סגר שלישי: בתי המשפט יפעלו במתכונת מצומצמת

מנהל בתי המשפט: "בתי המשפט ובתי הדין יפעלו, ככלל, באופן יזום לדחיית דיונים, אלא אם כן מצא השופט כי בנסיבות העניין אין לדחות דיון מסוים" • "נוסף על האמור לעיל, כל שופט ורשם, לפי שיקול-דעתו, יוכל להורות באופן יזום על דחיית דיונים שקבועים לפניו בהתאם לנסיבות של כל תיק"

אולם בית משפט / צלם: איל יצהר
אולם בית משפט / צלם: איל יצהר

מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, הודיע היום (ה') כי על דעת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ובתיאום עם ממלא-מקום שר המשפטים, בני גנץ, וראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בתי המשפט יפעלו במתכונת מצומצמת מאוד בתקופת הסגר מיום ראשון הקרוב עד ליום 21/1/21. 

בהודעה נכתב כי "בתי המשפט ובתי הדין יפעלו, ככלל, באופן יזום לדחיית דיונים, אלא אם כן מצא השופט כי בנסיבות העניין אין לדחות דיון מסוים".

עוד נכתב כי "נוסף על האמור לעיל, כל שופט ורשם, לפי שיקול-דעתו, יוכל להורות באופן יזום על דחיית דיונים שקבועים לפניו בהתאם לנסיבות של כל תיק".

עוד כתב מרזל כי "בעלי דין ועורכי דין אשר מבקשים לדחות את מועד הדיון בעניינם בשל נסיבות אישיות או מקצועיות הנובעות מהמגבלות המוטלות על הציבור במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, יוכלו לפנות לבית המשפט או לבית הדין בבקשה מנומקת. בקשות דחייה כאמור תידונה על-ידי בתי המשפט ובתי הדין תוך שקילת מכלול הנסיבות הצריכות לעניין, ובכלל זה הכרה בצו השעה תוך התחשבות מרבית באילוצים ובמגבלות הנובעים ממנו".

מרזל מבהיר, עם זאת, כי "כל המועדים שנקבעו בדין או בהחלטת בית המשפט או בית הדין, לנקיטת הליך או ביצוע פעולה, נותרים על כנם, אלא אם תבוא החלטה אחרת".

לגלובס נודע כי בימים האחרונים היו אמורים להתקיים למעלה מ-33 אלף דיונים. למעשה, רק 23 אלף דיונים התקיימו בפועל. רבים מתוכם התבטלו בעקבות התחשבות בתי המשפט בצדדים ובבאי-כוחם. 

בתוך כך, שר הביטחון ושר המשפטים בני גנץ נפגש היום לפגישת עבודה ראשונה עם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, ביחד עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ומנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל. בפגישה נידונה ההיערכות הנדרשת לסגר במסגרת פעילות מערכת המשפט.

בפגישה סוכם, בין השאר, כי יש להתחשב בעמדת לשכת עורכי הדין וציבור עורכי הדין. לצד העובדה שבתי המשפט ומערכת אכיפת החוק תמשיך לתפקד גם בתקופת הסגר, תהיה התחשבות מצד בתי המשפט בבעלי הדין ובעורכי הדין בכל הנוגע להגשת בקשות דחייה.

עוד נקבע כי לא יתקיימו, ככלל, דיונים בהליכים שונים שאינם דחופים שהם מרובי-משתתפים. בנוסף, שר המשפטים הודיע כי יפעל לביטול האגרה המוגשת בגין בקשות דחייה.

גנץ אמר לחימי כי במיוחד בעת הזו, הוא רואה חשיבות עליונה בשמירה על ערכי שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית, וכי הוא רואה בלשכת עורכי הדין, ובו באופן אישי, שותפים לערכים חשובים אלה וביצורם.