סולאראדג' | פיצ'ר

מלכת השמש רוכבת על טרנד עולמי: כך הפכה סולאראדג' לישראלית עם השווי הגבוה ביותר בנאסד"ק

שווי יצרנית המערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, זינק בשנה האחרונה במאות אחוזים ועקף את צ'ק פוינט, נייס וטבע • סמנכ"ל הכספים, רונן פייר: "בשוק הסולאר אנחנו מובילים אבל עוד יש לנו לאן לגדול, שוק הסוללות ילך יחד עם הסולאר, שוק האל-פסק יגדל ובשוק הרכב כל מספר זוכה"

רונן פייר - חברת סולאראדג' / צילום: איל יצהר
רונן פייר - חברת סולאראדג' / צילום: איל יצהר

שנת 2020 הייתה שנה חיובית בשוק ההון האמריקאי, והרבה מניות הניבו תשואות בשיעור דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי. גם בין החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט היו כמה כאלה - הגדולה ביניהן היא סולאראדג', שהתחילה את 2020 בשווי של 4.5 מיליארד דולר, זינקה ב-236% וסיימה את השנה בשווי של למעלה מ-16 מיליארד דולר, כשהיא עוקפת בדרך ענקיות כמו טבע, אמדוקס ו-Wix.

בשבוע המסחר הראשון של 2021 נמשך המומנטום: החברה נהנית מסנטימנט חיובי על רקע הציפיות שהממשל הדמוקרטי בארה"ב יקדם את נושא האנרגיות הירוקות, והמניה הגיבה בפרט כשנודע שהמפלגה הדמוקרטית השיגה ניצחון חשוב בבחירות לסנאט בג'ורג'יה, דבר שצפוי להקל על ממשל ביידן לקדם יוזמות. כך, עם שווי של כמעט 18 מיליארד דולר, סולאראדג' הפכה לחברה הישראלית בעלת השווי גבוה ביותר בוול סטריט (ובכלל), לאחר שעקפה גם את צ'ק פוינט, נייס ונובוקיור.

למרות זאת, סמנכ"ל הכספים הוותיק של החברה, רונן פייר, סבור שיש לחברה עוד לאן לשאוף: "אומרים שאם החברה עושה טוב, המניה עוקבת בהתאם. ככל שנבצע את מה שאנחנו מתכננים, אני מניח שמחיר המניה יעקוב וימשיך לעלות", הוא אומר.

סולאראדג' היא יצרנית של מערכות טכנולוגיות שמיועדות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית. בשנים האחרונות היא הרחיבה את פעילותה באמצעות רכישות גם לתחומים משיקים. החברה הוקמה ונוהלה עד 2019 על-ידי גיא סלע ז"ל, שפרש בשל מחלתו ונפטר זמן קצר לאחר מכן. כיום מנכ"ל החברה הוא צבי לנדו. 

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, בצל משבר הקורונה, נרשמה האטה בצמיחת הכנסות החברה, ולעומת צמיחה של כמעט 50% בתקופה המקבילה ב-2019, הצמיחה הסתכמה בשיעור צנוע יותר של 9.3%, להכנסות של 1.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות (Non-GAAP) צמח ב-15.7%, שיעור דומה לצמיחה ב-2019, והסתכם ב-169 מיליון דולר.

אלמלא הקורונה, 2020 הייתה הופכת לשנה הטובה ביותר של סולאראדג' מאז הקמתה?
פייר: "אני חושב שכן, אבל אחדד: השאלה היא איך חברה מודדת את עצמה. יש דיסוננס מסוים בין מדידת הצלחה במחיר המניה - זה תמיד משמח כשהיא עולה כי זה טוב לציבור המשקיעים שאנו כהנהלה עובדים עבורם - לבין הצלחה עסקית.

"במניה, זו הייתה חד-משמעית השנה הכי טובה. מבחינת הביזנס, ולפי התחזית שנתנו, 2020 מסתמנת כשנה יחסית דומה לשנה שקדמה. בפן העסקי, המצב טוב - זו שנת קורונה ואנו מאמינים שהגדלנו את נתח השוק שלנו בשווקים מחוץ לארה"ב, ובארה"ב, שם שוק הסולאר ירד, אנו מניחים ששמרנו על מקומנו, כך שאנחנו ממוצבים לא פחות רע משנה שעברה. אבל לנו, בהגדרה, שנה שלא גדלים בה זו שנה פחות מוצלחת".

