ת"א, ירושלים, חיפה ור"ג מעניקות הקלות בשילוט חוצות

בענף שילוט החוצות יכולים להתנחם בימים אלה במהלכים של מספר עיריות גדולות, שקיבלו החלטה על הקלות לזכיינים

ענף הפרסום כולו מגיב בירידה מסוימת בהיקפים בתקופות שבהן מוטל סגר, אך הניסיון  מלמד כי קטגוריית הפרסום שנפגעת באופן המשמעותי ביותר היא שילוט החוצות. עם זאת, בענף זה יכולים להתנחם בימים אלה במהלכים של מספר עיריות גדולות, שקיבלו החלטה על הקלות לזכיינים.

כך למשל, עיריית ירושלים אישרה בשבוע שעבר מתווה הקלות לפיו הזכיינים יקבלו פטור מלא מדמי זיכיון למשך חודש באוקטובר-נובמבר, 50% הנחה בדמי הזיכיון ל-9 חודשים מהתקופה שבין ה-6 בנובמבר 2020 ועד 15 באוגוסט 2021, ופטור מלא לתקופת סגר. עם זאת, בהתחשב בביקושים הגבוהים לפרסום חוצות בתקופות שלפני בחירות, נקבע כי עבור התקופה שמתייחסת ל-30 יום לפני הבחירות, ישלמו הזכיינים תשלום מלא. בעיריית ירושלים מעריכים כי שווי ההטבה עומד על כ-4.6 מיליון שקל.

נזכיר כי עיריית תל אביב הייתה הראשונה שהלכה לקראת זכייניות השילוט, זיכתה אותן בשישה חודשים מתוך שנת 2020, והחליטה לזכות את הרבעון הראשון של 2021 ב-50% מדמי הזיכיון, כאשר במקרה של סגר יינתן זיכוי מלא. עיריית רמת גן התחייבה בפני הזכיינים לנהוג כמו עיריית תל אביב, ואילו עיריית חיפה זיכתה בשישה חודשים מתוך שנת 2020, והודיעה שתבחן בדיעבד גם את שנת 2021.

לדברי גולן גבאי, מנכ"ל "חוצות זהב" המשמש גם כיו"ר פורום חברות השילוט, "ענף פרסום החוצות מסכם ירידה ממוצעת של מעל ל-60% בהכנסות השנתיות. רוב הרשויות המקומיות הבינו זאת מיד עם פרוץ המשבר ולא גבו עד היום את התשלומים השוטפים כעזרה תזרימית, ומשהסתיימה שנת הכספים 2020, החליטו רובן להעניק הקלות בהיקף של מעל ל-50% מדמי הזיכיון השנתיים בכדי שהחברות הללו יישרדו. יש לציין כי גם בסגר השלישי הנוכחי הענף מושבת לחלוטין והחברות יהיו זקוקות להקלות הן מהרשויות המקומיות והן מהאוצר. בעוד שהירידה בהיקפי פרסום החוצות מצד המפרסמים המסחריים מובנת, בזמן שהם פועלים חלקית תחת מגבלות, מרגיזה העובדה שאת תקציבי העתק של הקמפיינים של משרדי הממשלה אנו כמעט ולא זוכים לקבל. הדבר בולט במיוחד במסרים של משרד הבריאות לשמירה על ההנחיות במרחב הציבורי שאמורים לפגוש את קהל היעד בדיוק במקומות שבהם נמצא שילוט החוצות - מחוץ לבית". 

בועז סטמבלר, מנכ"ל לפ"מ\ הסביר לגלובס כי מבחינת חלוקת תקציבים "אין דבר כזה לקבל. לפ"מ היא לא גוף תמיכה. לפ"מ מתכננת ומבצעת פריסות מדיה על-פי יעדי הקמפיין, קהלי יעד, גובה תקציב ועל-פי מטרות המוגדרות ע"י הלקוח. יש קמפיינים שעולים בשילוט רחב ויש שלא. למשל, השבוע, אתמול עלה קמפיין שילוט רחב בחברה הערבית שנועד לעודד להתחסן".