בממוצע, בסיום השנה הקרובה לרמה של כ-4,030 נקודות.

גם פה בצד האופטימי ניצב תמיר פישמן ולצידו לאומי שוקי הון, עם צפי לטיפוס שנתי של כ-13%-14% במדד האמריקאי, לרמה של כ-4,220-4,250 נקודות.

עוד חוזים עלייה בשיעור דו-ספרתי (כ-10%), לידר שוקי הון ופעילים ניהול תיקי השקעות, לרמה של כ-4,100 נקודות, ומנגד שוב בולט פסגות, עם צפי לעלייה שנתית של כ-4% לרמה של כ-3,900 נקודות - בדומה לאי.בי.אי.

 
  

בבית ההשקעות מיטב דש, שם צופים עלייה שנתית של כ-6% ב-S&P500 ,לכ-3,950 נקודות, מער יכים בין היתר כי "היתרון של המניות הקטנות צפוי להימשך גם בשנה הבאה", וזאת אחרי שבשנה החולפת אמנם "ענקיות האינטרנט גנבו את ההצגה", אולם "היתרון הבולט היה דווקא למניות החברות הקטנות", שלפי מיטב דש הצטיינו במיוחד בארה"ב (וכן באסיה).

זהו מספר הגופים בשוק ההון המקומי החוזים כי ריבית בנק ישראל תעלה בשנת 2021 מעל לרמתה הנוכחית, 0.1%. כל הגופים צופים כי הריבית בישראל תיוותר ללא שינוי, בעוד שבבית ההשקעות אנליסט ציינו טווח של 0.1%-0%.

בבית ההשקעות אי.בי.אי מעריכים כי "סביבת הריבית האפסית צפויה להימשך גם בשנה הקרובה", וכי "במיד ת הצורך השימוש העיקרי של בנק ישראל יהיה בהרחבת התוכניות הקיימות או בהשקת חדשות להקלה בתנאי האשראי, כאשר הסיכוי לשימוש בכלי הריבית נראה בעל הסתברות נמוכה".

3.2  הוא שער הדולר בשקלים, בממוצע בסיומה של 2021, אותו חוזים בתי ההשקעות והאנליסטים - דומה לערכו הנוכחי.

בבנק הפועלים מציינים כי "פיזור הכנסת והסגר השלישי לא שינו את מגמת התחזקות השקל", הן למול הדולר והן מול סל המטבעות, וכי "שער השקל-דולר ירד מתחת לרמה של 2008, והוא כעת דומה לשער החליפין מול הדולר בשלהי שנת 1996".

עוד מציינים בבנק, כי "הייסוף החד מעלה גם את האפשרות שריבית בנק ישראל תופחת לרמה של אפס באחת מההחלטות הקרובות".

7  הוא מספר הגופים המציינים את הבנקים או לחלופין מגזר הפיננסים כמגזר מומלץ להשקעה בשנה הקרובה. מספר דומה של המלצות קיבל ענף הנדל"ן על נגזריו השונים, כולל תחום התשתיות, בעוד שמספר ההמלצות על ענפי הטכנולוגיה השונים עומד על 6. 

בעניין ענף התשתיות, בהלמן אלדובי מציינים כי "החברות בתחום נהנות מצמיחה אדירה בתקציבים למגה פרויקטי תשתיות במדינה", וכי "ארבע הקבוצות הציבוריות הגדולות בתחום מדווחות על שבירת שיאים בצבר ההזמנות. לכן אנו צופים המשך גידול בשיעור דו-ספרתי, ומעריכים כי 2021 תהיה שנת שיא נוספת בענף התשתיות".