מאיפה תגיע הצמיחה העתידית של סולאראדג'? לדברי פייר, "אנחנו רוצים לבנות חברה גדולה בתחום הטכנולוגיה של המרת אנרגיה - תחום גדול יותר מהממירים הסולאריים. גיא ז"ל דיבר על זה שאנחנו לא חברת סולאר, אנחנו חברה שיודעת לנהל אנרגיה; התחלנו בסולאר והולכים להרבה מקומות. היום אנחנו מתחילים לראות את הניצנים של אותם מקומות".

עוד קודם לכן, גם בעולם הסולאר החברה רואה כיווני צמיחה שונים. "מ-2018 אנחנו חברת הממירים הגדולה בעולם במונחי הכנסות", אומר פייר. העולם הזה מתחלק לשלושה חלקים: התקנות ביתיות, השוק המסחרי ו-utilities (ההתקנות הגדולות ביותר). המוצר שלנו לא ייחודי לשוק ה-utilities אך כבר הותקן בכמה מקומות, והחברה מעריכה שתוכל לצמוח יפה בשוק עם מוצר ייעודי שיושק בסוף השנה.

ברמה הגיאוגרפית, פייר מעריך שסולאראדג' תוכל להגדיל את חלקה בארה"ב, שבה יש לחברה מעל 50% מהנתח בהתקנות הביתיות, אבל רק 15%-19% במסחריות. באירופה, נתח השוק הוא 15%-40% (תלוי במדינה) ובאסיה עד 15% - בשני המקרים פייר מאמין כי "יש מקום לקחת נתחי שוק ולגדול".

 
  

הכיוון - מערכת ניהול האנרגיה בבית

כשאתה מדבר על לקחת נתח, על מה התחרות? על מחיר?
"גם מחיר, אבל בעיקר דווקא על ה-road map הטכנולוגי. אספר קצת על ההיסטוריה שלנו ולמה אנחנו מעניינים: עד 2013 לא היה משתלם להתקין מערכת סולארית על הגג בבית כי עלות ההתקנה הייתה גבוהה מלקנות חשמל מהרשת, אז זה היה רק ל'מחבקי עצים' או במקומות שהיו סובסידיות.

"כמו בכל מקום כשהטכנולוגיה נכנסת ומשתפרת, ב-2013 נוצר מצב שבמדינות המערב היה זול יותר להתקין מערכת סולארית מלקנות מחברת החשמל - אבל אז חברות החשמל היו בבעיה; בערך שני-שלישים מהעלות הם הולכת החשמל, אז חברות החשמל אומרות 'אם יותר זול אני אשלם לך, אבל מי ישלם על הובלת החשמל?'.

"מדינות יצרו שני מצבים - בגרמניה למשל אסור למכור חשמל לרשת החשמל, מה שלא מנוצל - נזרק. בארה"ב ובמקומות אחרים יש תעריף מבוסס שעות: קונים את החשמל בזול בצהריים ומוכרים אותו ביוקר בלילה. ועדיין מאוד משתלם להתקין מערכת.

"הפער בין מחירי הקנייה והמכירה הולך וגדל, ואפשר לפתור את הבעיה באמצעות אגירה: סוללה ששומרת את החשמל ובלילה אפשר להשתמש בו, או באמצעות שימוש עצמי: כשאין אף אחד בבית החשמל מנוצל לחימום המים, מייבש כביסה, מדיח כלים, בעזרת תוכנה ושילוב של ממיר סולארי שיודע לקצור את האנרגיה ולכוון לאזורים הנכונים בבית, לצד אגירה בסוללה. היום להיות רק ממיר זה לא מעניין - מערכת ניהול האנרגיה בבית זה הכיוון שאליו סולאראדג' הולכת.

"אז כן, התחרות היא תמיד על מחיר, אבל בהפרש מחיר לא נורא גדול אנחנו יודעים לתת גם את ה-road map הטכנולוגי. הטכנולוגיה מייצרת פרמיה, אבל אנחנו צריכים להצדיק אותה".

