מעונות יום | ניתוח

פיקוח על מעונות יום: האם שמולי באמת הגדיל את התקנים פי שישה?

איציק שמולי מתגאה בתגבור הפיקוח על מוסדות לגיל הרך • הפרטים לא לגמרי מדויקים • המשרוקית של גלובס

איציק שמולי / צילום: שלומי יוסף
איציק שמולי / צילום: שלומי יוסף

בתחילת השבוע, אחרי שנים של סחבת, אושרו בכנסת התקנות לפיקוח על מעונות לגיל הרך, שבין השאר אמורות להוביל להוספת עשרות מפקחות ומפקחים חדשים. אבל אליה וקוץ בה, בלי תקציב מאושר אסור לממשלה להוסיף ולו משרה קבועה אחת. והנה, שר הרווחה איציק שמולי טען שהוא הצליח לחולל נס כזה. "אנחנו באמת עושים הכול כדי לסיים את ההפקרות", הוא אמר בראיון לרדיו ירושלים. "בתקופה שבה אין תקציב מדינה הכפלתי את מספר הפקחים פי שישה. היו רק 20 פקחים; היום יש 120 על 5,000 מסגרות. אנחנו נגדיל את זה עוד יותר".

האם שמולי מצא דרך לרבע את המעגל? בדיקה מדוקדקת מעלה תמונה מורכבת. מצד אחד, באמצעות מדיניות יצירתית הוא הצליח להדק את הבקרה על המעונות למרות התקציב התקוע. מצד שני, מצבת המפקחים הקבועה לא גדלה פי שישה. או בכלל.

נסביר: הגוף שאמור לפקח על פעוטונים ומעונות לילדים עד גיל 3 - לוודא שהם פועלים במבנים בטוחים, שלצוות אין עבר פלילי, שתוכניות הלימוד ראויות - הוא "זרוע העבודה" במשרד הרווחה. זו אותה יחידה שמפקחת על הבטיחות באתרי בנייה ובבתי חרושת. לפיקוח על אלפי מעונות מוקצות בזרוע העבודה בדיוק 23 משרות, ולכולם ברור שזה מעט מדי. כשבדקנו את הנושא ב"משרוקית" ב-2019, הבטיחו שבקרוב יתווספו עוד 20. כשבדקנו באוגוסט 2020, אמרו שחסרים עוד 80. אבל תוספות לא באו.

מה עשה שמולי? עם כניסתו לתפקיד, הסבירו בלשכתו, הוא "יזם מבצעי אכיפה ופיקוח בכלל מעונות היום". לטובת המבצעים תוגבר כוח האדם הקיים "ל-107 מפקחים מתוך זרוע העבודה". במבצעים כאלה אנשי המשרד פושטים באופן מרוכז על הרבה מעונות, ויכולים למשל לבדוק מתקנים, לדבר עם הצוות, לבקש מסמכים ותעודות. מבצע אחד התקיים בספטמבר, אחד בנובמבר, ויש עוד בקנה. אבל 85 העובדים שגויסו כתגבורת אינם שכירים חדשים באגף הפיקוח על המעונות, אלא עובדי יחידות אחרות של הזרוע. בתום המבצע הם חוזרים לשגרת יומם - ביקורת על ענפים אחרים.

מבצעים כאלה היו גם בעבר. אבל בנעמת, ארגון שמפעיל כ-200 מעונות יום, אמרו לנו שיש שיפור ניכר. "מספר המעונות שנערכו בהם ביקורות גדל מאז מאי, והבדיקות הועמקו. בטפסי סיכום הביקורת צוין שהביקורת הבאה תיערך בעוד חצי שנה, כשבעבר הביקורת החוזרת נערכה אחת לשנה".

במשרד הרווחה מנסים להעמיק את הפיקוח בשתי דרכים נוספות. האחת היא מכרז שיסתיים החודש לגיוס 50 מפקחים מחברות קבלן. השנייה היא שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, שהכשירו עד כה 17 עובדים שיוכלו לפקח על מוסדות לגיל הרך בשטחן.

בשורה התחתונה: דברי שמולי חצי נכונים. משרד הרווחה הסיט כ-100 עובדות ועובדים קיימים לסיוע במבצעי אכיפה במעונות יום, ותדירות המבצעים גברה. עם זאת, לא נוסף אפילו מפקח אחד בתקן קבוע.

תחקיר: ארן רונדל