"איכילוב הקימו מתחם לחיסון 5,000 איש ביום. לא הגיוני שאיש הישר בעיניו יעשה"

בלב מבצע החיסונים הגדול וערב סגר כללי מנכ"ל מכבי רן סער עולה להתקפה וטוען שההחלטה לאפשר לבתי החולים לחסן ללא הגבלה הייתה מוטעית: "רק 30%-40% מהחיסונים שלהם הגיעו לאוכלוסיית היעד, צעירים הגיעו לבתי חולים וחוסנו" • "הקופות יכולות לחסן הכי טוב"

רן סער מנכ:ל קופת חולים מכבי + / צילום: אמיל סלמן-הארץ
רן סער מנכ:ל קופת חולים מכבי + / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בימים האחרונים הגביר מבצע החיסונים נגד קורנה תאוצה. אם בתחילת הדרך, רק לפני כשבועיים, חוסנו ביום אחד כ-40 אלף בני אדם, בשבוע האחרון מחוסנים מדי יום יותר מ-100 אלף ישראלים. אבל, עם התורים הארוכים לחיסון התפוגגה גם חלק מהאופוריה, שפינתה את מקומה ל"חורים" ביישום המבצע בשטח, לקרבות בין השלטון המקומי למרכזי, ולתסכול של מבוטחי קופות החולים הצעירים, שמגיעים מדי יום למוקדי החיסון בתקווה לזכות ב"שאריות" רגע לפני זריקתן לפח, ונאלצים לשוב על עקבותיהם פעמים רבות ללא הזריקה המיוחלת.

קופת חולים מכבי, הקופה השנייה בגודלה בישראל, שקדה בתקופה קצרה מאוד על תוכנית חיסונים מדוקדקת, הציבה מאות עמדות חיסון ברחבי הארץ, ומקפידה מדי יום להיצמד היטב לכללים כדי לחסן במהירות את בני הגיל השלישי המבוטחים אצלה. מנגד, נאלצות האחיות והאחים בקופה להתמודד מדי יום עם לחצים בשטח של מבוטחים צעירים המבקשים להתחסן ונענים בשלילה, לעומת המבוטחים הצעירים יותר בקופות האחרות - שמצליחים "לעקוף את התור" בקלות רבה יותר.

מי קובע את התעדוף? 

בתוך כך, בתחילת השבוע הכריז משרד הבריאות שהוא "סוגר את הברז" לעיריית תל אביב-יפו ולבית החולים איכילוב, ומעניש בפועל את תושבי האזור שמיהרו להתחסן. במשרד הבריאות זעמו על ההחלטה לחסן את המורות והמורים בעיר "מתחת לרדאר", ובכך לתעדפם על פני כוחות הביטחון והמשטרה, שקודמו בתור ותועדפו על ידי השלטון על פני מערכת החינוך.

הקרב העירוני-ארצי עורר מחלוקת רבה, כאשר לטענת עיריית תל אביב התיעדוף היחיד שנעשה הוא של אוכלוסיה בסיכון על פני אוכלוסיית "הטרמפיסטים", אותם צעירים הממתינים לקבלת שאריות החיסון בסוף יום.

"מלכתחילה טענתי שזו טעות לתת לבתי החולים לחסן את האוכלוסייה הכללית, מעבר לצוותים הרפואיים שלהם". כך טוען מנכ"ל קופ"ח מכבי, רן סער, בהתייחס לחיסון צוותי ההוראה בתל אביב על ידי בי"ח איכילוב, בניגוד לתוכנית התעדוף של משרד הבריאות.

לדברי סער, היו לו ויכוחים נוקבים מול משרד הבריאות בעניין זה, אך הוא לא הצליח לשכנע שנכון להשאיר את חיסון האוכלוסיה הכללית בידי קופות החולים. "לבתי החולים אין את התיקים הרפואיים של המתחסנים", אומר סער, "ואין שום מעקב. אם בקופות החולים חיסנו 70%-80% מאוכלוסיית היעד, בבתי החולים חיסנו 30%-40% בלבד מהאוכלוסייה הזו. צעירים שהגיעו לבתי חולים, חוסנו. וזה עוד לפני חיסון צוותי ההוראה באיכילוב.