פתרון טכנולוגי נוסף נוגע לצד של חברת החשמל, ובעזרתו סולאראדג' יכולה להציע לה לקבל בימי צריכת שיא אנרגיה סולארית שנאגרה.

תרומת מנועי הצמיחה של הרכישות האחרונות

מעבר לשוק הסולאר, שלוש רכישות שביצעה החברה בשנים האחרונות הוסיפו לה מנועי צמיחה חדשים. מדובר בחברות Kokam מקוריאה, גמאטרוניק מישראל ו-SMRE מאיטליה. לדברי פייר, "קוקאם מייצרת סוללות. אחת הבעיות בשוק היא שאין מספיק סוללות להשביע את הביקוש למערכות סולאריות, כי רוב יצרניות הסוללות מתכווננות לשוק הרכב החשמלי, ומה שלא שם נחשב לסרח עודף. אנחנו מראש זיהינו את הסוללה כמרכיב מרכזי ורוצים להיות אדונים לגורלנו. אמרנו שב-2022 יהיו לנו הכנסות נוספות של 300 מיליון דולר וב-2023 - של 500 מיליון. גם הביזנס העצמאי של קוקאם יכול לגדול - כנראה שלא נתחרה בשחקנים הגדולים אבל יש עולם שלם לסוללות: מעבורות, רכבות".

פעילות גמאטרוניק נרכשה ב-41 מיליון שקל. עליה אומר פייר כי "שוק האל-פסק גדול יותר משוק הסולאר, מעל 9 מיליארד דולר. כמעט לא הייתה בו חדשנות בשנים האחרונות, והמוצר דומה למוצר הסולארי. אני מאמין שעל התשתית של גמאטרוניק נוכל לעשות disruption לשוק, כי נוכל לעשות מערכות קטנות ונצילות יותר. בדאטה סנטר למשל, אסור שהמחשב ייפול וייקח לו 10 דקות לעלות. צריך הרבה מערכות אל-פסק בשטח קטן ושלא יפלטו חום. זה שוק גדול, ייקח זמן, אבל יש הרבה רצי מרתון בסולאראדג', אנחנו גם סבלנים וגם רגילים לסבל".

הרכישה האיטלקית הכניסה את סולאראדג' לאחד השווקים החמים היום: שוק הרכב החשמלי. "מנוע לרכב חשמלי הוא שילוב של סוללה, מערכת ניהול סוללה וממיר, ועוד כמה אלמנטים", אומר פייר. "יש הזדמנות מדהימה כי רוב החברות שמייצרות מנועים לא עושות את כל יחידת ההנעה מקצה לקצה. החברה שרכשנו יודעת למכור מערכת מלאה, וזה נותן לנו יתרונות של ייצור מערכת זולה יותר. יש לנו כבר פרויקט עם שחקן מתחום הרכב, ובו אנחנו מייצרים מערכות עבור 100-200 כלי רכב לצרכי בדיקות טרום ייצור. אם נקבל את הפרויקט נגיע למצב שסולאראדג' תיכנס למעשה למועדון מאוד אקסקלוסיבי של ספקים לתעשיית הרכב, וזה שוק מאוד מעניין, כשכבר ודאי ששוק הרכב החשמלי יגדל מאוד בשנים הקרובות".

כמה הוא יגדל?
"אנחנו מסתכלים על שוק רכבי החלוקה. זה שוק לא ממותג ומאוד מעניין, כי לפחות בערים באירופה יהיו איסורים על כניסת רכבים ממונעים במנוע בעירה פנימית למרכזי הערים בגלל זיהום, ורכבי החלוקה חייבים להיכנס. ב-2030 יהיו כ-2 מיליון כלי רכב כאלה, ונניח שיחידת הנעה עולה 25-40 אלף אירו - המחירים עוד יירדו - השאלה היא כמה נתח סולאראדג' תיקח. כל מספר הוא נורא מעניין. אנחנו לא יודעים להעריך את הפוטנציאל כרגע, אבל צריך לזכור שזה גם רק סגמנט אחד - יש עוד, כמו דו-גלגליים. בכל מקרה, אם 'לעטוף' את כל הסיפור: בשוק הסולאר אנחנו מובילים אבל עוד יש לנו לאן לגדול, שוק הסוללות ילך יחד עם הסולאר, שוק האל-פסק יגדל ובשוק הרכב כל מספר זוכה - ואנחנו נמצאים בכולם".

