נציב המדינה אישר את הארכת כהונת פרקליט מחוז חיפה עמית איסמן

לאחר שהוארכה בחצי שנה, איסמן היה אמור לסיים היום את תפקידו כפרקליט המחוז • הערב אישר פרופ' דניאל הרשקוביץ את הארכת כהונתו בפעם השנייה

עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה / צילום: לשכת עורכי הדין

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', אישר הערב את הארכת כהונת פרקליט מחוז חיפה עמית איסמן בפעם השנייה. איסמן היה אמור לסיים היום את תפקידו כפרקליט המחוז, זאת כיוון שהסתיימה הקדנציה שלו, לאחר שהיא כבר הוארכה בחצי שנה.

כזכור, לפני חודש ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה החליטה להמליץ לשר המשפטים המתפטר אבי ניסנקורן למנות את עו"ד עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה ה-12. בהחלטתה, קובעת הוועדה כי עו"ד איסמן בלט מעל כל יתר המועמדים במכלול השיקולים שנבחנו ונמצא המתאים ביותר לתפקיד.

ועדת האיתור היא ועדה מייעצת בלבד, והסמכות על המינוי היא של הממשלה עצמה. עקב המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן, מינויו של איסמן כלל לא עלה לדיון בממשלה. מבחינת הליכוד, מינויו של איסמן איננו בא בחשבון, והדבר היה הזרז לפירוק הממשלה ה-35 והקדמת הבחירות.

היום שלח משרד עו"ד קריספין-רובינשטיין-בלכר מכתב ליועמ"ש מנדלבליט בדרישה כי מינויו של איסמן יועלה לישיבת הממשלה למרות היות הממשלה ממשלת מעבר.

במכתב מיצוי ההליכים נכתב כי המצב הדברים מאפשר ואף מחייב למנות פרקליט מדינה בתקופת הבחירות הנוכחית. "בראש הפרקליטות אין פרקליט מדינה קבוע מזה שנה, ומאז פרישתו של עו"ד ניצן, מכהנים בתפקיד ממלאי מקום בלבד". במכתב צוין כי אם לא יתקבל עדכון בעניין בתוך שבעה ימים, בכוונת משרד עוה"ד לעתור בעניין זה לבג"ץ.

בהחלטת הוועדה שהמליצה על מינוי איסמן נכתב כי: "עו"ד איסמן הוא בעל ניסיון רב שנים בפרקליטות המדינה, ובשנים האחרונות מילא תפקידים בכירים ביותר בארגון - כפרקליט מחוז חיפה (פלילי), כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים (בפועל) וכמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים (בפועל). עו"ד איסמן זכה להמלצות מצוינות מצד בכירי מערכת המשפט, בהם שופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, היועץ המשפטי לממשלה הקודם, פרקליט המדינה הקודם, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, בכירי משטרת ישראל והייעוץ המשפטי הציבורי, עורכי דין מהסנגוריה הציבורית ומלשכת עורכי הדין, ואחרים. כל הממליצים עמדו על מעלותיו המקצועיות והאישיות של עו"ד איסמן, והדגישו כי מדובר לשיטתם במועמד ראוי ביותר לתפקיד פרקליט המדינה.

"בהופעתו המרשימה בפני הוועדה, ניכרה היכרותו המעמיקה של עו"ד איסמן עם מערכת אכיפת החוק ועם המערכת הממשלתית בכללותה. עו"ד איסמן הציג משנה סדורה ומפורטת להתמודדות עם האתגרים הניצבים היום בפני מערכת אכיפת החוק, הן במישור המקצועי והן במישור הניהולי. בנוסף, הוועדה התרשמה כי ביכולתו להוביל מהלכים ארגוניים משמעותיים שתכליתם חיזוק אמון הציבור בפרקליטות המדינה ובמערכת אכיפת החוק בכללותה. עו"ד איסמן הציג חזון של שקיפות ציבורית ופתיחות לביקורת. לאורך שנותיו, הוכיח עו"ד איסמן יכולת משפטית גבוהה ביותר וכישורים משפטיים יוצאי דופן, יכולת ניהול מעולה, יושרה ואמינות, יכולת עמידה בלחצים, והפגין עמוד שדרה מקצועי וערכי אל מול אתגרים כבדי משקל".

במכתבו של פרופ' הרשקוביץ' נכתב כי "עו"ד עמית אייסמן מכהן בתפקיד פרקליט מחוז חיפה, תפקיד אשר הכהונה בו נקצבה כידוע לתקופה בת 8 שנים". הרשקוביץ' מציין כי כהונת איסמן הוארכה כהונתו על-ידו באישורים חריגים שניתנו בחודשים יולי וספטמבר וזאת עד ליום 31 בדצמבר.

"בהינתן האמור לעיל, על משרד המשפטים היה להיערך מראש למילוי התפקיד. מדובר על בקשה לאישור הארכת המינוי בפעם השלישית. איני רואה כל קשר בין המינוי הקבוע לתפקיד פרקליט המדינה לבין המינוי לפרקליט מחוז חיפה".

הרשקוביץ' כותב כי "בהתאם לסמכותי, לאור בקשתך שעל דעת היועץ המשפטי לממשלה, ועל-מנת להבטיח את ניהולה התקין של פרקליטות מחוז חיפה, מאושרת הארכה אחרונה לכהונתו של עו"ד אייסמן בתפקיד פרקליט מחוז חיפה (פלילי) לתקופה של 3 חודשים בלבד.

"במהלך תקופה זו על משרד המשפטים להשלים את תהליך סיום תפקידו של מר עמית אייסמן כפרקליט מחוז חיפה (פלילי) ולהיערך לאיוש התפקיד על-ידי מחליף, בהתאם לכללים הנהוגים בשירות המדינה".