מארגנות קבוצת רכישה ביהוד נקנסו ב-1.7 מיליון שקל

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי, עמית גריידי, הודיע לשתי המארגנות של פרויקט "סקיי סנטר" ביהוד, כי הן עברו על חוק המכר כשפעלו כיזמים ולא כמארגני קבוצות רכישה, ולכן הטיל עליהם את הקנס

עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

מארגני קבוצות הרכישה של פרויקט משרדים ביהוד בשם "סקיי סנטר", קבוצת גולדשטיין יזמות ונכסים (92) בע"מ, ונעם מרכזים מסחריים בע"מ, התנהלו כיזמי נדל"ן ולא כמארגני קבוצות רכישה. כך קבע הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי, עמית גרידיי שקנס אותם בסכום של 1.7 מיליון שקל.

בספטמבר 2020 פתח גריידי בהליך מנהלי מול החברות, וזאת בעקבות חשד, כי הן הפרו את הוראות חוק המכר בכך שגבו כספים מרוכשי משרדים מבלי לספק להם בטוחות חוק מכר. חוק המכר אינו מחייב מארגני קבוצות רכישה, ואולם באם נמצא כי הם מתנהלים בפועל כיזמים, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון יכול להתייחס אליהם כאל יזמים שהפרו את החוק ולקנוס אותם בהתאם.

בין היתר נמצא בהליך, שארך כארבעה חודשים, כי במערך ההסכמים הכולל מול הרוכשים נקבע כי המארגנות יהיו הגורם היחיד בנציגות הקבוצה וכל הסמכויות הרלוונטיות לקידום הפרויקט ניתנו להן. כך לדוגמv, חתמו החברות על הסכם קבלן מבצע, קבעו את גורמי המקצוע המלווים ואף קבעו מחיר מקסימום לחברי קבוצת הרוכשים - זאת לפי ממצאיו של גריידי.

מדובר במאפיינים מובהקים של יזמות נדל"ן, כי בקבוצות רכישה אמיתיות, הנציגות הנבחרות של הקבוצה כוללת רק חברים מהקבוצה, ורק לנציגות אותנטית מהקבוצה יש סמכות לקבוע את גורמי המקצוע שיפעלו בפרויקט. כמו כן, לא ניתן לקבוע בקבוצת רכישה מחירים סופיים של דירות, משום שלמארגנים אין את היכולת האמיתית לנבא מה יהיה מכלול העלויות שלו. מי שמתנהל כך, פועל למעשה כיזם.

"במסגרת ההליך המנהלי נעשו ניסיונות לתקן את הפרות החוק אך לצערנו החברות לא עמדו בכך. לכן, ובהתאם לממצאים הוחלט במשרד הבינוי והשיכון להטיל כל החברות עיצום כספי בסך 1.7 מיליון שקל בגין הפרת חוק המכר. וכעת בכוונת הממונה לוודא כי המארגנות יתקנו בהקדם את כלל הפרות החוק", נמסר ממשרד השיכון.

המקרה הזה הוא מקרה נוסף שבו מתגלה, כי לא כל פרויקט אשר מציג את עצמו כקבוצת רכישה, הוא אכן כזה, על פי מהותו. מה שקובע אם הוא באמת כזה, אינו אופן הצגת הקבוצה, כי אם מערכת היחסים המשפטית שבין כלל הצדדים לפרויקט, כפי שהיא עולה מהמערכת ההסכמית אשר נחתמה.

פרויקט "סקיי סנטר" מיועד להיות פרויקט משולב של משרדים ומסחר במבנה של תשע קומות ו-12 אלף מ"ר וחניון בן שלוש קומות ברחוב אברהם גירון.

עד למועד הפרסום טרם התקבלה תגובת מארגני קבוצת הרכישה.

יצוין כי זו איננה הפעם הראשונה שגריידי מטיל קנסות על חברות שנמצאו שהפרו את חוק המכר בנושאים דומים. כך למשל באוגוסט האחרון הוא הטיל קנס בגובה 800 אלף שקל על חברת פרי נדל"ן (שמאז נכנסה להליך של כינוס נכסים) כיוון שמצא שבאחד הפרויקטים ששיווקה היא פעלה כיזם ולא כמארגנת קבוצות רכישה.