יש עוד שווקים שאתם מתכננים להיכנס אליהם?
"אני לא בטוח שאני יודע להצביע על משהו, אבל מה שיאפיין כל שוק שניכנס אליו הוא שזה יהיה שוק שאנחנו מבינים אותו, שנוכל לעשות בו שינוי אמיתי ושזה לא שוק שהפך לקומודיטי".

גייסתם לאחרונה 618 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית אפסית. מה התכנון?
"הכסף שגייסנו בפירוש נועד לבצע רכישות. אין משהו קונקרטי על הרדאר. עד 2018 לא עשינו רכישות, ואז בטווח של 8 חודשים עשינו שלוש רכישות ומאז הרבה חברות מתדפקות על הדלת שלנו. אנחנו בררנים, כי הסטטיסטיקה בדרך כלל לרעת הרוכש, ולא ניקח ביסים שלא נדע ללעוס".

 "תמיד קיים הסיכוי שנירכש, אבל יכולים להיות חברה עצמאית גדולה"

בוא נחזור רגע לעלייה החדה בשווי ב-2020. אתם נסחרים היום במכפיל 86 על הרווח החזוי ל-2020 ו-75 ל-2021. זה שוק משוגע, או מכפיל שאתה יכול להסביר?
צוחק: "גם וגם. השווקים נמצאים איפה שהם נמצאים, אי אפשר להתווכח ששוקי המניות בשיא, אבל בסופו של יום, בלי להתייחס כרגע למכפיל עצמו - השוק הוא צופה פני עתיד ומסתכל על הפוטנציאל. זו חברה שפוטנציאל הרווח שלה בהחלט יודע להצדיק שוויים כאלה. האם זה יקרה שנה אחרי או שנה לפני, אני לא בטוח שאני רוצה לענות כי אני באמת לא יודע. אבל בהסתכלות שלנו אנחנו חברה שמאוד מכוונת לשורה התחתונה, והרווח הנקי למניה מתורגם לשווי. צוחקים עלינו שנורא חשובה לנו הרווחיות, 'יש עולם חדש של בואו נפסיד עוד יותר כדי שיתאפשר לנו למכור עוד יותר', אבל הכיוון של ציבי (המנכ"ל צבי לנדו, ש.ח.ו) ושל ההנהלה כולה הוא להגיע לרווח למניה מספיק מהותי שנוכל להצדיק שווי גבוה".

למרות זאת, המתחרה Enphase שלפני שנה הייתה בשווי נמוך משלכם, נסחרת היום בשווי יותר גבוה לאחר טיסה של 572% במניה ב-2020, ומקבלת מהשוק מכפילים הרבה יותר נדיבים. למה?
"לא פעם גם אני שואל את זה, ואנסה להסביר. קודם כל, יש שם הנהלה שעושה עבודה נהדרת, סופר-אגרסיבית ומאוד יעילה, ועם מוצר טוב - אני חושב שאנחנו עדיפים קצת, אבל אני משוחד. הנקודה המעניינת היא שאנפייז מאוד מוטת-ארה"ב. בארה"ב יש תקנת בטיחות שקובעת שכדי למנוע התחשמלות צריך לשים מאחורי כל פאנל מתג שמאפשר לכבות את המערכת. אנחנו ואנפייז יודעים לעשות את זה ולכן נוצר דה-פקטו דואופול. אנפייז מתמקדת בעיקר בהתקנות ביתיות, לא גדולות, בארה"ב. את רוב האמריקאים לא מעניין מה שקורה מעבר ליבשת אמריקה, ואין חברות ציבוריות שפעילות בשוק המסחרי שניתן להשוות אליהן את סולאראדג'. בשוק הביתי אנפייז צמחה יותר מהר מסולאראדג' בארה"ב, וזה מה שוול סטריט אוהבת - גם אם החברה השנייה מרוויחה יותר ומוכרת יותר. התחרות עם אנפייז מעצבנת לפעמים, אבל היא עושה לנו טוב".

