"קיוויתי שהמנטור הגדול ירים אותי למעלה. נפלתי בפח": עשרות תלונות נגד הקורס "המרוץ לדירה תוך 180 יום בשיטת אלון גל"

בשנה האחרונה התקבלו במועצה לצרכנות 71 תלונות מתלמידים מאוכזבים שביקשו לקבל החזר כספי לאחר שנרשמו לקורס "המרוץ לדירה תוך 180 יום" • חלק מהנרשמים טוענים: "קיבלנו קדחת בצלחת" • אלון גל בתגובה: "זה לא שלי, אני נתתי תוכן ונותן את התמיכה המקצועית"

אלון גל / צילום: איל יצהר
אלון גל / צילום: איל יצהר

מי לא רוצה להשיג דירה בחצי שנה? מתברר שיש ישראלים רבים שלא רק מייחלים לכך, אלא גם חושבים שאם יירשמו לקורס של אלון גל שנושא את ההבטחה הזו - "המרוץ לדירה תוך 180 יום בשיטת אלון גל" - אולי גם יצליחו להתקרב אל החלום.

אך אצל רבים, האכזבה לא איחרה להגיע. בימים האחרונים הגיעו אל מערכת "גלובס" עשרות עדויות של אנשים ששילמו אלפי שקלים עבור הקורס, וכשגילו שהוא לא עומד בציפיות שלהם וביקשו לבטלו - לא הצליחו לקבל את כספם בחזרה.

הקורס מנוהל בידי חברת "מבראשית אמריקה ישראל בע"מ" ואלון גל תרם את התכנים ומוביל את הקורס כמותג. כשפנינו אליו בנושא אמר: "זה לא שלי, אני נתתי תוכן ונותן את התמיכה המקצועית, לכן אני לא רשאי לדבר". כתובת או לא כתובת, אלון גל הוא המותג המוביל מההתחלה ועד הסוף, ואפילו המענה במייל לפניות התלמידים מסתיים ב"צוות המרוץ לדירה ב-180 יום - אלון גל".

מבדיקת פרטי החברה ברשות התאגידים, עולה כי היא שייכת לאיבגני גליקמן. מכתבה שפורסמה עליו ב-2018 במגזין בשם LEGIT MAGAZINE הוא הציג את עצמו כ"בעלי חברת זמן לנדל"ן העוסקת ביזמות נדל"ן ובלימודי נדל"ן".

רק 8 תלונות הסתיימו בכך שהכסף אכן הוחזר

בשנה האחרונה התקבלו במועצה לצרכנות 71 תלונות מתלמידים מאוכזבים שביקשו את עזרת המועצה בקבלת החזר כספי מהחברה. אך על-פי המועצה, רק שמונה תלונות הסתיימו בכך שהכסף אכן הוחזר. תלמידים עמם שוחחנו סיפרו על דפוס דומה: בשיחות השיווקיות שקדמו לרכישת הקורס, נציגי החברה הבטיחו להם שיוכלו לקבל החזר כספי בתוך 14 יום, במידה שלא יהיו מרוצים. אך מרגע שביקשו לבטל, הנציגים התחמקו מהם הלוך ושוב. צילומי מסך משיחות עם נציגי הקורס שהועברו לידנו וכן התכתבויות בקבוצות של מתלוננים שנפתחו ברשתות החברתיות, העלו שהנציגים כתבו שיעבירו את הפניות לגורם המתאים, אבל העניין נסחב ולא טופל. רק במקצת המקרים - אחרי התעקשויות מצד התלמידים - הכסף הוחזר.

בחוזה הקורס נכתב שאמנם ניתן לקבל החזר, אך למעשה הוא חותר לכך שהקורס נכלל תחת החריגים לסעיף 14 ג' לחוק הגנת הצרכן. מדוע? מכיוון שמדובר בקורס מבוסס סרטונים ושיחות שהוקלטו מראש. החוק קובע שבכל עסקה שנעשית מרחוק אפשר לקבל החזר כספי בתוך 14 ימים, לבד ממקרים שבהם יש "טובין שניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול שהצרכן פתח את אריזתם המקורית".

"נמצא שנעשה שימוש במוצר, צפית בתכני הקורס", נכתב במייל שנשלח לאחת המשתתפות שביקשה החזר, "על כן אינך זכאית לביטול". בכל זאת, במועצה לצרכנות מצדדים בצרכנים. בחוות-דעת מטעמם שהועברה לידי "גלובס", נכתב כי מכיוון שבחוזה הקורס מוגדר כ"מסלול לימודים" (מבוסס אינטרנט), הרי שלא מדובר במוצר שניתן להעתיק או לשכפל, "ומכאן החשש להטעיה על זכות הביטול".

