הקונגרס אישר את בחירת ביידן; גנץ: "לא אתן לעולם למראות כמו שראינו אמש - לקרות גם בישראל"

סגן הנשיא מייק פנס, שניהל את הדיון בקונגרס, לווה מחוץ לאולם ע"י המשטרה • המשמר הלאומי יגיע לוושינגטון כדי להרגיע את המהומות • סגר כללי בגבעת הקפיטול לאחר שמפגינים תומכי טראמפ התעמתו עם כוחות הביטחון • הדיון להכרזת נצחון ביידן בבחירות הופסק

תומכי טראמפ פורצים למסדרונות הקפיטול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
תומכי טראמפ פורצים למסדרונות הקפיטול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

12:00

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ, מזהיר כי אירועי אמש בוושינגטון, עשוים לקרות בישראל: "האירועים אמש בארצות הברית, מזעזעים ופוצעים את ליבו של כל מי שמאמין בדמוקרטיה, ובמוסדותיה. הדמוקרטיה היא ערך עליון והדמוקרטיה האמריקנית היא איתנה וחזקה מכל זה. עם זאת, מצב שבו מחלוקת פוליטית לגיטימית ומאבק על דרך, הופכים לאי קבלת כללי המשחק- מסוכן לדמוקרטיה, לאזרחים, וליכולת לנהל מדינה.

"לצערי, גם בישראל, אנו עדים לניסיונות לפגוע בלגיטימציה של החלטות גורמי אכיפת החוק, מערכת המשפט ומאמצים להשתלח במוסדות הממלכתיים שלנו ולפגוע באמון הציבור בהם. כדי שלעולם לא נגלוש למצבי קיצון של אי קבלת ההכרעה בעם או פסקי דין, כל מנהיג בישראל ובעולם, חייב להצהיר בקול ברור: יהיו אשר יהיו ההחלטות- נקבל עלינו תמיד את הכרעת העם, פסקי הדין של בתי המשפט, והצבעות הכנסת.

"נבקר את אשר דרוש ביקורת, אך לא נשתלח. בלי שמירה על העקרונות הללו- אין טעם במאבק על הדרך. להסתה, לפילוג, לשיסוי ולערעור אמון הציבור, יש מחיר כבד מנשוא. אני לא אתן לעולם למראות כמו שראינו אמש - לקרות גם בישראל. אחדות, כבוד הדדי וכיבוד החוק הם הכרח ולא מותרות".

11:00

הקונגרס אישר את בחירת ביידן כנשיא ארה"ב. בינתיים, לאחר ניסיונות הפריצה לקפיטול, שורה של עוזרים בכירים בבית הלבן מתפטרים מתפקידיהם

לאור ההתפרעויות בוושינגטון, נתניהו מסר הצהרה ובה אמר: "במשך דורות, הדמוקרטיה האמריקנית היוותה מקור השראה לעולם ולישראל. הדמוקרטיה האמריקנית תמיד היוותה מקור השראה עבורי.

התפרעות אלימה היא ההפך הגמור של הערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים.

ההסתערות על בניין הקפיטול בוושינגטון הייתה מחפירה ויש לגנותה בכל תוקף. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תיגבר - כפי שקרה תמיד".

06:40

מהומות אלימות בעת התכנסות בית הנבחרים והסנאט למושב משותף של שני בתי הקונגרס לאישור קולות הבוחרים מכל 50 המדינות ומחוז קולומביה (וושינגטון די.סי). תומכיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ מפגינים מחוץ לאולם ופרצו פנימה, תוך שהם מתעמתים עם כוחות הביטחון. ארבעה בני אדם נהרגו ו-52 נעצרו בתום המהומות. הוכרז על עוצר לילי.

טראמפ הושעה מטוויטר ופייסבוק לאחר סדרת ציוצים שצייץ לתומכיו שהחלו במהומות האלימות. באחד הציוצים כתב "אני אוהב אתכם", לפני שאמר להם לחזור הביתה. הוא גם חזר על טענותיו בנוגע להונאת בחירות.

מטוויטר נמסר כי היא מחייבת את הסרתם של שלושה ציוצים בגין "הפרות קשות של המדיניות שלנו". עוד הוסיפה כי חשבונו של טראמפ יוסר לצמיתות אם הציוצים לא יוסרו.

גם פייסבוק השעתה את טראמפ למשך 24 שעות, ויוטיוב הסירו סרטון שפרסם. מפייסבוק נמסר "הסרנו את הסרטון מכיוון שאנו מאמינים שהוא תורם לאלימות מתמשכת".

