מנהיגי העולם המומים וחוששים לאחר הסתערות המפגינים על הקפיטול

ישנם אלה שראו באירועים הדים לעברה האפל של אירופה ולסערות הפוליטיות באמריקה הלטינית: "זו פגיעה משמעותית בדימויה הדמוקרטי של המדינה"

שוטרים מגינים על גבעת הקפיטול לאחר שהוכרז עוצר בבירה / צילום: Associated Press, Julio Cortez
שוטרים מגינים על גבעת הקפיטול לאחר שהוכרז עוצר בבירה / צילום: Associated Press, Julio Cortez

מנהיגים ואזרחים ברחבי העולם הגיבו בתדהמה לתמונות של כנופיה של תומכי דונלד טראמפ נכנסת לגבעת הקפיטול בוושינגטון בכוח, והגדירו את האירוע כהתפתחות מזעזעת באחת הדמוקרטיות היציבות ביותר בעולם.

מאירופה עד דרום אמריקה, פוליטיקאים, אזרחים ונושאי משרות שונים צפו בעצב - לעתים כמעט בחוסר אמון - בתמונות של מפגינים למען טראמפ שהדפו את השומרים, פרצו לבניין וגרמו לעצירת הדיון על אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בקרב חבר האלקטורים.

באירופה, שר החוץ הגרמני הייקו מאאס מיהר לגנות את פעולת ההמון, וקרא בציוץ בטוויטר לטראמפ ולתומכיו "להפסיק לדרוך על הדמוקרטיה ברגליים" ולקבל את תוצאות הבחירות.

בדבריו מאאס רמז להשוואה עם השתלטותו של היטלר על השלטון: "פעולות אלימות באות מתוך מלים משולהבות - על מדרגות הרייכסטאג וכעת בגבעת הקפיטול", אמר, בהתייחסות להשתלטות על הפרלמנט הגרמני ב־1933. "להתעלמות ממוסדות הדמוקרטיה השלכות הרסניות".

ראש ממשלה בריטניה בוריס ג'ונסון, אחד מבני בריתו של טראמפ, צייץ: "סצינות מבישות בקונגרס של ארה"ב. ארה"ב היא סמל לדמוקרטיה בכל העולם וזה חיוני שתהיה שם כעת העברת שלטון מסודרת".

ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו וראש ממשלת נורבגיה לשעבר, תיאר את המאורעות כמזעזעים. "חייבים לכבד את תוצאת הבחירה הדמוקרטית הזו", אמר בהודעה.

קרוב יותר לארה"ב, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו צייץ מהחשבון הרשמי שלו שהקנדים "מוטרדים מאוד ועצובים עקב המתקפה נגד הדמוקרטיה" בוושינגטון. "אלימות לעולם לא תצליח להכניע את רצון העם. יש לשמור על הדמוקרטיה בארה"ב - והיא תישמר", צייץ טרודו.

אך בטורונטו, יצאו לרחובות גם תומכים של טראמפ. מהבוקר המאוחר ואל תוך הצהרים, תומכי טראמפ נסעו בשיירה באורך שני רחובות דרך מרכז העיר וחלפו על פני הקונסוליה האמריקאית, כך דיווחה התקשורת המקומית. התומכים הניפו דגלים של טראמפ וארה"ב, כךעל פי דיווחים ברשתות חברתיות.

בדרום אמריקה - אזור עם היסטוריה של פוליטיקה סוערת שמכיר היטב נשיאים החותרים תחת נורמות הדמוקרטיה על מנת לחזק אחיזתם בשלטון - התמונות של מפגינים הפורצים דרכם אל הקפיטול זעזעו פוליטיקאים ותושבים כאחד, שראו בארה"ב דגם של יציבות ושלטון החוק.

נשיא מקסיקו לשעבר פליפה קלדרון אמר שארה"ב קוצרת את "פירות השיח הפופוליסטי" של טראמפ, "אשר מתחיל בנסיגה מהכרה באמת, ומניפולציה של הטינות הפוליטיות של האנשים, וממשיך בדלגיטימציה לשלטון החוק. אני בטוח שארה"ב תפסיק בשיגעון הזה, אני רק מקווה שעוד לא מאוחר מדי", אמר.

חורחה "טוטו" קירוגה, נשיא בוליביה לשעבר, מדינה בה הפגנות גדולות ואלימות נגד הנשיא איוו מוראלס ב־2019 גרמו לו לפרוש ולברוח מהמדינה, הגדיר את יום רביעי כ"סוף עצוב לנשיא טראמפ ופגיעה חמורה בדימוי הדמוקרטי של המדינה".

בברזיל, חברי קונגרס ממפלגת הפועלים השמאלית ביטאו בטוויטר את אימתם מהמאורעות בארה"ב. מנתחי המצב הפוליטי בברזיל חוששים שמתקפה דומה המחקה את העלייה על גבעת הקפיטול תקרה בשנה הברה בבחירות הברזילאיות.

חוקרים של הפוליטיקה באמריקה הלטינית אומרים שמאורעות יום רביעי עשויים להקשות על ארה"ב לקדם דמוקרטיה באזור זה של העולם. זה כולל את ונצואלה, בה נכשלו ניסיונותיו של טראמפ להדיח את המנהיג הרודני ניקולאס מדורו.

אכן, מנהיגי מדינות שהיו נתונות לביקורת מצד ארה"ב על הפרת זכויות אדם או הפרה של שלטון החוק לא היססו להפנות אצבע בחזרה לארה"ב ביום רביעי. בוונצואלה, שם הממשלה כלאה יריבים פוליטיים ומשתמשת בכנופיות חמושות לתקוף את מבקריה, אמרו בהנהגה שהם מודאגים מהאלימות הפוליטית בוושינגטון. דיואסדדו קאבלו, דמות חזקה במשטר מדורו, צייץ בטוויטר: "אכתוב בקצרה: ארה"ב, איזה אסון".

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה נמנעה מלהגיב לאירועים בעמוד הפייסבוק שלה באופן אישי, אך שיתפה פוסט של ג'יל דוהרטי, מומחית לענייני רוסיה במכון וודרו ווילסון בוושינגטון: "ארה"ב לעולם לא תוכל עוד לומר לעולם שאנחנו מופת של דמוקרטיה", כתבה דוהרטי בפייסבוק.