ג׳ק מא רק החליט להוריד פרופיל: הדיווח שהקפיץ את מניית עליבאבא

לפי רשת CNBC האמריקאית, מא נמצא בהאנגג'ואו במזרח סין ובוחר במכוון לשמור על פרופיל נמוך, לא להתבלט ולא להתבטא • הדיווח הוביל לעלייה של 5.5% במסחר במניית עליבאבא בוול סטריט אמש

ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: shutterstock
ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: shutterstock

בשבוע האחרון התקשורת העולמית עסקה באינטנסיביות בתעלומת היעלמותו של הטייקון הסיני ג'ק מא, מייסד עליבאבא ואנט גרופ. מא לא נראה בפומבי מאז סוף אוקטובר, אז נשא נאום ביקורתי כלפי הבנקים והרגולטורים הפיננסיים בסין, נאום שהוביל את נשיא סין שי ג'ינפינג בעצמו לבטל את הנפקת הענק של אנט גרופ.

הספקולציות סביב היעלמותו של מא, שדורג עד לאחרונה כאיש העשיר בסין, גברו לאחר שעיתון ה"פיננשל טיימס" פרסם כי מא לא הופיע גם לצילומי תוכנית הריאליטי שהוא מוביל, סוג של "כוכב נולד" ליזמים מאפריקה בשם "גיבורי העסקים של אפריקה". מא הוחלף כשופט בריאליטי על-ידי בכירה בעליבאבא, ותמונתו אפילו הוסרה מאתר התחרות.

ההיעדרות של מא בדיוק בתקופה שיחסיו עם הממשל התערערו משמעותית העלתה חששות כי הוא נעצר או מעוכב על-ידי הרשויות. אולם לטענת עיתונאי רשת CNBC האמריקאית דיוויד פאבר, מא אינו נעדר אלא שומר על פרופיל נמוך בתקופה זו.

פאבר אמר בשידור כי מא נמצא בעיר האנגג'ואו במזרח סין, עיר הולדתו והעיר בה נמצא מטה עליבאבא. לדבריו, מא בוחר במכוון שלא להתבלט ולא להתבטא וכנראה ימשיך שלא להופיע בפומבי בחודשים הבאים. הדיווח ב-CNBC כי מא אינו נעדר הוביל לעלייה של 5.5% במסחר במניית עליבאבא  בוול סטריט אמש (ג').

גם אם מא עצמו בטוח, נראה כי הרשויות בסין ממשיכות לפעול נגד האימפריה הסינית שבנה. בחודש שעבר הודיעו הרשויות כי פתחו בחקירת הגבלים עסקיים ראשונה מסוגה נגד חברת המסחר המקוון עליבאבא, מה שהוביל לירידות חדות במניית החברה. במקביל הרגולטורים הסינים פועלים לצמצם את כוחה ואת פעילותה של חברת הפיננסים והתשלומים אנט גרופ.

הרגולטורים דורשים מאנט להקים חברה נפרדת, שתחזיק את הפעילויות הרווחיות ביותר של הארגון בתחום ההשקעות והאשראי, כאשר אנט עצמה תמשיך לשמש חברה לסליקת תשלומים בלבד. החברה הנפרדת לאשראי והשקעות תהיה מחויבת ברגולציה מקבילה לבנק, מה שיצמצם את מרחב הפעילות שלה ביחס להיום.

בנוסף, "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי הרגולטורים רוצים גם לשבור את המונופול של אנט בכל הנוגע למידע על לקוחות. מכיוון שדרך האפליקציה של אנט גרופ, עליפיי, חולקו הלוואות לחצי מיליארד משתמשים בשנה האחרונה, לחברה יש מידע רב ערך שנותן לה יתרון מול הבנקים בקבלת החלטות אשראי למשל. תוכנית אחת שנשקלת היא לחייב את אנט לשתף את המידע עם הבנק המרכזי של סין, משהו שבאנט גרופ נמנעו ממנו עד היום, כדי לשמור על יתרון תחרותי. בשבועות האחרונים אנט כבר צמצמה חלק מהפעילות שלה, כולל הקטנת מסגרות אשראי לחלק מהמשתמשים והסרת מוצרי השקעות מהאפליקציה.

הנאום של מא, שהחל את כל ההסתבכות, ניתן בכנס בשנחאי ב-24 לאוקטובר. מא פתח את הנאום בנימה מתנצלת משהו ואמר כי "יכול להיות שהדעות שלי הן לא בוגרות, לא מדויקות ואפילו מעוררות גיחוך". לאחר מכן המשיך מא ותקף את הדגש ששמה הרגולציה הסינית על ניהול סיכונים פיננסיים, במקום לקדם חדשנות במערכת הפיננסית.

"אנחנו לא יכולים לנהל שדה תעופה כפי שאנחנו מנהלים תחנת רכבת, ואנחנו לא יכולים להשתמש בשיטות של אתמול לנהל את העתיד", אמר מא ותקף גם את הבנקים בעולם ובסין, המתנהלים לדבריו כמו "בתי עבוט שדורשים בטחונות וערבויות על הלוואות".

לדברי מא, אשראי צריך להינתן על סמך מידע על הלקוחות, כמו שעושה אנט גרופ, המתבססת על בינה מלאכותית וביג דאטה כדי לקבל החלטות אשראי, ולא על איסוף ביטחונות.