משרד האוצר למשרד החינוך: "להפסיק את הלמידה מרחוק עד כיתה ד'"

סגן הממונה על השכר באוצר פנה למנכ"ל משרד החינוך בקריאה להפסיק את הלימודים מרחוק שלטענתו בעלי "אפקטיביות נמוכה" • באוצר מציעים להפנות את המאשבים כדי להמשיך למידה בכיתות בימי חופשת הקיץ

למידה מקוונות מהבית / צילום: שאטרסטוק
למידה מקוונות מהבית / צילום: שאטרסטוק

משה בכר, סגן הממונה על השכר באוצר, פנה היום למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי, וקרא לו להפסיק את הלמידה מרחוק לילדים עד כיתה ד'. לדבריו, בשכבות הגיל הנמוכות הלמידה מרחוק איננה אפקטיבית, והיערכות חוזרת לסגר שלישי מאפשר להפנות משאבים להמשך למידה בכיתות בימי חופשת הקיץ, על פני למידה מוטלת בספק דרך הזום בזמן הסגר.

"במהלך הסגר שהחל בחודש ספטמבר בחרתם להעסיק מהבית את כלל עובדי ההוראה בשלבי הגיל הנמוכים לרבות הגננות, בהיקף של 100% משרה בזמן שמוסדות החינוך היו סגורים. העלנו ספקות ביחס להחלטה זו, בייחוד לגבי היכולת להבטיח שהלמידה אכן תבוצע, ובעיקר - מידת האפקטיביות שלה ותרומתה ללמידה, גם אם תבוצע", כתב בכר.

באוצר מטילים ספק רב בפתרון הלמידה מרחוק, ורומזים כי מדובר באפשרות נוחה מבחינה תפעולית וארגונית עבור משרד החינוך, למרות שאין בה תועלת פדגוגית רבה. כך כותב בכר: "היערכות ללמידה בסגר חייבת להיעשות בשיתוף פעולה הדוק עם כלל הנוגעים בדבר, תוך התאמה מירבית לצרכי הילדים וההורים, ולא לנוחות תפעולית או ארגונית". עוד הוסיף כי "חשוב להדגיש שניהול נכון של המשאבים העומדים לרשות משרד החינוך חייב להיעשות תוך שמירה הדוקה על מסגרת התקציב. למשרד הועמדו תקציבים תוספתיים משמעותיים מאז החלה המגפה, וספק רב אם התקציבים נוצלו בצורה המיטבית".

בכר מדגיש כי ייתכן שהלמידה מרחוק, כלל איננה מיטיבה עם התלמידים. לדבריו, "בידנו ממצאים רבים המעידים על האפקטיביות הנמוכה של הוראה מרחוק ביחס להוראה פרונטלית, בדגש על שלבי החינוך הנמוכים - גני ילדים ובתי ספר יסודי. בידינו גם סקרים המעידים על שביעות הרצון הנמוכה של ההורים ממודל ההוראה מרחוק כפי שבוצע בשלבי החינוך השונים בסגר הראשון, והעדפת ההורים לכך שלא תבוצע עבודה מרחוק בשלבי הגיל הנמוכים במקרה של סגר וחלף זאת יתקיימו לימודים פרונטליים במהלך החופשות".

עם סגירה חוזרת של כיתות הלימוד, במשרד האוצר קוראים למשרד החינוך לשקול בשנית את ההחלטה להפעיל את מערך הלימודים מרחוק עבור הכיתות הנמוכות, בהן ללמידה פרונטלית יש ערך רב ומכריע. "אנו קוראים לך לבחון לעומק את האפקטיביות של העבודה מרחוק שבוצעה במהלך הסגר האחרון לגבי שכבות הגיל הנמוכות (עד כיתה ד')", כתב בכר. "את היקף העבודה שבוצעה בפועל על ידי עובדי ההוראה ואת שביעות רצון ההורים מהעבודה האמורה, ולשקול שוב את האפשרויות העומדות בפני המשרד בסגר שעומד בפנינו".