המלונאים בישראל יוצאים נגד רשות התחרות ובוקינג

וגם: בשורה לחובבי וחובבות השירה בציבור, חיים רמון עוזב את תחום הקנאביס לאחר כחצי שנה וקצת חדשות טובות בלב המגפה

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום

האם הגיוני לאסור על בתי מלון להציג באתרי האינטרנט שלהם מחיר זול מזה שהם מציגים בפלטפורמה של אתר בוקינג? על נקודה זו התעוררה מחלוקת שמקורה בצו מוסכם בין הרשות לתחרות ובין בוקינג. לפי הצו מותר לבתי המלון להציע מחיר זול יותר באופליין, בקבלה, בסמס או בשיחת טלפון. חשוב להבין, בעולם הזמנות החדרים - מי שלא נמצא בבוקינג - לא קיים. וכאן נכנס מלכוד הכוח של ענקית ההזמנות והרצון לאזן בין האינטרסים של המלונאים לבין בוקינג, שבסופו של יום מגדילה להם את המכירות. הצו התמקד בתחרות שבין בוקינג לפלטפורמות אחרות, כשהוא קובע כי בוקינג תסיר מהסכמים עם בתי המלון בישראל את איסור פרסום המחירים ותנאים טובים יותר בפלטפורמות מקוונות אחרות, אבל כאמור לא באתרים שלהם. 

בנימוק לצו מפרטת הרשות לתחרות כי פעלה בדומה לדרך שבה פעלו רשויות לתחרות במדינות שונות. לדברי עו"ד מיכל הלפרין: "ראוי שחברות בינלאומיות יישמו את ההוראות של רשויות תחרות בעולם שניתנו בעניינן גם בישראל, כך שהצרכן הישראלי לא יהיה בנחיתות ביחס לצרכנים במדינות אחרות". הצו נחתם בסוף נובמבר והועבר להערות הציבור. וההערות הגיעו. עו"ד אבנר פינקלשטיין ממשרד עוה"ד גורניצקי ושות' המייצג את התאחדות המלונות שיגר מכתב לרשות לתחרות בו הוא מפרט מדוע לשיטתו ההסכמות האמורות מהוות פגיעה קשה בתחרות.

פינקלשטיין טוען כי ההסכמות שהושגו באירופה ושעליהן נשענת הרשות, שונו זה מכבר "באופן שרשויות תחרות אוסרות על בוקינג להטיל מגבלות כלשהן לרבות מגבלות האוסרות על פרסום מחירים טובים יותר בערוצי האונליין", ועל כן, הצו מציב את בתי המלון בישראל בנחיתות מול בתי המלון באירופה. יצוין כי בגרמניה, בוקינג הגישה ערעור, ביהמ"ש התערב וביטל את הצו של הרשות לתחרות הגרמנית בסוגיית הצגת מחיר זול יותר באונליין כשהוא סיפק נימוק כי יש להתחשב גם במודל העסקי של פלטפורמת המלונות. הרשות ערערה והנושא עדיין עומד ותלוי בערכאות המשפטיות. זאת ועוד מציין פינקלשטיין כי במדינות בהן נאסר על בוקינג להכתיב סעיפים מגבילים (איטליה, אוסטריה ובלגיה) מחקרים מצאו כי נרשמה ירידה ממוצעת של 4% במחירי הלינה.

לפי המכתב, נתח השוק של בוקינג מגיע ל-30% מכלל ההזמנות ברשתות בתי מלון ואף ל-70% אצל מלונות קטנים. העמלה שמשולמת לבוקינג עומדת על 15%-25%. עוד הוא מציין כי מקובל להעניק 5%-10% הנחה בהזמנה ישירה באתרי בתי מלון, וכי על פי ההסכם - הנחה זו לא תוכל להינתן אלא באופליין. "הניסיון הנצבר באירופה צריך להוות תמרור אזהרה בפני הרשות ובמיוחד נוכח המשבר החריף בענף המלונאות המחייב זהירות יתרה טרם נקיטת כל מהלך שעלול לגרום לעליית מחירים (או למנוע הורדת מחירים) לפגיעה בצרכנים ובבתי המלון". 

תגובת הרשות לתחרות: "הרשות לומדת את הערות ההתאחדות לצו ותתייחס אליהן במסגרת הבקשה לאישור הצו המוסכם".

