כשהדולר בשפל, הביטקוין בשיא: מטבע הקריפטו זינק מעל 36 אלף דולר אחרי תחזית ורודה בוול סטריט

מחירו של הביטקוין זינק לשיא כל הזמנים, יום לאחר שכלכלני ג'יי.פי. מורגן העריכו כי הוא עשוי לעלות עד לרמה של 146 אלף דולר, אם יתבסס מעמדו כ"מקלט בטוח" למשקיעים • מנכ"ל סילבר קסטל: "כל עוד שער הדולר בירידה, מחיר הביטקוין ימשיך להוסיף לערכו"

ביטקוין - ממשיך את הראלי שהתחיל ב-2020 / צילום: Shutterstock
ביטקוין - ממשיך את הראלי שהתחיל ב-2020 / צילום: Shutterstock

בזמן שהדולר צונח לשפל, הביטקוין ממשיך להדהים את העולם: אחרי נסיגה קלה במחירו של מטבע הקריפטו המוביל ביומיים האחרונים, זינק הביטקוין בבוקר יום רביעי וחצה לראשונה אי פעם את רף ה-36 אלף דולר. הזינוק במחיר הביטקוין נרשם על רקע צניחת ערכו של הדולר, כאשר מדד הדולר האמריקאי (DXY) ירד לרמתו הנמוכה מאז מרץ 2018.

מעט אחרי השעה 9:00 הבוקר, טיפס מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו עד לרמה של 36,361 דולר - שיא של כל הזמנים. בכך שובר הביטקוין את השיא שקבע ביום ראשון השבוע, אז חצה לראשונה את רף ה-34 אלף דולר. מחיר השיא היום (ד') שיקף למטבע הקריפטו שווי שוק של יותר מ-675 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. עם זאת, התנודתיות במחיר הביטקוין ממשיכה להיות גבוהה מאוד.

ביטקוין, המטבע הגדול בשוויו בשוק מטבעות הקריפטו, סיים לפני שישה ימים את שנת 2020 במחיר של 29 אלף דולר, אחרי זינוק שנתי של יותר מ-300%. בחודש דצמבר לבדו עלה מחיר הביטקוין 54% - וברבעון האחרון של 2020 השלים זינוק של כ-170%.

הראלי של הביטקוין מוסבר על ידי מומחים בעולם בעיקר בעלייה הגוברת של ביקוש למטבע הקריפטו מצד משקיעים גדולים, שרואים בביטקוין כלי גידור מול עליית האינפלציה ושחיקת ערכו של הדולר האמריקאי.

אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל, בית השקעות המתמחה בנכסים דיגיטליים, אמר בשיחה עם גלובס כי "להערכתנו, כל עוד שער הדולר במגמת בירידה, מחיר הביטקוין ימשיך להוסיף לערכו. חשוב לציין כי בשנה האחרונה אנו רואים יציאה מאסיבית של דולרים חדשים והרחבת כמות הדולרים באופן חסר תקדים אל מול הביטקוין, שהכמות הסופית שלו ידועה מראש ומוגבלת, ואינה ניתנת לשינוי. נוסף על כך, הביטקוין משמש אלטרנטיבה לזהב בעיני משקיעים מוסדיים גדולים".

"התחרות של ביטקוין עם הזהב כבר התחילה"

שלא במקרה, יום לפני עלייתו של הביטקוין לשיא כל הזמנים, פורסמה השבוע תחזית אופטימית ביחס למטבע הקריפטו המוביל על ידי כלכלני בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי.פי. מורגן. על פי תחזית זו, מחירו של הביטקוין עשוי לעלות עד לרמה של 146 אלף דולר, אם יתבסס מעמדו כ"מקלט בטוח" למשקיעים. מחיר יעד זה גבוה יותר מפי ארבעה ממחיר השיא שאליו הגיע הביטקוין עד כה.

האסטרטגים של ג'יי.פי. מורגן כתבו השבוע כי לדעתם, "התחרות של ביטקוין עם הזהב כבר התחילה", ובהקשר זה ציינו כי 7 מיליארד דולר זרמו החוצה בשלושת החודשים האחרונים מקרנות סל שעוקבות אחרי מחיר הזהב, בזמן שיותר מ-3 מיליארד דולר זרמו אל קרן ההשקעות Grayscale Bitcoin Trust, שמשקיעה בביטקוין. "הראלי המרהיב של ביטקוין בשבועות האחרונים הזיז את המטבע אל תוך טריטוריה מאתגרת יותר, לא רק במונחים של המיצוב שלו, אלא גם במונחים של הערכת השווי", הוסיפו בבנק ההשקעות.

האפסייד של הביטקוין מותנה, לדעת ג'יי.פי. מורגן, ברמת התנודתיות של מחירו ביחס לזו של מחיר הזהב בטווח הארוך. אף כי כלכלני הבנק רואים אפשרות שבה "השיגעון הספקולטיבי הנוכחי" ידחף את מחיר הביטקוין עד לרמה של בין 50 אלף ל-100 אלף דולר, הם מזהירים כי רמות מחיר כאלה לא יהיו בנות קיימא עד שתפחת התנודתיות במחירו של מטבע הקריפטו. "עבור רוב המשקיעים המוסדיים, התנודתיות של כל אפיק השקעה משמעותית מבחינת ניהול הסיכונים של תיקי ההשקעות. ככל שהתנודתיות של אפיק השקעה מסוים גבוהה יותר, כך גם עולה מידת הסיכון של אותו אפיק", הוסיפו האנליסטים של ג'יי.פי. מורגן.


מנכ"ל הבנק כינה את הביטקוין בעבר "הונאה"

משקיעים רבים קיבלו בהפתעה את התחזית הוורודה של ג'יי.פי. מורגן. מנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, זכור כמי שב-2017 כינה את הביטקוין "הונאה", כשאמר כי שיגעון הביטקוין מזכיר את "שיגעון הצבעונים" - הבועה הפיננסית של המאה ה-17.

מנהלי השקעות רבים בשוקי ההון עדיין חוששים מפני הביטקוין ומזהירים מפני בועה פיננסית שמתפתחת סביבו, בדומה למה שקרה ב-2017. ואולם, לדברי כלכלני ג'יי.פי. מורגן, "אין ספק כי הזרימה האימפולסיבית של משקיעים מוסדיים להשקעות בביטקוין, היא שמבדילה את המצב בשנה האחרונה מזה שהיה ב-2017".

בנוגע למחיר היעד החזוי של הביטקוין, הוסיפו בג'יי.פי. מורגן כי "התכנסות של רמות התנודתיות בין ביטקוין לזהב לא צפויה להתחולל במהירות, ולדעתנו, מדובר בתהליך רב-שנים. לפיכך, מחיר היעד התיאורטי של 146 אלף דולר לביטקוין צריך להיות מובא בחשבון כיעד ארוך-טווח - וכמחיר שאינו בר-קיימא לשנה הנוכחית".