"בעניין הזה, אני עם משרד הבריאות. אז מה אם לעיריית תל אביב יש כסף וכוח? מה יגידו מורים ברמת גן, חיפה ודימונה? בסוף זה משאב לאומי ולא הגיוני שאיש הישר בעיניו יעשה"סוף זה משאב לאומי ולא הגיוני שאיש הישר בעיניו יעשה".

סער מבטל את טענת בית החולים איכילוב, לפיה החיסונים שחולקו הם שאריות בלבד: "בנו שם אתר של 22 עמדות שיכול לחסן 5,000 איש ביום. הזמינו אנשים מעל גיל 50 ואת צוותי ההוראה".

שדגשדג

בהתייחס לכאוס הכללי בכל הנוגע למתן החיסונים, שפוגע בפועל בתעדוף המתחסנים לפי קבוצות הסיכון, אומר סער: "זה מבצע ענק ובמבצע כל כך גדול יש תקלות. אם מישהו חושב שהכל נעשה בלי תקלות, הוא טועה. אני לא מתבייש לומר, בסופשבוע האחרון חווינו תקלה בעצמנו".

לדבריו, ההחלטה להטיל את משימת מתן החיסונים בידי קופות החולים (בעיקרה), היא אחת ההחלטות הטובות ביותר שקיבלה המדינה. לדבריו, מכבי תסיים השבוע לחסן למעלה מ-70% מהאוכלויסיה שמעל גיל 60, וזאת בלי להביא בחשבון את בני ה-60 ומעלה שחוסנו בבתי חולים ובבתי אבות. הכל יחד מביא לחיסון של כ-75% מאוכלוסיית היעד. הוא מוסיף כי גם "בקרב האוכלוסיה המבוגרת, יש כאלה שמתנגדים לחיסונים ויש כאלה שחוששים". מתוך המחוסנים, אומר סער, 83% נמנים על אוכלוסיית התעדוף. והשאר עובדי מערכת הבריאות, עבודי שב"ס ומשטרה ומטפלים סיעודיים. לדבריו, בשבוע הבא יחלו כל הקופות לתת את מנת החיסון השניה. 

אתם מרגישים את הכעס של חלק מהמבוטחים על כך שלא כל הקופות מתנהלות באופן זהה בנוגע לחלוקת החיסונים?
"אני מאמין שצריכים ללכת בדרך המלך ולעבוד לפי הכללים שנקבעו. אני עושה את המוות לאלו שקובעים את הכללים הרבה פעמים ומנסה להשפיע על ההחלטות שלהם. מהרגע שיש החלטה, אנחנו פועלים לפיה ומשאירים שוליים של גמישות ולעשות את הדבר הנכון".

הוא מודה שיש לחץ לפעול באותו אופן כמו קופות אחרות, אבל "אני לא מאפשר את זה. אם בעיר מסויימת ראש העיר קיבל אישור לחסן את המורים, אז באים מורים שחברים במכבי בערים אחרות ועושים 'שביתת שבת' באתר. זה לא נעים לאנשים שעובדים בשטח, אבל אני סלע איתן בעניין הזה. זו הדרך הנכונה.

"בסוף, גם המבוטחים מעריכים את זה שאנחנו פועלים לפי עקרונות ולא מייצרים פרוטקציות למי שדופק על השולחן. כך או כך, לא צריך להאמין לכל הסיפורים כל הזמן. חלק מהדברים מוצאים מפרופורציה, וצריך להסתכל על המספרים הגדולים. יש שלוש קופות שפעלו לפי ההנחיות, ואחת שפרצה את גבולות התיעדוף.

"במקרים מסויימים ונקודתיים פורצים את הגבול הזה, זה קרה גם במכבי, אבל פחות כי אנחנו מאוד מאורגנים ומסודרים. אם זה קורה, זה לא מתוך זדון אלא מהתארגנות יותר טובה".