הילה, בת 31 מרעננה, שילמה 5,500 שקל עבור הקורס בנובמבר, והתעניינה בו לדבריה כי "אני עובדת כשכירה אך עדיין מתגוררת אצל ההורים, והשם של הקורס והמסרים שלו משכו אותי. אני מעוניינת לצאת למגורים עצמאיים". לדבריה, "נאמר לי בצורה ברורה ביותר שאפשר לבטל בתוך שבועיים. אמרתי להם, בטוח? אפשר לבטל? אמרו לי - בלי שום בעיה. התחלתי לצפות בתכנים והבנתי שזה רחוק ממה שחשבתי. כעבור שמונה ימים, כשפניתי לנציגת שירות לצורך ביטול, נאמר לי שזה בלתי אפשרי כי כבר צרכתי את התכנים. אמרתי: 'בסדר, תקזזו מהכסף את מה שצרכתי'. הרי זה לא הגיוני שאין שום דרך יציאה מהדבר הזה. אמרו לי שיקזזו, פניתי במייל והתקשרתי, ולא קיבלתי תשובה. פשוט לא היה עם מי לדבר. בסוף נציגה אמרה לי שתעביר את המסר למנהל. עד היום לא חזרו אלי. אחרי שאיימתי בתביעה, קיבלתי שוב תשובה שאני לא זכאית להחזר".

אפרת (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת גלובס) היא פנסיונרית שבדיוק מכרה נכסים של הוריה, ורצתה לקבל ליווי בתחום הפיננסים והנדל"ן. היא חשבה שהקורס שמשווק תחת שמו של אלון גל יוכל להתאים. זה קרה לפני שנה. "מיד כשהתחלתי לצפות בסרטונים הבנתי שזה לא בשבילי, וביקשתי לבטל". אפרת שילמה 5,500 שקל עבור הקורס ("11 תשלומים של 500 שקל"). "אמרתי לעצמי 'אלון גל הוא דמות מוכרת, אולי הוא יודע על מה הוא מדבר'". כשביקשה לקבל החזר כספי, נאמר גם לה שכבר נחשפה לתכנים ולכן זה לא אפשרי. "אמרתי: 'אני רוצה את הכסף חזרה'. קדחת בצלחת. הפראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים. אני רוצה שהציבור יוזהר כדי שיידע לא ליפול בפח הזה. אין לי אנרגיות לתבוע. הלוואי ואוכל רק לקבל פיצוי על עגמת הנפש".

"אלון גל - אני סומכת על הדמות הזו"

התלמידים עמם שוחחנו זועמים גם על פער גדול מאוד בין ההבטחות שקדמו לרכישת הקורס לבין התכנים שהועברו בפועל. בעוד שנציגי השיווק מטעם חברת מבראשית אמריקה ישראל הבטיחו ליווי צמוד של אחד על אחד עם מנטור למשך שנה ופגישות אישיות - פרונטליות, גם בתקופת קורונה - במשרדי תות תקשורת, החברה של אלון גל, בפועל זה לא קרה. כן היו מפגשים בזום לקבוצות גדולות - 40-50 איש. ההבטחות בדבר המפגשים האישיים אינן כתובות בחוזה ובסרטוני הקורס אלון גל מדבר על מפגשים במשרדי תות "בקבוצות קטנות" שבהם "תוכלו לצרף בן או בת זוג". עם זאת, הן כן נאמרות כאשר מדברים עם נציגי השיווק של הקורס.

נציג שעמו שוחחנו היום בצהריים אמר: "יהיו 5-7 פגישות אצלנו במשרדים של תות. פגישות אחד על אחד. אין לך מנטור אישי, אך כל פעם שיש בעיה את שולחת בקשה לשיחה עם מנטור ומישהו מהצוות חוזר אלייך. רמת הזמינות גבוהה. מאמנים כלכליים עברו הכשרה אצל אלון גל. ויש יועץ משכנתאות ויועץ פנסיוני. הכל בהתאם לצורך".

כששאלנו אם וכיצד הקורס מאפשר השגת דירה ב-180 יום, נענינו ש: "הקורס עוסק בשיפור התנהלות הכלכלית. את לא משיגה דירה, אך יש לך יעד מוגדר - 180 יום - (להשגת סכום) לביצוע השקעה. דירה יכולה לאפשר הכנסה פאסיבית. משכורת מבלי לעבוד". בסרטוני הקורס אלון גל אומר כי: "כדי שתחוו הצלחה בתהליך - תיעזרו בקבוצות, תיעזרו בנו. בחודשים הקרובים אתם עומדים לעשות דרך עצומה בחיים שלכם".


מה קורה בפועל? "נציגת השיווק שמעה את הסיפור שלי ואמרה: 'הקורס הוא בול בשבילך'", מספרת אפרת הפנסיונרית, שנרשמה לקורס עוד לפני הקורונה. "היא הבטיחה מפגשים אישיים עם מנטורים, ארבעה לפחות. אמרו לי להכין מסמכים שונים, להוציא פירוט על המשכנתא, הוצאתי והייתי מוכנה. שאלתי מה עם המנטור, ואמרו: 'יתקשרו אלייך'. התקשרה אלי מישהי שלא יודעת מהחיים שלה, ובזה זה נגמר. הזומים בקבוצות ענקיות, אי אפשר להשחיל שאלה אפילו".

