לאילו עסקים מותר לפתוח, מה מותר למכור והאם מותר משלוחים?

משרד הכלכלה פרסם הנחיות לגבי פתיחת עסקים בימי הסגר שיחלו היום בחצות ויימשכו עד 21 בינואר • הנה כל מה שצריך לדעת

מסעדה סגורה בצל הסגר בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
מסעדה סגורה בצל הסגר בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאילו עסקים מותר לפתוח ולאילו אסור, ומה מותר למכור בתקופת הסגר? משרד הכלכלה מפרסם הנחיות לגבי פתיחת עסקים בימי הסגר שיחלו היום (7 בינואר) בחצות ויימשכו עד 21 בינואר.

לפי ההנחיות, מעסיק לא יאפשר הגעה של עובד למקום עבודה, אלא אם מדובר במקרים יוצאי דופן כפי שהוגדרו בתקנות. מה למשל? עובדים יוכלו להגיע לשם תחזוקת המקום, תיקון ליקוי, שמירה על המקום, ביצוע משלוחים, לקיחת ציוד, לטובת קיום היכולת של עובדים אחרים לעבוד מהבית ועוד.

לאילו חנויות מותר לקבל קהל? מילת המפתח: חיוני. קבלת קהל תתאפשר במקומות למכירת מוצרים חיוניים ובהתאם להנחיות התו הסגול. ההגדרה למוצרים חיוניים, כפי שנוכחנו ב"סגר" הנוכחי, משאירה פתח לפרשנות, והיא זו שעליה נשענו רשתות כמו מקס סטוק, ג'מבו סטוק, דייסו יפן ואחרות, לפתיחת חנויות שמוכרות מוצרים שהמדינה לא הגדירה כחיוניים.

כך או כך, באותם עסקים שמוכרים מוצרים שחלקם חיוניים וחלקם לא, מצופה כי המוצרים הלא חיוניים יוסתרו ולא יימכרו - מה שלא פגשנו עד כה בחנויות, כולל ברשתות המזון, שבהן נמכרו צעצועים למשל שלא מוגדרים כמוצרים חיוניים.

הרשימה של העסקים שפתיחתם מותרת כוללת בתי מרקחת, חנויות אופטיקה, חנויות למכירת מוצרי מזון לבני אדם ולבעלי חיים, חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, מעבדה לתיקון של מוצרי תקשורת או מחשבים, מכבסה וחנות למוצרי חשמל חיוניים לבית (תנור, כיריים, מקרר, מזגן). אין הגבלה על שעות פתיחה. 

קבלת קהל - כמה אנשים מותר? ההנחיות קובעות כי במבנה יכולים לשהות עד 5 בני אדם ועד 10 אנשים בשטח פתוח תוך שמירה של שני מטרים מרחק ביניהם - גם מקום העמידה בתור צריך להיות מסומן לשמירה על מרחק של שני מטרים מאדם לאדם. בדלפקי השירות צריכה להיות מוצבת מחיצה בין נותני השירות ובין הלקוחות (הקנס על אי-הצבת מחיצה הוא 2,000 שקל).

כל עסק צריך להגיש באופן חד-פעמי טופס הצהרה כי הוא עומד בכללים ובהוראות להפעלת מקום ציבורי. אי-הגשת הטופס כרוכה בקנס של 2,000 שקל. קנס דומה יקבלו עסקים שלא יציבו שילוט על מספר האנשים המותרים במקום, על חובת עטיית המסכה ושמירת המרחק. הקנס על אי-עטיית מסכה בבית עסק על-ידי העובדים או לקוחות הוא 1,000 שקל.

משלוחים מותר? לפי ההנחיות שמפרסם משרד הכלכלה, כל החנויות יכולות למכור במשלוחים מבלי לקבל לקוחות בבית העסק. בתי אוכל, מסעדות ובתי קפה רשאים לפעול בשירות משלוחים בלבד.

לאילו בתי עסק בתחום המזון מותר לפעול? גלידריות למכירת קופסאות ארוזות מראש, אוכל מוכן/קייטרינג - בקופסאות ארוזות מראש. לחנויות משקאות, תבלינים, מאפיות וקונדיטוריות, חנויות לממכר מזון אורגני, פיצוחים וקיוסקים - מותר לקבל קהל בהתאם להנחיות.

למי אסור לקבל קהל? לאתרי תיירות ומורשת, לברים ולמועדונים, לחוגים לילדים ולמבוגרים, לגני חיות, למלונות ולבתי הארחה לרבות צימרים, לקניונים, למוזיאונים, לבריכות שחייה ולמכוני כושר.

אילו שירותים מותר להעניק בבית הלקוח או במקום ציבורי? אילוף בעלי חיים, טיולי כלבים, שמרטפות, תחזוקת הבית לרבות גינון, אינסטלציה, חשמלאות, עובדי ניקיון ועובדי משק-בית ושירותי הובלה.