עסק ביום | פיצ'ר

"לצערי, בתקופת הקורונה אנחנו מתפרנסים בעיקר מצערם של אחרים"

עו"ד אביטל אופק, בעל משרד עצמאי המתמחה במשפט אזרחי ובמיוחד בעסקאות נדל"ן: "שמתי לי למטרה להתפרנס מאושרם של אנשים. עכשיו תחומי האושר בעריכת דין לא מתפקדים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עו"ד אביטל אופק / צילום: אופיר הראל
עו"ד אביטל אופק / צילום: אופיר הראל

"כשנכנסתי לעריכת דין, לפני 20 שנה, שמתי לי למטרה לא להתפרנס מצערם של אחרים - לא רוצה לעסוק בנזיקין, בתאונות דרכים וכדומה, כי ככל שהפגיעה יותר קשה, כך שכר-הטרחה של עורך הדין גבוה יותר. כך גם בפלילים - ככל שהלקוח מסובך יותר, הוא צריך יותר את עורך הדין. אז הלכתי לתחום הנדל"ן, שם זה אחרת. ככל שהלקוח שלי מרוויח יותר, כך אני מרוויח יותר. שמתי לי למטרה להתפרנס מאושרם של אנשים. עכשיו תחומי האושר בעריכת דין לא מתפקדים. היום אני מייצג לקוח שהבנק מעקל את החשבון שלו כי הוא לא מכניס כסף בתקופת הקורונה, או לקוחות שמאחרים בתשלומים למס הכנסה או לעיריות. אני גם מופיע בבתי המשפט, אף שאני לא אוהב את זה. בתקופת הקורונה אנחנו מתפרנסים בעיקר מצערם של אחרים, לצערי הרב".

כך מתאר עו"ד אביטל אופק את השינוי שהביאה הקורונה לעסק שלו - משרד עריכת דין עצמאי המתמחה בתחומי המשפט האזרחי ובמיוחד בעסקאות נדל"ן.

זה כמובן לא השינוי היחיד. לדברי אביטל, שוק הנדל"ן קפא. "עסקתי בשוטף בייצוג במכר דירות גם מיד שנייה, גם מקבלנים וגם בעסקאות תמ"א. השוק הזה לא נראה כמו פעם. יש עסקה אחת בחודש. זה כלום ושום דבר. אני מייצג גם בעלי חנויות שרוצים להשכיר את החנות שלהם, וגם השוק הזה קפא. כבר לפני משבר הקורונה שוק הנדל"ן במדינה נפגע בגלל עליית מחירי הדיור ונפח העסקאות ירד משמעותית, ואז באה הקורונה והרגה את השוק כמעט לגמרי. הסגר הרג את כולם, וכולנו סובלים מגלי ההדף. כשמישהו לא קונה דירה, זה שמוכר ריהוט לא מוכר ריהוט ומוכר של מוצרי חשמל לא מוכר, וכך זה עובר את כל האנשים שמשרתים אותה דירה. כולם עומדים ומחכים".

בתוך ההמתנה הזאת נאלץ עו"ד אופק לוותר לאחרונה על המשרד ששכר בקומה 16 במגדל השחר בגבעתיים. "כמעט אין עסקאות, ומצד שני אנחנו גם לא יכולים להיפגש עם לקוחות במשרד, אז בהתחלה העברתי קלסרים הביתה כדי לתת מענה ללקוחות, אבל בהמשך ויתרתי לחלוטין על המשרד".

כך, אביטל מצא את עצמו מאלתר משרד בבית. "אתה שואל את עצמך מה אתה הולך לעשות כי אתה צריך פרנסה ואין לך יותר מדי עסקאות מקרקעין. נשארתי עם שתי חברות שאני מלווה - חברה אחת מתחום הייצור שמעסיקה 17 עובדים, וחברה אחרת עוסקת בייבוא, הרכבה ומכירה של מוצרים בארץ ובעולם. חברת הייצור נתקלה בבעיות עם הבנקים והתשלומים ונדרשו לייעוץ המשפטי. מהבעיות שהולידה הקורונה אני לצערי מתקיים. כל הפרנסה שלי בתקופה הזאת מבוססת על שתי הלקוחות האלה".

קיבלת מענקי סיוע מהמדינה?

"לא ביקשתי ולא קיבלתי מהמדינה שום מענק ושום סיוע. ממש לפני הקורונה הייתה לי עסקה נחמדה עם רווח משמעותי, שקיבלתי בתחילת המשבר, ויצא שהוא יותר גדול לכאורה מהתקופה שאליה משווים ב-2019. אז למדינה נראה שלא נפגעתי מהקורונה כי את השכר על עסקה שהייתה הרבה לפני שהתחילה הקורונה קיבלתי בתקופת הקורונה".

במקום להסתמך על עזרה מהמדינה, עו"ד אביטל צמצם הוצאות. "אני גרוש ואב לשתיים, ויש לי הוצאות קבועות שלא ניתן לצמצם בהן, אז צמצמתי באורח החיים שלי, במותרות, במשרד ובדברים כאלה. זו תקופה שאתה מהדק את החגורה ומחכה שהגל הזה יעבור.

"בצלילה, כשהים סוער, צוללים למטה ל-5-6 מטרים ומחכים שם שהסערה תחלוף, כי בעומק הזה אין טלטלות מהגלים ולא מרגישים שם כלום. אני עושה אותו דבר בקורונה - יורד ל-5-6 מטר מתחת לפני הסערה וכשהיא תחלוף נעלה חזרה אל פני הים".

גם מתחת לפני הסערה, לעו"ד אביטל ביקורת על התנהלות המדינה. "המצב לא היה צריך להיות כפי שהוא היום. המנהיגים של המדינה, הממשלה וקבינט הקורונה קיבלו החלטות שגויות ברמה מהותית. אחת הטעויות המרכזיות שלהם הייתה שהם קבעו עיקרון שלפיו אסור להתקהל ולא משנה מה גודל השטח, במקום לקבוע עיקרון שלפיו על כל איקס שטח יכול להיות בן אדם, ואז כל אחד יודע שהוא שומר שני מטרים לכל כיוון. כך, אם יש לי 40 מ"ר בעסק, אני יכול בשקט להכניס 20 איש או 15 איש למקום. כך המדינה הרגה את כל העסקים, הגדולים והקטנים. עם כל המחאה שקיימת היום, ברור שמישהו ישלם את המחיר בבחירות הקרובות". 

עו"ד אביטל אופק

בן 54, גרוש, אב לשתיים ● עורך דין עם ותק של 20 שנה במקצוע, בעל משרד עורכי דין עצמאי מאז 2005 ● אין לו אתר אינטרנט, והוא לא מתכוון להקים אתר בעקבות הקורונה ("אני לא עו"ד טיפוסי. כל הלקוחות שלי מפה לאוזן")

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il