עדן (שם בדוי), בת 29, שעבדה כמעצבת גרפית ופוטרה באחרונה על רקע הקורונה, מספרת שהוקסמה מהקורס כי "מאז ומתמיד לא ידעתי להתנהל נכון כלכלית. תמיד הייתי ב'ברוכים' ובהלוואות. ואמרתי לעצמי: 'אלון גל - אני סומכת על הדמות הזו'". דיברו אתה על "4-6 פגישות אישיות, ומה שיצא מההבטחה הזו היא "שיחת טלפון קצרה ממנטורית ב-23:30 בלילה שלא יצא ממנה שום דבר. דיברו איתי על מעטפת רחבה: סרטונים, מנטורים, קבוצת פייסבוק שוקקת, יועצים ופגישות אישיות", אומרת עדן. "בחיים לא הייתי משלמת 6,500 שקל על קורס מבוסס סרטונים שאפשר למצוא כמותו ביוטיוב או ספוטיפיי. זה שיווק שנוגע בנקודות הכי רגישות של אנשים, הרצון להתייצב כלכלית, לצאת מהלחץ והתסכול. האכזבה היא עצומה".

יפתח (שם בדוי), בן 30, עומד בפני חתונה ונרשם לקורס כי הוא מקווה לרכוש דירה בקרוב, אך בינתיים קבור בהלוואות. "קיוויתי שהמנטור הגדול אלון גל ירים אותי למעלה. אמרתי לעצמי: יש לו תוכנית ברדיו, היה במשפחה חורגת', זה מישהו שאפשר לעשות אתו משהו". הוא אומר ש: "הבטיחו לי ליווי אישי צמוד, לא דרך מחשב, לא דרך זום, אלא אחד על אחד. נפלתי בפח. למדתי לא לבטוח באף אחד".

נוכח טענותיהם של תלמידים רבים לכך שהבטחות שניתנו להם לא קוימו ולפער גדול בין שם הקורס לבין התכנים בפועל, בחוות-הדעת של המועצה לצרכנות נכתב כי השם הנבחר לתוכנית הקורס עלול להטעות צרכנים. במידה שקיימת הטעיה, גם היא לכשעצמה יכולה להוות עילה לביטול עסקה. "בתלונות נמסר כי מופעל על הצרכנים שיווק אגרסיבי של נציגי החברה, תוך הבטחה לתוכנית לימודית עם כלים מעשיים, ליווי אישי בידי בעלי מקצוע (יועץ משכנתאות, ביטוח וכו'), כשבפועל הצרכנים מדווחים שהתכנים שניתנו היו ברמה שטחית וניתן לצפות בתכנים דומים ברשת ובחינם", נכתב בחוות-הדעת. "עוד נמסר שלא מדובר בלימודים אלא במעין סרטוני מוטיבציה לחיסכון / קואוצ'ינג. וכי השם הנבחר לתוכנית - המרוץ לדירה ב-180 יום הוא מטעה. במקרה של הטעיה, קמה לצרכן הזכות לבטל את העסקה ולקבל את כספו חזרה".

מחברת מבראשית אמריקה ישראל בע"מ נמסר בתגובה: "החברה היא היוזמת והמפעילה של הקורס. אלון גל, הוא האחראי על התוכן המקצועי, ואינו עוסק במדיניות הביטולים. הקורס מאפשר ביטול ההתקשרות לפי כל דין, ומקיים את חוק הגנת הצרכן ככתבו וכלשונו. בדין ובצדק איננו מזכים את מי שצרך את שירותינו. בדיוק כפי שלא הגיוני שאדם יקנה עיתון גלובס, יקרא אותו, ואח"כ יבקש לבטל את הרכישה, כך גם אנחנו לא מאפשרים למי שכבר השתמש בשירותים שלנו, לבטל את ההתקשרות ולקבל הכסף בחזרה.

"יחד עם זאת, עד היום נקטנו במדיניות המטיבה עם צרכנים, וגם כאשר אנשים לא היו זכאים להחזר, אך ניכר היה שנסיבות חייהם לא הטיבו עמם, החלטנו להתחשב בהם, ולייתן לפנים משורת הדין זיכוי, וזאת במאות מקרים שונים. איננו מכירים שום 'חוות-דעת' של המועצה לצרכנות, וכאשר ביקשנו מגלובס לקבלה, קבלנו העתק הודעת וואטסאפ שלא ברור מי שלח אותה, אך נאמר שמתקבל הרושם כי מי שכתב אותה אינו מומחה בדיני צרכנות".