עד שתי קרנות נאמנות בכל קטגוריה: המהלך שיוציא מהשוק 100 קרנות מסורתיות

לאחרונה הגיעו מנהלי הקרנות, האיגוד דרכו הם פועלים ורשות ניירות ערך לסיכום לפיו יופחת מספר הקרונות הדומות "שאינן מחקות" לשתי קרנות דומות בכל קטגוריה • כיום פועלות בשוק כ-1,100 קרנות מסורתיות

המהלך שיוציא מהשוק 100 קרנות מסורתיות  / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק
המהלך שיוציא מהשוק 100 קרנות מסורתיות / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

שוק קרנות הנאמנות עומד בפני שינוי משמעותי: בימים אלה נמצאים מנהלי הקרנות ורשות ניירות ערך לקראת הסדרה מוסכמת, שתביא להפחתת מספר הקרנות המסורתיות בשוק. באחרונה הסכימו מנהלי הקרנות עצמם, האיגוד שדרכו הם פועלים והרשות על טיוטת מתווה "וולונטרי" לרגולציה עצמית, שבמסגרתה יופחת מספר הקרנות הדומות "שאינן מחקות" - כלומר, בקרנות המסורתיות, ל-2 קרנות דומות בקטגוריה לכל היותר, למעט בקטגוריות שיסוכמו עם הרשות כ"הטרוגניות".

"הכוונה היא לעשות תחרות יותר הוגנת, ושבחינת התשואות תהיה על פני זמן והציבור לא יחליף את הקרנות מדי תקופות קצרות מדי", מסביר גורם בשוק הקרנות את הרציונל מאחורי המתווה המוסכם, ומציין כי "הרצון הוא להעביר את השוק לייעוץ לפי תוצאות לטווח ניכר, ולא לכזה שזז במהירות לפי אופנות, וכן להאריך את המח"מ (משך חיים ממוצע) של החוסך".

על פי הערכות, המהלך יוציא משוק קרנות הנאמנות המסורתיות כ-100 קרנות מתוך כ-1,100 מסורתיות שיש כיום, ואלה ימוזגו לתוך קרנות דומות שכבר קיימות.

מדובר בסוגיה שריכזה אמוציות רבות בשוק, כשמצד אחד יש גופים, ובראשם אלטשולר שחם, שקוראים שנים להפחתה מהותית במספר הקרנות הדומות, ומנגד גופים מנהלים שמחזיקים בקרנות רבות, ששונות האחת מהשנייה במידה כזו שמאפשרת הצטיינות של קרן כלשהי בכל מצב שוק שיהיה.

ברשות ני"ע רצו להוביל הסדרה בתחום וליצור מגבלה של קרן אחת לכל קטגוריה. כך או כך, המהלך רלוונטי בעיקר לכמה גופים ענקיים בשוק, שדוגלים בריבוי קרנות באותו אפיק, וגם לכמה גופים שנכנסו לתחום ההוסטינג באחרונה ויצרו מודל חדש, שכולל קשר שיווקי ואולי אף קשרי בעלות עם מנהלי ההשקעות של הקרנות.

כך, בעוד שהמתווה עצמו כבר הוסכם על ידי הצדדים, שרוי מתח סביב פרשנות שנתנה רשות ני"ע לסעיף מסוים. לפיה, אם וככל שיש זיקה בין חברה מנהלת שנותנת שירותי הוסטינג לקרנות שאצלה בהוסטינג, ושחולקות עמה שם או קשרי בעלות ועוד, הרי שקרנות אלה לא יוחרגו ממגבלת הקרנות הדומות. שיתופי פעולה כאלה קיימים בצורה כזו או אחרת, למשל, בפסגות ובקסם.

המשמעות היא שבעוד שלגוף בהוסטינג "רגיל" תותר קרן אחת בכל קטגוריה שלא תיספר לחברה המנהלת, מבחינת הרשות מספר הקרנות הדומות שיוכפפו למגבלה, יכלול גם גופים שבהוסטינג "חדש", שבמסגרתו ההתקשרות של חברה מנהלת עם הגוף שבהוסטינג היא "מעבר לשירותים המספקים מעטפת תפעולית, בקרה וממשל תאגידי מצידו של מנהל הקרן", או כאשר "שם מנהל הקרן נכלל בשם הקרן יחד עם מנהל ההשקעות החיצוני", או כשיש "הסכם BMBY בין מנהל הקרן לבין מנהל ההשקעות החיצוני".

ההסכמות הנרקמות בין הרשות לגופים המנהלים נמצאות בשלב סופי, כשהכוונה היא ש"המתווה ייושם במהלך המחצית הראשונה של 2021 במספר פעימות". בכל מקרה, המהלך יכלול גם יצירת קטגוריות חדשות לצד סגירת קטגוריות קיימות, כשלמנהלי הקרנות יותר לשנות מהותית את מדיניות ההשקעה בקרנות דומות כדי למנוע מיזוגן. כמו כן, על פי טיוטת המתווה, "הרשות שיקפה כלפי האיגוד שמהלך לטיפול בנושא ייעשה לא רק מול מנהלי קרנות הנאמנות, אלא גם מול מערכי הייעוץ בבנקים".