התאחדות התעשיינים מצטרפת למלחמה המקוונת: מקימה פורום סייבר

ליאור פרנקל יעומד בראש פורום חברות הסייבר - גוף חדש המוקם כדי לסייע לחברות בתחום ולקדם רגולציה ואומר: "ישראל חזקה בהתקפות, לא בהגנות"

ליאור פרנקל / צילום: שרון אלדר
ליאור פרנקל / צילום: שרון אלדר

התגברות אתגרי הסייבר בשנים האחרונות - עלייה בהיקף וחומרת המתקפות, לצד העלייה הפרופיל התקשורתי שלהן והמודעות הציבורית, הובילו את התאחדות התעשיינים, ואיגוד ההייטק הפועל במסגרתה, להקים גוף חדש בשם "פורום חברות הסייבר".

בין מטרות ההתארגנות החדשה, שבראשה יעמוד מנכ"ל ומייסד חברת "ווטרפול סקיוריטי", ליאור פרנקל, לחזק את הגנת הסייבר של ישראל באמצעות הסדרת התחום ברגולציה ובמתן סיוע ויעוץ לחברות קטנות ובינוניות. הפורום יכלול כ-30 חברות סייבר מהמובילות במשק, וצפוי לצרף אליו חברים נוספים כבר בשנה הקרובה.

"בישראל חברות סייבר רבות ומגוונות, צעירות ובוגרות, וכל אחת מהן נלחמת לבד על הלקוחות, עם האתגרים לייצא, עם המגבלות הרגולטוריות השונות, גישה לכספי גיוס, וכן עם תחרות מחברות מחו"ל", נכתב בהודעת התאחדות התעשיינים על הקמת הפורום.

על פי ההודעה, "פורום הסייבר החדש יעסוק בטיפול בסוגיות ענפיות, סביבה עסקית, רגולציות ממשרדי הממשלה השונים ויצירת איזונים ובלמים לרגולציות אלו. כמו כן הפורום יפעל לפיתוח התחום בדגש על פתרונות תעשייתיים, קשרי משקיעים, סקייל-אפ לחברות צעירות, מתן פתרונות ושירותים לחברי התאחדות ועוד. בנוסף הפורום יהיה שותף לבניית מערך תמיכת סייבר עבור חברי התאחדות התעשיינים, תוך שימוש בפלטפורמת ההתאחדות לחיבור בין חברות סייבר לתעשייני האיגודים השונים.

בהמשך הפורום יפעל גם ליצירת מנועי צמיחה ויזמות מול חברות בינלאומיות, עם דגש על פעילות שיווק ופיתוח עסקי מול התאחדויות מקבילות, משלחות אנשי סייבר לחו"ל ועוד".

"הייתה התעלמות לא מוצדקת מהסכנות"

בשיחה עם גלובס, הסביר פרנקל את הרקע להקמת הפורום, "יש אכן יש עלייה בתקיפות סייבר. זה דבר שציפינו לו אבל המודעות לדעתי, איחרה את המציאות. אמנם עכשיו נראה שאנו בתקופה של שיא במתקפות, אבל העובדה שחלק מהאנשים תופסים אותו בהפתעה נובעת מכך שעד כה הייתה התעלמות לא מוצדקת מהסכנות".

פרנקל מנה את הסיבות לכך שהתחום הגיע למסה קריטית, בכך "שעשרות אלפי יוצאי מנגנוני הסייבר שהמעצמות בנו ב-10-15 שנים האחרונות, פרשו עם ידע וכלים ויכולות ברמה מעצמתית". עתה, הוא מסביר, "הם מחפשים עבודה בחוץ. חלק מהם אנשים לא טובים, חלק עובדים בשביל טרוריסטים, או כל מי שמשלם להם ויש להם יכולות וידע והבנה אמיתית של התחום ההתקפי. זאת לצד היכולת להעביר כספים בקלות באמצעות מטבעות קריפטו".

הקורבנות כיום, מסביר עוד פרנקל, הם לא רק חברות אלא גם אנשים פרטיים, או כהגדרתו - כל אחד עם ארנק אלקטרוני. "אנחנו בתקופה שלא הולכת להיגמר, שבה גוברות תקיפות סייבר על השוק הפרטי בכלל, נוסף על היעדים הוותיקים כמו סמלי מדינה או תשתיות קריטיות, וזה לא הולך לרדת", הסיבה לכך, הוא מסביר, היא "שהקורונה האיצה את הצד הפלילי, כי לגופים הפליליים יש מחסור בהכנסות. היקף הפריצות וגניבות הרכבים ירדו, כמו עוד המון דברים שפעם הכניסו כסף למשפחות פשע".

הפורום, מסביר פרנקל, יסייע לתחום הסייבר משני כיוונים - סיוע לתעשיית הסייבר מול האתגרים לה בישראל ובעולם, וסיוע לחברות במשק הישראלי על ידי חיבורן לחברות סייבר המתאימות. "היום יש חוסר מאוד גודל, ובכל פעם שמתרחשת מתקפה, זה נראה כאילו המציאו את הבעיה מחדש. אנחנו רוצים לבוא לפני שהדברים מתרחשים, ולפתור את הבעיה בצורה סיסטמתית. "אנו הולכים לבנות מערכת, בסגנון טלפון אדום כדי שחברות יולכו לקבל מענה מתוך כל החברות שיש אצלנו שיכוונו אותם ויגידו להם אילו טכנולוגיות וחברות יכולים לסייע להם".

הכשירו להתקפה, מאיפה יבואו המגנים?

תחום נוסף בו יעסוק הפורום לדברי פרנקל, הוא הסדרת התעסוקה בתחום. "אנו מסתכלים על עצמנו בגאווה לא נכונה של מעצמת סייבר. זה נכון בהתקפה, לא בהגנה. לכן יכולות הסייבר נבנו על התקפה, אבל כשצריך 50 אלף מגני סייבר שיעבדו בשוק הפרטי - מאיפה נביא אותם?".

לכן, טוען פרנקל, לכן חייבים להסדיר את התחום. לדבריו, "צריך סטנדרט. לבוא ולהגדיר מי מתאימים לחברות בגדלים השונים, להגדיר את המאפיינים של קורסי ההכשרות ושל בתי הספר להכשרה, בין אם זה במסגרת ההתאחדות או מערך הסייבר.

"כשאתה רוצה להביא משיהו למחלקת כספים, הוא צריך להיות רואה חשבון או כלכלן, אבל כשאתה בא לגייס מגן סייבר מה ההשכלה שלו? מה ההתמחות? היום אין הגדרה אם המועמד חייב קורס או תואר. זה תחום שנמצא עשר שנים מאחורה לעומת המקום שהוא צריך להיות בו", אומר פרנקל ומבטיח - "זה הכיוון שנדחוף אליו".