המשך שידור "האח הגדול" במקום מעבר מהיר למהומות בוושינגטון פגע בחדשות 13

דקות ארוכות חלפו מהרגע שבו התברר כי בגבעת הקפיטול מתרחש אירוע היסטורי ועד שחברות החדשות בארץ הגיבו ועלו בשידור מיוחד • חדשות 13 היו האחרונים, כשרשת המשיכה לשדר את התוכנית "האח הגדול" עד תומה, כאילו גיל תמרי לא מחכה בוושינגטון

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך, גלובס
אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך, גלובס

דקות ארוכות חלפו אמש (ד') מהרגע שבו התברר כי בגבעת הקפיטול בוושינגטון מתרחש אירוע היסטורי ועד שחברות החדשות בארץ הגיבו ועלו בשידור מיוחד. תאגיד השידור הציבורי "כאן" עלה לאוויר ראשון, בסמוך אליו עלתה קשת (לא לפני סיומה של התוכנית "ארץ נהדרת"), ובאיחור אלגנטי עלה המשדר המיוחד של רשת, שהתעקשה לסיים את משדר "האח הגדול" כאילו אין גיל תמרי שמחכה בוושינגטון.

לכאורה אפשר להבין את השיקול המסחרי של הערוצים. "ארץ נהדרת" ו"האח הגדול" הן תוכניות יקרות, שמייצרות הרבה רייטינג, ולהפסיק את שידורן באמצע איננה החלטה של מה בכך. גם ברור שאת רוב הצופים מעניין יותר לראות עוד מערכון של "ארץ נהדרת", או עוד מריבת אוהבים בבית "האח הגדול" מאשר המון אמריקאי פורץ לגבעת הקפיטול.

ההעדפה משתקפת בנתוני הרייטינג אתמול: המבזק המיוחד של קשת הניב לה 13.2% צפייה, לעומת 19.2% צפייה ב"ארץ נהדרת", ואילו ברשת "האח הגדול" רשמה רייטינג של 17.6%, לעומת "הצינור" (הפלטפורמה ששימשה בשלב הראשון לצורך סיקור האירועים), שם נרשם רייטינג של 10.9%.

אבל יש רגעים שגדולים מסך הרייטינג שלהם, בהם עצם הבחירה לשדר, אפילו במחיר של אובדן הכנסות, היא הצהרה, תיווך מציאות לצופה, איתות שגם אם הם לא מבינים באותו רגע את המשמעות עד הסוף, משהו גדול קורה. והתנקשות בדמוקרטיה הגדולה בעולם היא רגע כזה - גדול כמעט כמו נפילת מגדלי התאומים.

הערוצים המסחריים בחרו בפתרון הנוח והכלכלי

שני הערוצים בחרו אמש בפתרון הנוח, הקל והכלכלי, והתעלמו מהתפקיד הציבורי שלהם. בקשת זה פשוט פחות בלט, כי "ארץ נהדרת" היא תוכנית קצרה יחסית, ולכן הפער בין ההתרחשויות עצמן לרגע שקשת התחברה אליהם היה קטן ביחס לרשת.

דווקא לרשת הייתה אמש הזדמנות פז שפוספסה: יונה לייבזון, כתבת חדשות 12 בארה"ב, נמצאת בחופשה בארץ, וכך ברגע האמת חדשות 13, בניגוד ל-N12, היו עם כתב בשטח. המזל סידר להם אס ביד - את גיל תמרי בוושינגטון, אבל הם בחרו שלא להשתמש בו כדי לייצר יתרון. רק בהמשך, כשרשת החלה לשדר באיחור אלגנטי, קיבלו הצופים המחשה עד כמה כתב בשטח עושה את ההבדל - בוודאי כשמדובר בכתב מנוסה ורציני כמו גיל תמרי.

לאורך כל השידור ניכר כי תמרי המום ונרגש מהרגע, אבל זה לא גרם לו להפוך את עצמו לסיפור. תמרי אלתר וניצל הזדמנויות שנקרו בדרכו מעצם נוכחותו במקום והפך אותן לרגעים מזוקקים של אותנטיות חדשותית. כך למשל הרגע שבו התפרץ לכיוונו של תמרי צעיר שלא אהב את העברית ששמע מהכתב ונהפך מיד למרואיין, שעצם השיחה איתו המחישה מי ומה הם הפורצים.

ויתור על חלק משידור "האח הגדול" היה גורם להפסד נקודות רייטינג לרשת, אבל מרוויח נקודות תדמיתיות לחברת החדשות. והבחירה להעדיף להשאיר את המסך לרונית הביביסטית ולרמי ורד, במקום להעביר אותו לגיל תמרי, מוכיחה את המרחק בין המקום שתופסת חברת החדשות היום לבין המקום שהיא תפסה פעם.

חלק מהסיבות לשינוי הזה נעוץ בניסיון לברוח מהתדמית של פעם ומהרצון להפוך לערוץ בידור להמונים, וחלק נעוץ בדמויות המנהלות וביחסי הכוחות ביניהן. סביר שיחסי הכוחות בין אבי בן-טל, מנכ"ל רשת, ובין ישראל טוויטו, מנכ"ל חדשות 13, שונים במהותם מהיחסים שהיו בעבר בין יוסי ורשבסקי וגולן יוכפז.

אבל פרט לנתוני הרייטינג בפריים-טיים, שווה לשים לב לנתונים נוספים: המשדר של "הצינור", שעסק בהתרחשויות הדרמטיות בוושינגטון, הניב לרשת רייטינג יותר גבוה מהרייטינג שהניבה מהדורת החדשות המרכזית: 10.9% לעומת 9.7%.

קשת היא שחקן הטלוויזיה החזק בישראל, אבל כאשר לרשת יש תוכניות פריים חזקות כמו "הישרדות" או "האח הגדול", יש מאבק צמוד על הרייטינג. החולשה של רשת היא בחדשות, שם הפערים משמעותיים הרבה יותר. ההחלטות שנעשו אמש מלמדות כי הבעיה מצויה לא רק במקום שחדשות 13 תופסת אצל הצופים, אלא גם, ואולי בעיקר, באופן שבו רשת תופסת את חברת החדשות שלה.