התוכנית החדשה של האוצר: רף הזכאות למענקי סיוע יוארך עד לפברואר

הממשלה אישרה את התוכנית לתת מענקים נוספים לעצמאים ולבעלי עסקים, וכעת היא תובא לאישור הכנסת • לדברי רה"מ, בזכות מיליוני החיסונים וסגר קצר ומהודק, אפשר להציל חיים רבים, וישראל תהיה הראשונה בעולם לפתוח את הכלכלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי על אף קצב החיסונים המהיר, הוא יכנס את הממשלה ב-48 השעות הקרובות כדי לקבל החלטה על הידוק הסגר במאמץ אחרון למיגור מגפת הקורונה.

לדברי נתניהו, בזכות מיליוני החיסונים וסגר קצר ומהודק, אפשר להציל חיים רבים, וישראל תהיה הראשונה בעולם לפתוח את הכלכלה.

נתניהו הציג את ההצעה לתת מענקים נוספים לעצמאים ולבעלי עסקים, בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד שקל. לדבריו, "זה עוד אלפי שקלים לכל בעל עסק שנפגע בתקופת הקורונה, ובנוסף אנחנו גם מאריכים את תקופת ההחזר של הארנונה. הכסף יקל מיידית על העסקים, ותוך זמן קצר נפתח את כל המשק ונצא סופית מהמשבר". 

הממשלה אישרה את התוכנית שהובאה להצבעה, וכעת היא תובא לאישור הכנסת.  נתניהו הדגיש את הודעת בנק ישראל, ולפיה התחזית להתכווצות של המשק ירדה מ-6% במקור ל-3.5%.

מענק בין 3,000 ל-9,000 שקל לעסקים עם מחזור פעילות בין 18 ל-300 אלף שקל

נתניהו ועימו שר האוצר ישראל כ"ץ הודו לשר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ על שיתוף-הפעולה וההסכמה להבאת התוכנית החדשה.

עיקרי התכנית שאושרה הם: רף הזכאות המקל למענקי הסיוע לעסקים בדבר הוצאות קבועות כפי שנקבע לחודשים נוב'-דצמ' 2020, יוארך גם לתקופת הזכאות ינואר-פברואר 2021. כמו כן נקבע כי בסמכות שר האוצר להאריך הרחבה זו לשאר תקופות הזכאות.

יינתן מענק סיוע נוסף לעסקים: לעסקים עם מחזור פעילות בין 18 ל-300 אלף שקל שחלה ירידה של לפחות 25% בפעילות יינתן מענק בין 3,000 ל-9,000 שקל. לעסקים שמחזור הפעילות שלהם גבוה מכך, ושהיה זכאי זכאי לשלושה או יותר מבין מענקי הסיוע להשתתפות בהוצאות שניתנו באמצעות רשות המסים, יוענק מענק שיעמוד על חצי מממוצע מענק ההוצאות הקבועות שניתן לעסק, עד לגובה של 50 אלף שקל. 

בנוסף, שר הפנים יתקן תקנות שבמסגרתן יינתן החזר הוצאות ארנונה לעסקים שנפגעו והזכאות תיקבע בהתאם לרף.

גנץ אמר כי יש לאפשר סיוע לבעלי העסקים. "אסור להשאיר אף אחד מאחור בתקופה הזו. נפגשתי עם אנשי עסקים רבים, הם צריכים את העזרה הזו, והם צריכים את ההחלטות שלנו. אני חושב שאנחנו צריכים לבוא לכל הנושאים האלה בצורה משותפת כממשלה. למרות הוויכוחים הפוליטיים בינינו, יש פה דברים שישראל צריכה לפני כל דבר אח,ר ואני מציע שנקדם אותם".

על התפשטות התחלואה אמר נתניהו: "מבצע החיסונים הוא דבר מאוד חשוב שצריך להקדים ולקדם אותו. צריך לקדם גם את חיסוני המורים מהר ככל שניתן ולהימנע ככל שניתן מפגיעה במערכת החינוך. אם ניאלץ לפגוע במערכת החינוך כדאי שנעשה כבר כעת את כל הפעולות הנדרשות, ביחד עם המורים, על-מנת למצוא את האופן שבו אנחנו מפצים בימי לימודים נוספים בהמשך לתלמידים שכל-כך נפגעו במהלך השנה הזו כתוצאה ממשבר הקורונה". 

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר: "אנחנו נמצאים בישורת האחרונה. כולם זוכרים את התחושה שאתה יוצא למסע של 40 ק"מ ובדרך חזרה רואה את הכניסה לבסיס, רואה את האורות, והמפקד לוקח אותך עוד קילומטר כדי לבחון את הכוח שלך. אנחנו שם, בקילומטר האחרון. כולם עושים מאמץ אדיר צריך לסייע להציל את המשק הישראלי ולהוביל אותו לפתיחה ראשונה בעולם. זו תוכנית מדויקת. אני מודה לראש הממשלה ולשר הביטחון על עבודה משותפת. בפגישתנו גילנו גישה ממלכתית, בין העניינים הפוליטיים לבין סיוע למדינה. ננהג ככה עד הבחירות". 

שר הבריאות יולי אדלשטיין הזהיר בישיבת הממשלה כי "אם לא ננקוט את הצעדים הכי קשים שיש, בעוד חודשיים אנו עלולים להגיע למצב של איטליה".