לאורך הדרך שמענו על החשש מפני קריסת בתי החולים, אבל הקופות נשאו ברוב הנטל. עכשיו הן מבצעות בדיקות, אישפוזי בית וחיסונים. איך אתם מתמודדים עם זה?
"בשני הסגרים הראשונים הקופות לא קיבלו את ההערכה הראויה. אמרתי את זה גם לראש הממשלה, במפגש שהיה לנו לפני שהגיעו החיסונים. הקופות הרבה יותר חזקות מבתי החולים. בית חולים הוא מפעל קטן. קופה היא קבוצה של הרבה מאוד מפעלים, גם הקופות הקטנות. אלו ארגונים עם כוח, עומק ויכלות, והן יכולות לספוג הרבה יותר מבתי החולים. יש עכשיו עלייה בתחלואה בבתי החולים, מתחילות כתבות על בתי החולים. פחות שומעים אותנו מתלוננים ולא רואים את העומס.

"כשאני פוגש את המנהלים שלי, כולם אומרים שהם מחזיקים מעמד, למרות שקשה להם מאוד. הם עובדים סביב השעון. כשאתה בבית החולים, אתה הולך הביתה אחרי שאתה מסיים את המשמרת. המנהלים שלנו עובדים 24/7. אנחנו לא מקטרים גם אם קשה, ולוקחים את הדברים בפרורפוציה.

"אנחנו יכולים לעמוד בכל העומס הזה. לא הסכמנו להפחית את כמות הבדיקות, הוספנו כוח אדם כדי שהשירות יהיה טוב. אני מקווה שהסגר יעשה את שלו, ושתהיה כאן בלימה. ככל שנחסן יותר, תהיה יותר הגנה. אני מאמין שלקראת סוף מרץ נהיה במצב הרבה יותר טוב, של שליטה במגפה שתלך ותשתפר. אני מאמין שכבר בפברואר נראה מצב יותר טוב ונתחיל לחסן את הגל השני. תהיה פה פחות תחלואה קשה ותמותה. אני אופטימי".

מה למדנו לגבי מערכת הבריאות ליום שאחרי הקורונה?
"יש לנו מערכת בריאות טובה, גם בקהילה ובבתי החולים, והיא למדה לטפל מהר מאוד בתחלואה ולא להכות על חטא ולומר 'אנחנו מסכנים'. ועדיין, להבין שאם היינו במצב עוד יותר טוב, היינו עושים הרבה פחות טעויות ופחות מבזבזים כספים סתם בהתחלה.

"הבזבוז הענקי בהתחלה נבע מתחזיות קיצוניות, ובתי החולים הפחיתו את התחזית לגבי היכולת שלהם לטפל בחולים, ומצאנו את עצמנו מביאים 5,000 מכונות הנשמה ומציבים יעדי ספיקה נמוכים שגרמו לבזבוזי כספים וטיפול לא מספיק טוב ברפואה השוטפת שאיננה קורונה. יש לנו מערכת טובה, היא לא קורסת, היא הוכיחה לעולם שהיא מטפלת טוב. ויש לנו קופות חולים מצויינות, אין דבר כזה בעולם. צריך לתת לנו יותר אחריות ויותר יכולות. מן הסתם, גם יותר תקציבים".

מאיכילוב נמסר בתגובה: "היה צורך לסיים 3,000 חיסונים עד סוף היום, לכן היה 'מערך מסודר של 22', כמו שקרה בסופ"ש בקריות במכבי לגבי בני 45+".

עיריית ת"א הוציאה אתמול הודעה, לפיה "חיסון צוותי ההוראה בוצע בתיאום עם המרכז הרפואי איכילוב ועל רקע העובדה שמוסדות החינוך הפכו למוקד הדבקה ראשי. עיריית תל אביב רואה בחיסון צוותי ההוראה, צורך ראשון במעלה, לשם קיום שגרת חיים לצד הקורונה". ראש העיר רון חולדאי צייץ בטוויטר: "מרגע שהתברר שיש אלפי חיסונים שייזרקו לפח, התקבלה החלטה נכונה לתת חיסונים גם לצוותי ההוראה שנמצאים בחזית. יישר כוח לגמזו מנהל איכילוב. אדלשטיין, פוליטיקה קטנה זה לא אנחנו. ניהול ענייני זה אנחנו".