עוד אנרגיה לבורסה: פינרג'י של אביב צידון מתכוונת לגייס עד 190 מיליון שקל

יצרנית הסוללות שמפיקות אנרגיה חשמלית ממתכות, מכוונת בהנפקה לשווי של כ-800 מיליון שקל "לפני הכסף" • ב-2019 הצטברו הפסדי החברה ל-167 מיליון שקל • את הגיוס מובילות לידר הנפקות ולאומי פרטנרס

אביב צידון  / צילום: אילן ספירא
אביב צידון / צילום: אילן ספירא

גל הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) בבורסה לניירות ערך בתל אביב נמשך בשצף, עם כמה מועמדות נוספות המתקדמות לקראת מסחר במניותיהן, בעיקר מתחום הטכנולוגיה. הבולטת האחרונה מביניהן היא חברת פתרונות האנרגיה הירוקה פינרג'י (Phinergy), שנמצאת בשליטת היזם הוותיק אביב צידון.

ככל הידוע, במסגרת ההנפקה מעוניינת פינרג'י לגייס 50-60 מיליון דולר (160-190 מיליון שקל), במהלך שיתבצע לפי שווי חברה שינוע סביב 250 מיליון דולר (כ-800 מיליון שקל) "לפני הכסף", ולקראת המהלך פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, שבה נחשפים פרטי החברה. את הגיוס מובילות לידר הנפקות, לאומי פרטנרס ומנורה חיתום.

פינרג'י, שנוסדה ב-2009, עוסקת בפיתוח טכנולוגיה "לייצור סוללות מתכת-אוויר, שמפיקות אנרגיה חשמלית ממתכות - אלומיניום ואבץ". החברה מסבירה כי "סוללת אלומיניום-אוויר הינה מערכת לייצור אנרגיה, בעוד סוללת אבץ-אוויר הינה מערכת לאגירת אנרגיה".

פינרג'י מעסיקה 45 עובדים, והמנכ"ל שלה הוא דיוויד מאייר. בפעילותה, מתמקדת החברה בייצור חשמל לשתי תעשיות - אנרגיית גיבוי למקרי חירום ולייצור חשמל מבוזר, ותעשיית הרכב החשמלי. לדבריה, "החברה מצויה בתחילת שלב הייצור והמכירות המסחריים של מערכת הגיבוי".

מטיוטת התשקיף עולה כי עד כה גייסה פינרג'י כ-250 מיליון שקל, בין השאר, ממייסד החברה, צידון, מענקית האנרגיה אינדיאן אויל הנסחרת בבורסה בהודו, מחברת ייעוץ ההנדסה והטכנולוגיה אלטן אירופה ומחברת ההשקעות הישראלית הפרטית אילן החזקות.

הפסדים משמעותיים בשנים האחרונות

פינרג'י מגיעה לבורסה אחרי שצברה הפסדים משמעותיים בשנים האחרונות, שהיו גדולים במיוחד ב-2019 והגיעו ל-167 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת שיערוך כתבי אופציה, אחרי הפסד שנתי של כ-40 מיליון שקל ב-2018. בסיכום המחצית הראשונה של 2020 הפסדי החברה הצטמצמו ב-40% ביחס למחצית המקבילה של 2019, והסתכמו ב-29 מיליון שקל. בשלב הנוכחי הכנסותיה מסתכמות בכמה מיליוני שקלים בודדים בשנה.

רואי החשבון של פינרג'י מציינים כי מאז הקמתה, מימנה את הפעילות באמצעות הנפקות פרטיות, מענקים מהרשות לחדשנות בישראל ונטילת הלוואות בעלים, וכי להערכת ההנהלה והדירקטוריון, מקורות המימון שלה ויכולתה לגייס הון, "כפי שהוכיחה במהלך שנות קיומה", יאפשרו לה להמשיך בפעילות "ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות".