יש סיכוי שסולאראדג' תירכש?
"הסיכוי תמיד קיים, כי כחברה ציבורית בעלי המניות מאשרים את זה ואנחנו עובדים עבורם. אבל אנחנו רוצים להיות חברה עצמאית גדולה ולהמשיך לגדול, ויש לנו יכולת. כחברה שיודעת להמיר אנרגיה כמעט בכל צורה ובכל אפליקציה, כשאוכלוסיית העולם גדלה, הגישה לאנרגיה תגדל וכמות האנרגיה המתחדשת תתפוס יותר נתח, כך שאנחנו נמצאים בשוק הנכון ובמקום הנכון בשוק".

איך תשפיע עליכם בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות בארה"ב?
"ראשית, הנשיא טראמפ חתם לאחרונה על חבילת הטבות כולל הארכת הטבת המס להתקנת אנרגיה סולארית. זה יגרום לכך שהשוק יהיה פחות תנודתי. ביידן הוא חלק חשוב, אבל אנחנו מסתכלים לא רק על הגידול בארה"ב, ויש טרנד עולמי שדוחף לאזורים שבהם אנחנו נמצאים". 

המפעל החדש בציפורית: "ילדים בטיולי בי"ס יגיעו וילמדו על אנרגיה ירוקה, על גיא ועל המורשת שלו"

המטה של סולאראדג' נמצא בהרצליה, אך החברה מרחיבה את הפעילות בישראל - הן במשרדים חדשים במודיעין והן במפעל חדש באזור התעשייה ציפורית בצפון הארץ, שם היא הקימה מפעל ייצור ראשון.

"ההחלטה להקים מפעל באה מהגישה שאותה הוביל גיא", מספר רונן פייר ומתכוון לגיא סלע, ממקימי החברה ומי שניהל אותה עד ימיו האחרונים כמעט, אשר נפטר בשנת 2019 לאחר מאבק בסרטן, בגיל 55. "היום אנחנו עובדים עם קבלני משנה בסין ו-וייטנאם ומעורבים בייצור. יש בעיה אינהרנטית בעבודה עם קבלני משנה: הרווח שלהם נגזר כאחוז מעל עלות החומרים, וכשאני רוצה להוזיל אני עובד נגד היצרן. החלטנו שהדרך הטובה ביותר היא לבצע יותר אוטומציה - להוריד את כמות האנשים על קו הייצור ולהעלות את איכות המוצרים.

"החזון היה להקים את המפעל בישראל ולשכפל לשאר העולם. אנחנו מאוד גאים במפעל הזה. מבחינתי, לנסוע על הכביש ולראות שלט שלנו זה כיף. כל האחסנה שם אוטומטית, יש מערכת סולארית על הגג. זאת ציונות, וזה גם מביא אותנו טכנולוגית למקומות ייצור שיש למעט מאוד חברות.התכנון הוא להקים מרכז מבקרים, והחלום הוא שילדים בטיולי בי"ס יגיעו וילמדו על אנרגיה ירוקה, על גיא ועל המורשת שלו".

סלע, שנפטר בגיל 55, הוביל בשנות ניהולו את החברה להנפקה בנאסד"ק ולבצע רכישות. "אני היום 10 שנים בחברה", מספר פייר. "הייתי גם קודם בחברות טכנולוגיה: ווקלטק ו-MSystems, משם עברתי למודו עם דובי מורן. היה לי כבוד לעבוד איתו ולמדתי ממנו הרבה. אחרי שמודו נסגרה, הכרתי את גיא; עוד קודם חשבתי שאנרגיה ירוקה היא הדבר הנכון ושאפשר לגדול בתחום, אבל פגשתי אדם שאי אפשר היה להימנע מלעבוד איתו". 

סולאראדג'

עיסוק: מייצרת מערכות טכנולוגיות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, פועלת גם בתחומים משיקים ובהם אגירת אנרגיה ואל-פסק ● מיקום: הרצליה ● שנת הקמה: 2006 ● מנכ"ל: צבי לנדו ● מספר עובדים: 3,300, מתוכם כ-1,400 בישראל ● הכנסות ינואר-ספטמבר 2020: 1.1 מיליארד דולר ● רווח נקי ינואר-ספטמבר 2020: 169 מיליון דולר (Non-GAAP)