פסגות משנה מדיניות השקעות: יתנגד אוטומטית למינוי דירקטורים ללא נציגות נשית מינימלית

בית ההשקעות הודיע כי ב-2021 הוא "יתנגד באופן גורף לכל מינוי בדירקטוריון עם פחות מ-20% נשים", וכי ב-2022 שיעור הסף יגדל ל-30% לפחות • השאיפה: ייצוג נשי שווה בעוד שלוש שנים

גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית פסגות גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר, גלובס
גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית פסגות גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר, גלובס

האם הגופים המוסדיים יובילו לשינוי בהרכבי הדירקטוריונים בשוק ההון המקומי, תוך מתן דגש על הגדלת הנציגות הנשית במועצות המנהלים של החברות הציבוריות? ככל שזה תלוי בבית ההשקעות פסגות, התשובה חיובית.

פסגות, שבבעלות קרן אייפקס שמנוהלת בישראל על-ידי זהבית כהן, הודיע ביום ג' כי "החל מינואר 2021, מדיניות ההצבעה באסיפות כלליות של בית ההשקעות תשתנה, ויתווסף קריטריון נוסף בבחינת החברות שבהן הוא משקיע: שיעור מינימלי של נשים בהרכב הדירקטוריון".

על פי פסגות, שאת השקעותיו מנהלת גת מגידו, "הקריטריון יהיה מדורג וייפרס על פני שלוש שנים, במטרה להגיע לשוויון מגדרי בתום שנות התארגנות והתאמות בחברות".

בפסגות ציינו היום, כי "על פי המדיניות החדשה, אשר אושרה בוועדות ההשקעה של החברות בבית ההשקעות, בעת בחינת הרכב דירקטוריון בשנת 2021 - יתנגד בית ההשקעות באופן גורף לכל מינוי דירקטור בדירקטוריון שיש בו פחות מ-20% נשים. בשנת 2022 שיעור זה יגדל לדרישת סף של 30% לפחות. בתום שלוש שנים מהודעה זו, השאיפה היא כי הייצוג הנשי בדירקטוריונים יהיה שוויוני", נמסר.

בהקשר זה הצהירו בפסגות כי "לפי החלטה זו יידרש מיידית תיקון בהרכב הדירקטוריון של כ-50% מחברות מדד 125", וזאת משום שבכ-48% מהחברות שמניותיהן נסחרות במסגרת המדד האמור הייצוג הנשי בדירקטוריון נמוך מ-20%. בתוך כך ציינו בבית ההשקעות בהודעתם בעניין זה, כי "בחברות שבהן קיים היום ייצוג נשי של 40% ומעלה יינתן כבר מעכשיו משקל חיובי בהצבעות על אישור תגמול בחברה".

לדברי מגידו, "כגוף השקעות מוביל ומשפיע בשוק הישראלי, פסגות יחל להוביל שינוי הכרחי בשוק ההון, על מנת להגדיל את שיעור הנשים בהרכבי דירקטוריון בחברות ציבוריות, מתוך הכרה מבוססת מחקרים שלגיוון בדירקטוריון השפעה חיובית על הממשל התאגידי, על ציון ה-ESG ובחלק מהמחקרים על ביצועיה הפיננסיים של החברה, ובשל החשיבות לשוויון מגדרי בנקודות השפעה במשק הישראלי". עוד מסרה, כי היא מאמינה ש"תוך שנים ספורות ייחשב צעד זה כבנצ'מרק של דירקטוריונים בשוק ההון".

נושא זה מרכז עניין רב אצל שלל גופים, כמו למשל בחברת הייעוץ לאסיפות כלליות אנטרופי, שם ציינו לאחרונה בניתוח והמלצות שהוציאו לקראת אסיפה כללית למינוי דירקטורים בחברה גדולה בשוק, כי שיקול עקרוני בעת מתן המלצה הינו "גיוון מגדרי ומגזרי".

פסגות נמנה עם גופי הגמל הגדולים בשוק, והוא גם נמנה עם הגופים המוסדיים הגדולים בשוק. על פי האתר של בית ההשקעות, הוא מנהל בסך הכול נכסים בהיקף של כ-164 מיליארד שקל. ואולם, נכסים אלה כוללים גם עשרות מיליארדי שקלים ששייכים לגופים מוסדיים חיצוניים ולא לפסגות עצמו, לקרנות נאמנות ותיקים ומנוהלים ועוד.

כך, ההחלטה האמורה רלוונטית בעיקר עבור כספי החיסכון לטווח ארוך שמנהל בית ההשקעות, ושהיקפם עומד על כ-55.9 מיליארד שקל. לאחרונה התפטר במפתיע המנכ"ל ראובן קפלן, ומי שמחליף אותו כמנכ"ל בפועל הוא שלמה פשה.