נסגרו מכרזי ענק של המדינה בשדרות ובבית שמש לבניית כ-2,000 דירות

במסגרת המכרזים תוטל מלאכת התכנון של התב"עות על החברות היזמיות, שיהיו אחראיות על התכנון, עבודות הפיתוח והבנייה של כלל המבנים במכרז תוך פרק זמן מוקצב

בית שמש / צילום: איל יצהר, גלובס
בית שמש / צילום: איל יצהר, גלובס

שני מכרזי רמ"י בשיטת "תכנן ובנה" הסתיימו בהצלחה בבית שמש ובשדרות. הייחודי בשיטה זו הוא  שהחברה היזמית תהיה אחראית על תכנון הפיתוח, עבודות הפיתוח והבנייה של כלל המבנים במכרז, תוך פרק זמן מוקצב, מה שיאפשר לה לייעל את כלל זמן הבנייה, ולהוזיל עלויות ומחירים. מדובר בשיטה נדירה, שבפעם האחרונה נוסתה בהצלחה בחריש.

שני המכרזים הנוכחיים כללו 1,036 יחידות דיור בשכונה ד'5 ברמת בית שמש ו-1,010 יחידות דיור במתחם הבוסתנים בשדרות. החברה הזוכה בבית שמש - "חברת נתיב חברה לבנין והשקעות בע"מ", ובשדרות - "אסום חברה קבלנית לבניין בע"מ".

במסגרת המכרזים נקבע כי 50% מהדירות שיוקמו בפרויקטים יהיו במתכונת התוכנית "דיור במחיר מופחת" בה המחיר למ"ר הוא 9,972 שקל בבית שמש ו-6,191 שקל בשדרות. ממשרד השיכון נמסר כי בשדרות - דירת 100 מ"ר תימכר במחיר של החל מ- 719,760 שקל, שלהערכתם מגלם הנחה של כ-23% ממחירי דירה דומה בשוק. בנוסף יינתן מענק לרוכש בסף 60 אלף שקל.

בבית שמש - דירת 100 מ"ר תימכר במחיר של החל מ- 1,274,063 שקל, המגלמת על פי המשרד הנחה של כ- 15% ממחירי דירה דומה בשוק.

לפי אתר האינטרנט של קבוצת נתיב פיתוח, יש לה מעל 1,000 יח"ד בפרויקטים בבית-שמש, ברחובות, בקריית האומנים-מצליח, בהר יונה-נצרת עילית, בקריית ים ובחריש. לדברי שמחה גריידינגר, מנכ"ל הקבוצה, "בשכונה ד-5 בבית שמש יש כבר תב"ע מאושרת ולכן אישור התוכנית הפרטנית לא צפוי להיתקל במכשולים. הפרויקט יהווה הרחבה משמעותית של פעילותינו בבית שמש בכלל וברמת בית שמש בפרט לרווחת הציבור החרדי והאוכלוסייה הכללית שרוצה לגור בעיר".

חברת י.ד.ברזאני היא חברה משפחתית, הנמצאת תחת ניהולם של האחים דיין בר ויוסי ברון. החברה פועלת בתחומי ייזום נדל"ן, נדל"ן מניב, תשתיות ופיתוח, התחדשות עירונית (תמ"א 38) ותעשייה.

השיטה הזו של תכנון פיתוח והקמת שכונה מתחילתה ועד סופה על ידי היזם, כולל הפיתוח והבנייה של דירות המגורים ומוסדות הציבור השונים, נועדה אך ורק לשכונות גדולות של יותר מ-1,000 יחידות דיור והכול תוך פרק זמן של 40 חודשים בלבד.

חברת שפיר זכתה במכרז בשיטה זו בחריש, ואכן היא מקימה את השכונה במתחם שבו זכתה, שכוללת 1,366 יחידות דיור, מתוכן 685 במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", בהיקף כספי המוערך בלמעלה ממיליארד שקל. בשכונה נבנו שני בתי ספר יסודיים, 11 כיתות גן, מתנ"ס, אולם ספורט, מגרשי ספורט ושלוש כיתות מעון יום.

ואולם בעבר מכרזים מהמתכונת הזו על מתחמים בלתי מתוכננים נחלו בעיקר כשלונות עקב חסמים שהתגלו בהם, בעיקר מצד רשויות התכנון.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס מסר בתגובה כי : "אני מברך על הצלחתם של המכרזים בשיטת תכנן ובנה. בשיטה הייחודית נבנים יחד, בפרק זמן קצר יחסית, כלל מרכיבי השכונה - מוסדות ציבור, תשתיות, חינוך לצד דירות למגורים. החשיבות שבמתן מענה לצרכי התושבים גם מבחינת תשתיות ומוסדות ציבור, ברורה היום יותר מתמיד".

מי שייצג את משרד הבינוי והשיכון במכרזים היה עו"ד לירון ולצמן ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות'.