כך מפסידה ישראל כחצי מיליארד שקל בשנה מייבוא תחליפי סולר

גורמים באוצר טוענים כי ועדת הכספים סרבה לאשר הטלת מס על יבוא תחליפי סולר, מהלך שקודם בתקופת השר הקודם משה כחלון • שר האוצר כ"ץ בתגובה: "זה לא הזמן להשית גזירות כלכליות נוספות על המשק"

דלק / צילום: שאטרסטוק
דלק / צילום: שאטרסטוק

הגידול המהיר בהיקף ייבוא תחליפי הסולר מקטין את מכירות הסולר התקני בישראל. התוצאה: המדינה מפסידה בכל שנה הכנסות מהבלו שהיא מטילה על הסולר המיוצר בישראל בהיקף של עד חצי מיליארד שקל, כך מעריכים גורמים באוצר.

לדברי אותם גורמים, מעבר לאובדן ההכנסות למדינה, מרוויחים מהסחר בתחליפי הסולר גורמים עברייניים.

הבלו על הסולר מגיע לכ-40% ממחירו הסופי ומכניס למדינה כ-11 מיליארד שקל לשנה. בסוף הקדנציה שלו כשר אוצר, אישר משה כחלון צו להטלת מס קנייה על תחליפי סולר מיובאים - אולם ועדת הכספים לא אישרה את התקנה בתוך 60 יום כנדרש, והיא לא נכנסה לתוקף. לדברי גורמים בענף, הוועדה סרבה לאשר את הצו על-רקע חשש שהדבר יביא לייקור בעלויות החימום בחורף לקשישים וחשש לייקור הדלק לגנרטורים שנפוצים בקרב קהילות חרדיות שאינן צורכות חשמל בשבתות מחברת החשמל, בשל חילול שבת.

תחליף הסולר המיובא לישראל הוא שמן קל מסוג SN150. הייבוא של התחליף החל לאחר סגירת מפעל שבח שמנים שהיה מייצר את התחליף בישראל. גורמים בשוק האפור מוהלים את התחליף בסולר תקני ובדרך זו נמנעים מתשלום מס. מחיר הסולר אינו מפוקח ומחירו בתחנות הדלק יכול לנוע בין 5 ל-8 שקלים לליטר, כשרכיב הבלו מהווה כ-3 שקלים מהמחיר הסופי.

לדברי יוסי אריה, מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, הסולר המהול נמכר במחיר של 3.5 עד 4 שקלים לליטר. אריה פנה לאחרונה למנהל המכס ברשות המסים אבי ארדיטי וביקש ממנו להורות על בדיקה שתאפשר להגדיר את השמנים המיובאים כסולר - מה שיאפשר להטיל עליהם מס קנייה בהתאם לצו המכס. "כידוע לרשות המסים היטב, התגברה מאוד התופעה המדאיגה במסגרתה מיובאות ארצה כמויות גדולות של שמנים בסיסיים במטרה לשמש כחומר בערה במנועי דיזל לתעבורה וכסולר להסקה, באופן לא חוקי ותת-תקני (ותוך התחמקות מתשלום מס)", כתב אריה. "לתופעה השלכות קשות במגוון תחומים ובראשם פגיעה קשה בקופת המדינה הנאמדת במאות מיליוני שקלים בשנה ופגיעה קשה בתחרות".

אריה הוסיף כי "מכירת סולר לסוגיו ללא תשלום המסים העקיפים המתחייבים, מאפשרת לגורמים פורעי חוק במשק הדלק להשיג יתרון בלתי הוגן על קמעוניות הדלק שומרות החוק". 

שר האוצר מסר בתגובה: "במסגרת דיונים מקצועים לגיבוש התקציב, שהתקיימו עם כניסתו של השר לתפקיד, הוצגו בפני השר מספר צעדים של גזרות כלכליות, הוחלט שבתקופת משבר הקורנה, שאזרחים ועסקים רבים מתמודדים עם השלכות המשבר והמשק נפגע קשות, זה לא הזמן להשית גזירות כלכליות נוספות על המשק, מעבר להשגות מקצועיות שונות שהועלו בדיון".