דונלד טראמפ | פרשנות

מהומות אלימות בוושינגטון: אמריקה צופה בשני נשיאיה, היוצא והנכנס, בפה פעור

"זו אינה אי-הסכמה, זו מרידה", אמר הנשיא הנכנס ג'ו ביידן לאומה המודאגת • שעתיים ויותר לאחר תחילת המהומות האלימות, טראמפ אמר לתומכיו "אני מבין ללבכם, אני אוהב אתכם" - וביקש מהם בנימוס "ללכת הביתה לשלום"

מפגינים מתעמתים עם כוחות המשטרה בבניין הקונגרס / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
מפגינים מתעמתים עם כוחות המשטרה בבניין הקונגרס / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

רגעים מדהימים פקדו את בירת ארה"ב ביום ד' אחר הצהריים (ערב מאוחר בישראל).

תומכים אלימים של דונלד טראמפ נענו לקריאתו המפורשת להתנגד "בחוזקה" לתוצאות הבחירות, פרצו אל מעונו של הקונגרס בגבעת הקפיטול, הניסו סנאטורים וצירים אל מקומות מחבוא, השתלטו לזמן קצר על מליאת הסנאט, וחסמו את מבואות הבניין ההיסטורי הזה.

דיונים על תוצאות הבחירות לנשיאות שהתקיימו במליאות הסנאט ובית הנבחרים הופסקו זמן קצר לאחר שהתחילו. לא ברור מתי יתחדשו. ראש העיר של וושינגטון הטילה עוצר לילה.

רק לאחר שעתיים של פריעת חוק והתנגשויות בין מפגינים למספר קטן להפליא של שוטרים, דונלד טראמפ הורה למשמר הלאומי להשיב את הסדר על כנו.

במרוצת המהומות, שהוקרנו בשידורים חיים מחוף אל חוף ומיבשת אל יבשת, טראמפ, רב-הצייצים, הסתפק בציוץ רפה אחד שבו קרא לתומכיו "להוסיף ולשמור על השקט". השקט לא נשמר אף דקה אחת לפני ציוצו, או אחריו.

מה בדיוק קרה בתוך הבניין, עדיין איננו יודעים. יש ידיעות על יריות, לפחות על אhשה אחת שנפצעה קשה, ועל נפגעים נוספים. צילום של סוכנות ידיעות מראה מפגינים שרועים על רצפת המליאה, כנראה בסנאט, ושוטרים מפקחים עליהם. צילום אחר הראה מפגין יושב בכסא השמור לסגן הנשיא בישיבות הסנאט. סגן הנשיא עצמו פונה משם למקום מבטחים.

קשה לחשוב את מה שקרה לניסיון רציני לכבוש את הקפיטול, או להפיל את ממשלת ארה"ב. ראינו אוסף גדול למדי של מפגינים, שאלימות היא לחם חוקם. הם מאורגנים במה שמכונות "מיליציות", הם מפגינים בחגור מלא ועם נשק (אם כי לא בוושינגטון, שחוקיה אוסרים על הצגת נשק בפומבי), והם שוחרים התנגשויות ותגרות עם מפגינים של השמאל.

הערב לא היה להם שמאל. הם שלטו ברחובות המרכזיים של וושינגטון משעות הבוקר המוקדמות, כאשר אלפים רבים, אולי עשרות אלפים מתומכי טראמפ הופיעו בעיר על פי הזמנת הנשיא.

הוא הזמין אותם להתנגד ל"גניבת הבחירות", שבהן הובס בנובמבר שעבר. היום, ששה בינואר, עמד הקונגרס לאשר את רשימות ה'אלקטורים', שבידיהם מסורה להלכה בחירת הנשיא.

בדרך כלל התהליך הזה הוא פורמלי לחלוטין. אבל הפעם החליטו עשרות רפובליקאים בסנאט ובבית הנבחרים ליזום התנגדות מאורגנת לאישור האלקטורים. על פי הנוהל, התנגדות לאלקטורים מכל מדינה מחייבת דיון נפרד של שעתיים. מאחר שמדובר בשבע מ-50 המדינות, לקונגרס נועד מרתון ארוך מאוד, אל תוך הלילה, או מעבר לו.

"זו אינה אי-הסכמה - זו מרידה"

המרתון התחיל סמוך ל-2 אחר הצהריים (9 בערב בישראל). זמן קצר לאחר שנפתחו הדיונים באו הידיעות על הפריצה לקפיטול. הדיונים הופסקו, וחברי הקונגרס התבקשו "להסתגר במקומות הימצאם". מליאת בית הנבחרים ננעלה, ושלושה אנשי ביטחון נראו אורבים באקדחים שלופים ליד הדלת, כדי לקדם נסיון פריצה.

נאומו של טראמפ לתומכיו, לא הרחק מן הבית הלבן, ארך שעה ויותר. הוא חזר בו על הטענה שהבחירות זויפו, שהוא לאמתו של דבר נחל "ניצחון עצום", שהוא נפל קורבן לקשר נפשע של "שמאלנים דמוקרטיים רדיקליים". הוא הרחיק לכת וגינה אפילו את בית המשפט העליון על סירובו להאזין לעירעור על תוצאות הבחירות. "הם רוצים לפגוע בכולכם", הוא אמר על שופטי העליון, ששלושה מהם הוא עצמו מינה.

הוא אמר גם משהו, שעדיין לא בקע מפיו. הוא הכריז שג'ו ביידן, אם יושבע ב-20 בינואר, יהיה "נשיא לא-לגיטימי". לשון אחר, נשיא ארה"ב הכריז שבארה"ב עומדת לקום ממשלה לא חוקית. גם בקני המידה המפליגים של הרטוריקה הטראמפית, הנשיא חצה בזה קו אדום.

לאחר 4 אחה"צ (11 בערב, ישראל), הנשיא המיועד ביידן נשא נאום לאומה מעיר מגוריו ווילימינגטון, במדינת דלאוור. "זו אינה אי-הסכמה", הוא אמר על ההתפרעות בוושינגטון, "זו מרידה". הוא קרא לנשיא טראמפ לשאת מיד נאום לאומה, ולקרוא לתומכיו להסיר את המצור על הקפיטול.

דקות אחדות אחר כך, וידיאו יצא מן הבית הלבן, שבו הנשיא הביע הבנה גמורה למניעי תומכיו, המתגוננים מפני "גניבת הבחירות", "אני מבין ללבכם, אני אוהב אתכם"; אבל קרא להם בנימוס "ללכת הביתה לשלום".

אמריקה צפתה בשני נשיאיה, היוצא והנכנס, בפה פעור. אויבי אמריקה ומבקריה נטפו לעג.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny