מזרחי טפחות ממיר השעבוד שנתן לבנק ישראל לאשראי לעסקים קטנים מאג"ח ופקדונות למשכנתאות

באפריל 2020 בנק ישראל העמיד לבנקים מקורות מימון כנגד שעבוד • החלפת השעבוד לתיקי משכנתאות יקל על הבנק לנצל את מקורות ההון שלו כשבכוונת הבנק להגדיל את האשראי לעסקים קטנים וזעירים

משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות
משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות

על מנת להקל על היבטי ניהול ההון שלו, בנק מזרחי טפחות מנצל כלי שניתן לבנקים על ידי הבנקים המרכזיים ומחליף שעבוד לתיק מקורות נזילים של אג"ח ופקדונות לצורך קבלת אשראי מבנק ישראל שמטרתו לסייע לבנק להעמיד אשראי לעסקים קטנים, בשעבוד של תיקי משכנתאות. המהלך משחרר לבנק שבניהול משה לארי מקורות נזילים, כשעל פי הערכות הוא צפוי להמשיך ולשעבד עוד נתחים מתיק המשכנתאות שלו לטובת אשראי מוזל מבנק ישראל שמיועד לסייע להגדיל את היצע האשראי לעסקים הקטנים והזעירים.

בבנק מזרחי טפחות מציינים היום כי "על רקע משבר הקורונה, יצא בנק ישראל בחודש אפריל 2020 במהלך, שבו העמיד לבנקים מקורות מימון בעלויות מופחתות, על מנת להגדיל את היקף האשראי הזמין והזול יחסית, שהבנקים יציעו לבעלי העסקים. במסגרת זו העמיד הבנק המרכזי, נכון ל-30 בנובמבר 2020, הלוואות מוניטריות בהיקף של 16.3 מיליארד שקל, כאשר כנגד המימון הזה, נדרשו הבנקים לשעבד אג"ח או פיקדונות נזילים".

ואולם, מסבירים בבנק, "שיעבוד של אג"ח או פיקדונות השפיע על יחסי הנזילות של הבנקים, ועל יכולתם להגדיל את היקף האשראי שהם יכולים להעמיד לטובת העסקים הקטנים", ולכן הוחלט בבנק המרכזי כי הבנקים יורשו לשעבד תיקי משכנתאות במקום אג"ח ופיקדונות. "המשמעות היא שנזילות הבנקים תגדל ובכך יתאפשר להם להרחיב את פעילות האשראי לעסקים", אומרים בסביבת הבנק.

על פי הערכות מזרחי טפחות לא יהיה הבנק היחיד שיחליף את השעבודים שהעמיד לתיקי משכנתאות, כשבבנק מציינים כי "המהלך יאפשר לבנק לשחרר אג"ח ופיקדונות, אשר שועבדו בחודשים האחרונים לבנק ישראל - ושכנגדם הועמד אשראי של כ-2.2 מיליארד שקל לטובת העסקים הקטנים והזעירים", כשהם מוסיפים כי בכוונת הבנק להרחיב בשנת 2021, גם באמצעות המהלך החדש, את היקף האשראי שיעמיד לסקטור העסקי בישראל, ובכך להמשיך ולהגדיל את נתחי השוק שלו בסגמנטים אלה". נציין כי הבנק צומח בסקטור העסקי מזה זמן.

בסוף הרבעון השלישי ב-2020 עמד תיק המשכנתאות של מזרחי טפחות על 142.2 מיליארד שקל, כשלאחר מיזוג אגוד לתוכו התיק הכולל שלו במשכנתאות תפח ל-152.4 מיליארד שקל. עוד נציין כי נסון לסוף ספטמבר האחרון עמד היקף האשראי לעסקים קטנים וזעירים של מזרחי טפחות על רמה של כ-23.4 מיליארד שקל שגדלו לאחר מיזוג אגוד לתוכו לכ-27.9 מיליארד שקל.

מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק המשכנתאות והשחקן השלישי בשוק הבנקאות במונחי אשראי לציבור. באשראי לעסקים קטנים וזעירים מזרחי טפחות הוא "רק" השחקן הרביעי בגודלו. עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הבנק הציג את שיעור הגידול הגבוה ביותר באשראי לעסקים קטנים וזעירים.