23:20

המשמר הלאומי יגיב להתפרעויות המפגינים בגבעת הקפיטול לאחר השתלטותם על בנייני הקונגרס. מושלת וושינגטון מיוריאל באוזר ודוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי פנו למשמר הלאומי כדי להרגיע את המהומות שהחלו תומכי טראמפ. עוצר הוכרז בגבעת הקפיטול מיד עם הפסקת הדיון, ולאחר מכן הודיעה מושלת וושינגטון על עוצר לילי ברחבי מחוז קולומביה. גם הנשיא טראמפ עצמו הורה למשמר הלאומי להתערב.

לפי דיווחים בארצות הברית, המשטרה החלה לפנות את עובדי הקונגרס בעקבות המהומות. הדיון הופסק לעתה וסגן הנשיא מייק פנס לווה מחוץ לאולם ע"י כוחות המשטרה. בגבעת הקפיטול מדווחים כי רימון גז מדמיע הושלך לבניין ובתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות, נראו שוטרים מסתובבים באולם עם אקדחים שלופים. 

מעדכון של שירותי הכבאות ורפואת החירום בוושינגטון עולה כי היו כמה פצועים בעימותים, ובדיווח נוסף נאמר כי אישה נורתה ומצבה אנוש.

תומכי טראמפ פורצים למסדרונות הקפיטול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
 תומכי טראמפ פורצים למסדרונות הקפיטול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ברשת טוויטר, הנשיא דונלד טראמפ קרא למפגינים לשמור על סדר: "בלי אלימות! זכרו - אנחנו מפלגה של חוק וסדר".

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, פנה למפגינים בנאום ואמר "בשעה זו, הדמוקרטיה שלנו תחת מתקפה חסרת תקדים, לא דומה לדברים שראינו בזמנים מודרניים". בשידור ישיר מווילמינגטון, דלוואר, פנה ביידן אל אזרחי ארה"ב והדגיש "סצנות של כאוס בבירה לא מייצגות אמריקה האמיתית ולא מייצגות את מי שאנחנו".

מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, אמר בתחילת הדיון כי סירוב קבלת תוצאות הבחירות עלולה להסב נזק רב לארה"ב: "אנחנו לא יכולים להכריז על עצמנו כמועצת בחירות לאומית על סטרואידים. המצביעים אמרו את דברם. אם נחליט נגדם זה יפגע ברפובליקה שלנו לעד".

הכינוס שנדרש על פי החוקה הוא כמעט עניין טקסי בלבד, שמסמן את הצעד האחרון בתהליך הבחירות לפני הכניסה לנשיאות ב-20 בינואר. אלא שהמושב המשותף השנה צפוי להיות כל דבר חוץ מאשר "שגרה רגילה". קואליציה של רפובליקאים משני הבתים - בין 100 ל-150 מבית הנבחרים וכ-12-13 סנאטורים - תנסה להפוך את תוצאות הבחירות במדינות אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, וויסקונסין, נבאדה ופנסילבניה, בגלל "אי-​​סדרים וזיופים בקנה רחב", לכאורה, בבחירות.

עימותים בין תומכי דונלד טראמפ לשוטרים בוושינגטון / צילום: Associated Press, Julio Cortez
 עימותים בין תומכי דונלד טראמפ לשוטרים בוושינגטון / צילום: Associated Press, Julio Cortez

לשם השוואה, המושבים שהתקיימו אחרי הבחירות ב-2012 וב-2016 בהן נספרו אחר כבוד פתקי ההצבעה של חבר האלקטורים שהוצאו מתוך שני ארגזי עץ כבדים שעשויים מעץ מהגוני, ארכו פחות משעה. לא ברור כמה זמן ייקח המושב היום בשל הניסיונות של חברים במפלגה הרפובליקאית לאתגר על התוצאות במדינות השונות. כדי לכפות דיון והצבעה על התנגדות לתוצאות הבחירות של חבר האלקטורים (306 לביידן; 236 לטראמפ), נדרשת בקשה בכתב מחבר סנאט אחד וחבר בית הנבחרים אחד.

הצגה ואוויר חם

במקביל למושב בתוך גבעת הקפיטול, מחוץ לאולמות הקונגרס תומכיו של הנשיא מפגינים בנסיון נואש לדחוף להשארת טראמפ בבית הלבן והנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, מחוצה לו. כוחות משטרה וכן המשמר הלאומי התפרשו בבירה כדי למנוע אירועים אלימים וכאוס ברחובות, ובשעה זו וושינגטון נמצאת תחת סגר כללי.

