ארה"ב: כלכלנים מצפים לנסיגה בכלכלה בחורף ולשיקום רק בהמשך השנה

חברות צפויות להתמודד עם רבעון ראשון קשה, כאשר מספר ההדבקות בקורונה עולה, אך חבילת הסיוע והחיסונים מציעים תקווה לשיפור מאוחר יותר ב־2021

מחפשי עבודה בלשכת תעסוקה במדינת ארקנסו, ארה”ב / צילום: Nick Oxford, AP
מחפשי עבודה בלשכת תעסוקה במדינת ארקנסו, ארה”ב / צילום: Nick Oxford, AP

עם תחילתה של שנת 2021, ארה"ב מתמודדת עם עלייה במספר ההדבקות בקורונה, מגבלות חדשות על עסקים, עונת קנייה לחגים המתאפיינת בזהירות רבה וצמיחה כלכלית הנמצאת בהאטה. תחזיות לגבי דוח המועסקים שמוציא משרד התעסוקה ביום שישי מעריכות שהוא ישקף את הסיום החלש של השנה.

כלכלנים שהוול סטריט ג'ורנל נועץ בהם מצפים לראות 68 אלף מקומות עבודה חדשים בדצמבר, ירידה מ־245 אלף מקומות העבודה החדשים שנפתחו בנובמבר. אם התחזית תתגשם, יהיה זה החודש האיטי ביותר מאז החלה הכלכלה להתאושש במאי.

יחד עם זאת, אפילו כאשר מגפת הקורונה נמשכת אל תוך שנה נוספת, לכלכלנים יש כמה סיבות להיות אופטימיים. ראשית, חבילת הסיוע למגפה שהפכה לאחרונה לחוק תזרים 900 מיליארד דולר אל תוך הכלכלה בחודשים הקרובים.

שנית, כאשר חלק ניכר מסקטור השירותים מוגבל על ידי המגפה, אמריקאים חוסכים הרבה מהשכר שלהם מאז האביב, אז גרמה המגפה לראשונה להגבלות נרחבות על הפעילות העסקית.

שיעור החיסכון האישי בארה"ב הגיע ל־12.9% בנובמבר, ירידה מ־33.7% שהיו באפריל אך עדיין הרבה יותר מהשיעור של 7.5% שהיה בשנה שלפני כן. משקי בית רבים יהיו יכולים לבנות על החסכונות האלה שיניעו את ההוצאות לאחר שמגבלות הקורונה יוסרו וחיסונים יאפשרו לאנשים לצאת יותר, כך אומרים כלכלנים.

שני הגורמים האלה יחד עשויים לגרום לחזרה בצריכה אשר תקפיץ את הכלכלה במחצית השנייה של 2021.

שלישית, עלויות ההלוואה נמוכות, ורוב הפקידים בפדרל ריזרב מצפים שהבנק המרכזי ישאיר את הריבית לטווח קצר על כמעט אפס במשך שלוש שנים נוספות לפחות.

גולדמן סאקס: התל"ג יגדל ב-5.8% ב-2021

בחברת הייעוץ גולדמן סאקס מצפים שהתל"ג של ארה"ב יגדל ב־5.8% בשנת 2021 לאחר שהתכווץ ב־3.5% בשנת 2020. בחברת מודי (Moody’s) מצפים לצמיחה של 4.2% בשנת 2021.

ענן אפור אחד שנמצא כרגע על אופק הצמיחה של ארה"ב הוא הסיכוי שחבילת הסיוע לקורונה שהתקבלה לאחרונה, נחקקה מאוחר מכדי למנוע מהכלכלה להמשיך להאט גם ברבעון הראשון של 2021.

בסקר שערך הג'ורנל בקרב כלכלנים בחודש שעבר, רובם קיצצו את תחזיותיהם לגבי צמיחה ולגבי יצירת מקומות עבודה ברבעון הראשון של 2021, אך העלו אותן לרבעונים השני, השלישי והרביעי.

"אני מסתכל על שנת 2021 כשנת מעבר קריטית לכלכלה האמריקאית", אמר ברנרד באומהול, כלכלן עולמי ראשי ב־Economic Outlook Group. הוא קידם בברכה את חבילת הסיוע, אך הזהיר לגבי או הוודאות שנותרה סביב נושא חלוקת החיסונים. באומהול אמר שהוא מצפה ש־2021 "תהיה שנת הסתגלות, או התאמה".