החברה מוסיפה כי בשל אופייה "כחברת מחקר ופיתוח ועל רקע העדר הוודאות באשר להצלחת החדרת מוצרי החברה לשווקים הרלוונטיים, עלולה השקעת החברה בפיתוח מוצריה לרדת לטמיון". שוק היעד הראשוני של פינרג'י עם מערכת הגיבוי שפיתחה, הוא אתרי חברות הטלקום בעולם, ובמסגרת זו חתמה בחודש שעבר על הסכם לשיתוף פעולה עם ענקית טכנולוגיית התקשורת אריקסון, שבמסגרתו תתבצע פריסת פיילוט של מערכות הגיבוי של סינרג'י בקרב לקוחות הטלקום של אריקסון.

עוד סיכמה סינרג'י לפני כשנה על שיתוף פעולה עם חברת סלקום, לייצור מערכות גיבוי עבור אתרים שלה ולאספקת תוכנה לניהול הגיבוי ושירותי התקנה, תפעול ותחזוקה שוטפים. בתחום הרכב יש לה הסכמים לשיתוף פעולה עם אינדיאן אויל, בעלת כ-30 אלף תחנות דלק בהודו, עם חברת מהינדרה (Mahindra) - יצרן כלי רכב חשמליים "מהגדולים בהודו", וכן היא נמצאת במו"מ מתקדם עם יצרן האוטובוסים ההודי "אשוק ליילנד".

גם נקסטפרם בדרך לבורסת ת"א

עוד חברה שנמצאת בדרך לבורסת תל אביב היא השותפות בתחום תחליפי המזון נקסטפרם טכנולוגיות. החברה עוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ושיווק של טכנולוגיות ומוצרים חדשניים "המבוססים על שמרים, ללא הנדסה גנטית, למגוון שימושים בתעשיית המזון, לרבות תוספי מזון, תחליפים לחלבון מן החי ומוצרים נוספים".

החברה הוקמה ב-2013 ותחילה עסקה במחקר ופיתוח זן של שמרים לאפייה. עד כה הושקעו בה כ-12 מיליון דולר, ואת הנפקתה מובילה אוריון. בראשות נקסטפרם (NextFerm) עומד בועז נוי, והיא מגיעה לבורסה כשהערת "עסק חי" מעטרת את דוחותיה הכספיים, אחרי שבסיכום המחצית הראשונה של 2020 הפסדיה הגיעו ל-2 מיליון דולר, בהמשך להפסדים מצטברים של 7.5 מיליון דולר שרשמה ב-2019-2018.

רואי החשבון של נקסטפרם מציינים כי מאז הקמתה החברה השקיעה את מרבית כספיה בפיתוח מוצרים חדשניים מבוססי שמרים, וכי בשלב הנוכחי היא "אינה מפיקה די הכנסות למימון פעילותה ולכן תלויה במקורות חיצוניים", וזאת כש"אין ודאות" להתממשות תוכניותיה לגיוסי הון וחוב.

הנפקת נקסטפרם, אם תצא לפועל כמתוכנן, תמשיך את רצף ההנפקות של שותפויות המו"פ המתגברת באחרונה בבורסה, עם הנפקת חמש שותפויות כאלה - מילניום פוד-טק, יוניקורן טכנולוגיות, אלמדה ונצ'רס, סמארט אגרו ואינפינטי איי.איי.אם - שגייסו יחד כ-230 מיליון שקל בתוך כחצי שנה. אליהן הצטרפה כעת פלאנטארק, העוסקת במחקר ופיתוח "בתחום איתור גנים ורכיבים ביולוגיים לשיפור תכונות בצמחים מגוונים", שעדכנה על השלמת גיוס של כ-23 מיליון שקל.

שתי שותפויות נוספות שהנפקתן עומדת על הפרק הן ישראל פינטק, המעוניינת לבצע השקעות ולהחזיק בחברות בתחומי המו"פ בפינטק; ורימונים אגרוטק, המתכננת להשקיע ולהחזיק בפרויקטים וחברות בתחומי הפוד-טק והאגרו-טק, ומבקשות לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת. 

פינרג'י

שנת הקמה: 2009 • תחום פעילות: פיתוח טכנולוגיה לייצור סוללות מתכת-אוויר מאלומיניום ומאבץ • בעל שליטה ויו"ר: אביב צידון • מנכ"ל: דיוויד מאייר • מספר עובדים: 45