שילוט של תומכי טראמפ בעצרת בוושינגטון / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
 שילוט של תומכי טראמפ בעצרת בוושינגטון / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

התוכנית של המחוקקים הרפובליקאים לקרוא תיגר על תוצאות הבחירות בטענה לזיופים נרחבים בקלפיות בכל רחבי ארה"ב היא חסרת בסיס עובדתי ונתקלה עד כה בעשרות שופטים - חלק גדול מהם רפובליקאים, שכן זו משרה שמתמנים אליה באופן פוליטי באמריקה - שנפנפו את הטענות על בסיס כך שהן לא היו מגובות בעובדות. עד כה 61 מתוך 62 התביעות שהוגשו שביקשו לבטל את תוצאות הבחירות במדינות שטראמפ הפסיד בהן, נדחו על הסף. במקביל, פקידים במדינות אלה, רבים מהם רפובליקאים, לא מצאו שום ראיות להונאת נבחרים נרחבת, כפי שטענו טראמפ וצוותו מאז הבחירות.

הסיכוי של חברי הקונגרס והסנאט לאתגר על התוצאות של חבר האלקטורים היא אפסית. כדי לבטל את התוצאות, צריך רוב משני הבתים. מכיוון שהדמוקרטים הם הרוב בבית הנבחרים וכן שלא כל חברי המפלגה הרפובליקאית בסנאט (שם הם הרוב כרגע), מערערים על תוצאות הבחירות, מדובר בסופו של יום ב"הצגה" ובאוויר פופוליסטי חם.

חברי בית הנבחרים עוזבים את האולם לאחר שתומכי טראמפ ניסו לפרוץ פנימה / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
 חברי בית הנבחרים עוזבים את האולם לאחר שתומכי טראמפ ניסו לפרוץ פנימה / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

טראמפ הפעיל לחץ על פנס

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", סגן הנשיא פנס, אמר שלשום (ב') לנשיא טראמפ כי אין לו הסמכות לחסום את תהליך זכייתו של הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, במושב של הקונגרס היום (ד'). על פי הדיווח, טראמפ, שפעל בשבועות האחרונים להגביר את הלחץ על פנס לגנוב את הבחירות, הזהיר אותו כי זה "יזיק" לו פוליטית אם יסרב לחסום את ההסמכה, כך על פי גורם המכיר את השיחה. פנס, סיפר הגורם על פי הדיווח, הסביר לטראמפ בעדינות במהלך פגישה ביניהם כי אין בידיו את הכוח לשיבוש התוצאות שהושגו בקלפיות.

הנשיא זועם כעת על פנס בעקבות פגישתם, אמר מקורב לבית הלבן. לדבריו טראמפ עשוי "לרדת" על פנס במהלך נאום בעצרת בהפגנה לביטול תוצאות הבחירות, שמתקיימת בסמוך לבית הלבן. טראמפ צפוי לנאום באותו הזמן שפנס אמור "לספור" את קולות האלקטורים.

טראמפ העלה שוב ושוב בשבוע האחרונים בפורומים שונים כולל מול פנס עצמו, את הרעיון שסגן הנשיא יכול לעכב או לחסום את התוצאות של חבר האלקטורים. טראמפ, מסרו גורמים שמעורים בשיחות ל- CNN מתבסס על טיעונים של עורכי דין ופקידים בשוליים של הבית הלבן.

באופן פומבי אמר טראמפ בעצרת בג'ורג'יה ביום ב' השבוע, כי הוא "מקווה שמייק פנס יעבוד בשבילנו. כמובן, אם הוא לא יעשה את זה, אני כבר לא אוהב אותו כל כך".

מארק שורט, ראש המטה של ​​פנס, אמר ביום ב' לסוכנות רויטרס כי בעוד שסגן הנשיא מברך על סמכותם של המחוקקים להעלות התנגדויות לתוצאות ו"להביא ראיות בפני הקונגרס והעם האמריקא", הוא לא יסטה מתפקידו. לדבריו, סגן הנשיא "יקיים את שכתוב בחוקה ויפעל כפי שהחוק הסטטוטורי קובע".

המושב היום (ד') מגיע לאחר הצלחה משמעותית של הדמוקרטים בבחירות לסנאט בג'ורג'יה, שבהן הכומר השחור רפאל וורנוק ניצח את הסנאטורית הרפובליקאית, קלי לופלר, והעיתונאי היהודי הצביע בן ה-33, ג'ון אוסוף, מוביל ב-16 אלף קולות (0.4%) על היריב הרפובליקאי, דייוויד פרדו, שתקופת כהונתו פגה ביום ראשון. למרות שהמירוץ בין אוסוף לפרדו עדיין לא הסתיים, צ'אק שומר הסנאטור דמוקרטי כבר הכריז על בסיס התוצאות הלא סופיות כי הוא עומד לכהן כמנהיג הרוב בקרוב בסנאט.