ריצ'רד מודי, כלכלן ראשי במשרד Regions Financial Corp. מבירמינגהם, אלבמה, אמר שהצורה בה יתרחש שיקום הכלכלה תלויה בפסיכולוגיה של הצרכנים, בעיקר מתי והאם ירגישו נוח לחזור להוציא כסף כפי שעשו לפני המגפה.

אנליסטים מזהירים כי הכלכלה צפויה להיראות אחרת כאשר תצא מהמגפה, עם כמה שינויים שהגיעו בעקבות המשבר אבל יהפכו לקבועים. חברות חושבות מחדש האם להביא עובדים בחזרה למשרדים, או עד כמה לבקש מעובדים לנסוע, אחרי ששיחות ועידה בווידאו הפכו חלק גדול יותר מהחיים היומיומיים. צרכנים אמריקאים האיצו את אימוץ הקניות ברשת, קביעת שירותי בריאות באפליקציה והתעמלות מול מדריכי כושר בזום, ומצד שני התרחקו מהקניונים, ממשרדי הרופאים ומחדרי הכושר.

כלכלנים אומרים שהשיקום עשוי להתקדם בתוואי שונה משיקומים כלכליים בעבר כי המשבר היה כל כך יוצא דופן. מיתונים גדולים קודמים החלו לעתים קרובות בשיעורי ריבית גבוהים שפגעו בתעשיות הבינוי והייצור, ואלה קפצו בחזרה לאחר ששיעורי הריבית ירדו בחזרה. הפעם, שירותים הניתנים באופן אישי היו תחום הפעילות העסקית שנפגע יותר מכל.

מקצועות בתחום האירוח, שלרוב תחלופת העובדים בו מהירה, צפויים לחזור מהר יותר מעבודות שאבדו במיתונים קודמים, כך אמר אלכסנדר ברטיק, פרופסור שוליה לכלכלה באוניברסיטת אילינוי. ייתכן ויש בקלפים שיקום מהיר יותר, אמר.

"אין אף אחד ברחובות"

בכל זאת, טמונים בזה תנחומים מועטים לעסקים המתכוונים להתמודד עם כמה חודשים קשים בתחילת 2021. צרכנים אמריקאים הוציאו פחות מאשר בשנה שעברה על פני חמישה ימי קניות בנובמבר שכללו את בלאק פריידיי ואת סייבר מונדיי. מכירות מוצרים קמעוניים ירדו בנובמבר ב־1.1%, לאחר התאמה לעונה, לעומת החודש שלפניו.

"אין אף אחד ברחובות", אמרה שלי מאייר, מייסדת שותפה של חמש חנויות באוסטין, טקסס. "הרחובות נטושים".

בחנויות שלה נמכרים צעצועים, מוזיקה וממתקים, והקהל שהן פונות אליו מורכב בעיקרו מעובדי משרדים במרכז העיר ומבקרים מחוץ לעיר. היא מציעה איסוף על המדרכה מול החנות וקניה ברשת, "אך זה לא מה שיביא את השינוי; החנויות שלנו חווייתיות, הן תלויות בכך שאנשים ייכנסו אליהן כדי שנצליח", אמרה מאייר.

"החנויות שלי במרכז העיר עובדות בנפח של 35%-40% ממה שהיה בשנה שעברה", אמרה והוסיפה: "אנו חיים כל יום בחשש מתי הנעל השנייה תיפול. האם יפנו אותנו? האם נכריז על פשיטת רגל?"

עבור עסקים רבים, החששות לגבי 2021 עוברים הרבה מתחת לשורה התחתונה.

אהרון רובין, מייסד שותף של חברת המשלוחים מניו יורק ShipHero, אמר שהצמיחה האטה בעונת החגים אחרי רבעון שלישי שובר קופות.

"בסך הכל העסק שלנו בסדר גמור", אמר רובין. "העניין המרכזי, מבחינת אנשים, יש לנו הרבה אנשים שלא מגיעים" בגלל חשיפה לקורונה. "הטרגדיה האנושית סביב הקורונה היא העניין העיקרי כרגע", אמר.