תגובת Booking.com: "כחברה אחראית, אנו מייחסים חשיבות רבה לשמירה על הוראות הדין והרגולציה בישראל, בדיוק כפי שאנו שואפים לעשות בכל מקום אחר בו אנו פועלים. על כן, אנו מברכים על ההסכמות אליהן הגענו עם רשות התחרות, אשר אינן כוללות, במפורש או במשתמע, כל ממצא של הרשות בדבר הפרת חוק התחרות בידי Booking.com. כעת אנו יכולים להמשיך בגיבושן של שותפויות חזקות עם מקומות אירוח בישראל, כפי שעשינו עד כה. בכדי שנוכל להמשיך ולהציע שירותים שכוללים תרגום תוכן ל-44 שפות שונות, מתן שירות לקוחות בשפה המקומית (שירות שאנו מבצעים עבור שותפינו ללא עלות), וכן מגוון של מוצרים, שירותים והוצאות שיווק שאותן משקיעה Booking.com עבור שותפיה, אנו מבקשים ממקומות האירוח שיציעו על גבי Booking.com לכל הפחות מחיר זהה לזה שמוצע בערוצי השיווק המקוונים שבבעלותם. אנו מצפים להמשיך לקיים את השותפות החזקה שיש לנו עם ספקי מקומות אירוח מכל הסוגים בישראל, באופן שיבטיח להם גישה לביקושים באמצעות היצע גלובאלי, כפי שעשינו מאז ומתמיד, וכתוצאה מכך נסייע בהתאוששות הענף שלנו".

מיכל רז-חיימוביץ'

 

הטרקלין

בשורה לחובבי וחובבות השירה בציבור: תוכנית הנוסטלגיה והזמר העברי של רדיו ת"א 102FM בהגשת תומר סגיס, תחגוג עשור בסופ"ש הקרוב, והחגיגות יתקיימו, איך לא, בסימן הצדעה לשירה בציבור. בתוכנית תתארח עינת שרוף. התוכנית נחשבת לאחת היחידות שעדיין נותנות במה לזמר העברי, ואף הוגדרה בעבר כ״שמורה רדיופונית איכותית המוקדשת כולה לשימור ולטיפוח הזמר העברי".

מצנח הזהב

זה היה קצר: כחצי שנה לאחר שמונה חיים רמון ליו"ר חברת וונטייז, המעוניינת לפעול בתחום מימון פעילות קנאביס, הוא הודיע על התפטרותו מהתפקיד. רמון (71), לשעבר שר הבריאות והמשפטים ובעת האחרונה ניסה לתווך מטעם כחול לבן במו"מ עם הליכוד, מונה לתפקיד היו"ר בחודש יולי האחרון, וכעת סיים את תפקידו, בהיקף משרה של 40 שעות חודשיות, במסגרתו היה זכאי לתגמול חודשי של 15 אלף שקל. בהודעת החברה בנושא לא ניתן פירוט לגבי הסיבה לסיום התפקיד. השליטה בוונטייז עברה בשנה שעברה לידי משפחת ברזני, אחרי שפעילותה הקודמת בתחום פיתוח והפצת פלטפורמות תוכן וטלויזיה רב-ערוצית על פי דרישה (VOD) קרסה תחת בעלים אחרים, והיא פועלת לשלב בה פעילות מימון לגידול ושיווק קנאביס.

אביב לוי

רמון חיים / צילום: איל יצהר
 רמון חיים / צילום: איל יצהר

בשאיפה שנהיה בריאים

שוקלים הסבה מקצועית? הצורך בעובדי ועובדות רפואה הולך ועולה, וביחידה ללימודי המשך בטכניון, מציעים לאנשי מקצוע בתחומי הפארמה ו/או האגרונומיה שמחפשים כיוון קצת שונה, לעשות הסבה לעולם הקנאביס הרפואי. יחד עם חברת Cann10 וחברת GemmaCert, מציעים ביחידה שתי מלגות לימודים לקורס "יזמות בקנאביס רפואי". סך כל מלגה הוא 2,750 שקל - חצי משכר הלימוד במחזור ה-18 של התוכנית שיתחיל בתחילת חודש מרץ. 

חדשות טובות

הנהלת האופרה הישראלית וועד העובדים, חתמו על הסכם קיבוצי יחד עם ההסתדרות. מטרת ההסכם להגן על זכויות העובדים שבשל שיתוק מוסדות התרבות,רובם שוהים בחל"ת כבר עשרה חודשים. ההסכם נוגע לעובדים החברים בהסתדרות בהם: צוותים מוזיקליים, צוותי הפקה, צוותים טכניים ועובדי מינהלה ושיווק. עוד מבטיח ההסכם כי במהלך החל"ת יהיו העובדים זכאים להפרשות פנסיוניות, וותוספת שכר של 1.25% החל מספטמבר 2021.