החברות קורסות, המדינה דורשת אגרה: "רוצים לקחת מאיתנו כסף כשאין אופק להתאוששות"

כל בעלי החברות בישראל התעוררו בימים האחרונים אל דרישה ששוגרה אליהם במייל מהמדינה: תשלום האגרה השנתית של רשם החברות, בסך 1,100 או 1,500 שקל, תלוי במועד התשלום • בעלי החברות זועמים על הדרישה שמגיעה בשעה שרבים מהם סגורים ומשוועים לסיוע מהמדינה

עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף
עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף

עשרות אלפי בעלי חברות התעוררו בימים האחרונים למייל שדרש מהם לשלם את אגרת רשם החברות לשנת 2021. אם הם ישלמו עד חודש מרץ הם יהנו מתשלום מופחת של 1,100 שקל לשנה, ובכל מועד לאחר מכן ועד סוף השנה יידרשו לשלם 1,500 שקל.

תיקי אדיסון, בעלת חברת ההפקות אדיסון בע"מ, הייתה גם ממקבלי דרישת התשלום. בתגובה אדיסון, שמשמשת כדוברת פורום העצמאים בהסתדרות ואיגוד שכירים בעלי שליטה, פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה פוסט חריף בתגובה. 

"בוקר טוב. האגרה שלך חזרה! הבוקר התעוררו כל בעלי החברות במדינת ישראל עם הפתעה במייל ממדינת ישראל: תשלום אגרה שנתית *מופחתת* (איזו התחשבות) לשנת 2021", כתבה אדיסון. "החברה שלי סגורה כמעט שנה! העסק צריך להפסיד מעל 40% כדי שאהיה זכאית להשתתפות בהוצאות קבועות. מענק ספטמבר-אוקטובר עדיין לא שולם לי כמו לרבים מחבריי. יצאנו להפגנות כדי לקבל כספים שמגיעים לנו (הם קוראים לזה מענקים). המענקים הסוציאליים שאנחנו מקבלים - נמוכים יותר מדמי האבטלה של השכירים. תשלום ימי בידוד וימי מחלה לעובדים שנדבקו בקורונה. הלוואות בערבות מדינה - המדינה ערבה רק ל-15% מההלוואה. זכאות להנחה בארנונה - בתנאי שאתה עומד בעשרות תנאים. הבחירה לסגור את המסחר והחנויות בשעה שהשגרה ממשיכה. אף אחד עדיין לא יודע מתי נחזור לעבוד. ולמדינה היה חשוב לשלוח הבוקר את תשלום אגרת החברות במייל. כי אם להרוג את בעלי העסקים והעצמאים במדינת ישראל - אז עד הסוף".

"על מה ממסים אנשים שלא עובדים שנה?"

המדינה לא היססה לרגע כששלחה את דרישות התשלום, לא בחנה מי מהחברות פעילה בימים אלה ומה מצב החברות. כולם קיבלו דרישה. גם חברות שסגורות כמעט שנה וגם בעלי חברות שנמצאים על סף פשיטת רגל בשל משבר הקורונה הכלכלי. בקרב בעלי החברות זועמים. בפניות שהגיעו אל גלובס טוענים בעלי החברות כי מדובר בעוד מס לא מוצדק שהמדינה מטילה על בעלי החברות, בימים בהם הם משוועים לסיוע מהמדינה, ובמיוחד כאשר לטענתם כבר מזמן "אין שום תמורה בעד האגרה".

לדברי שי קומרצ'רו, בעל חברה בתחום הייעוץ העסקי למסעדות, הוא נדהם כשקיבל את הדרישה לתשלום. "אני מייעץ לעסקים בתחום המסעדנות, זה אומר שאין לי כמעט שנה עבודה. יש הרבה עסקים כמוני שיושבים בבית מאז מרץ ולא עושים כלום. אני לא שילמתי את אגרת רשם החברות של 2020 כי הייתי בטוח שעד שנגיע לסוף השנה יבטלו אותה בגלל המשבר, והעובדה שהיינו סגורים רוב השנה, ופתאום לפני יומיים אני וחברים שלי בעלי חברות קיבלנו במייל דרישה לתשלום על 2021. זה הזוי. אתם אשכרה רוצים לקחת מאתנו כסף על 2021 כשאנחנו עדיין סגורים ואין אופק להתאוששות, וגם על 2020 אני עדיין לא מבין על מה החברים של שילמו? רוב הזמן החברות היו סגורות, אז מה קיבלנו עבור האגרה הזאת? איזה שירות?".

מעבר לכך אומר קומרצ'רו, בשנת 2021 אין בכלל הצדקה לאגרה הזאת או לסכום שדורשים. "האגרה הזאת נקבעה בשנות ה-70 ואין לה שום הצדקה. זה תשלום שאין מאחוריו כלום. זו אגרה שנועדה כדי לכסות על עבודה של פקידים שעשו את כל רישום החברות באופן ידני ואנחנו עדיין משלמים עד היום את אותו מס למרות שמזמן אין פקידים והכל ממוחשב. בפועל אנחנו לא מקבלים כלום בעבור הכסף הזה ועכשיו דורשים אותו מאתנו גם בשנה שאין לנו שום הכנסה. על מה ממסים אנשים שכל השנה לא עובדים? על חרטה".

לדברי תיקי אדיסון האגרה הזאת זו שערורייה. "יש המון חברות שלא עובדות, בתחום התעופה, מסעדות, הפקות, תרבות - אנחנו לא עובדים. ממרץ אנחנו על אפס הכנסות, ויש חיה כזאת שבזמן כזה מבקשים מאיתנו לשלם את האגרה?".

רשות התאגידים מסרה בתגובה: "חובת תשלום האגרה השנתית לרשם החברות קבועה בדין, ומשכך אין לרשם החברות סמכות או שיקול דעת בנושא. יצוין, כי ניתן לשלם את האגרה עד סוף דצמבר 2021, כך שיש עוד תקופה של כמעט שנה לתשלום.

"מאחר ובדין קבועה גם האפשרות לשלם תשלום מופחת עד סוף מרץ, ראינו לנכון ליידע את כלל החברות בנושא זה כבר כעת ולא להמתין להמשך השנה.

עוד יצוין, כי מתוך הבנה של הקשיים בהן עומדות חברות בשעה קשה זו, בנושאים אשר אין לגביהם מועד קבוע בדין ויש לרשם החברות שיקול דעת בעניינם, הוחלט על ביצוע הקלות. כך, נקבע כי לא יבוצעו, בשלב זה עד לסוף מרץ, הליכי אכיפה כנגד חברות שלא שילמו את אגרת השנה הקודמת.

"מעבר לכך, יודגש גם כי בתקופה זו, רשם החברות ממשיך לספק לכלל הציבור והחברות את השירותים הנדרשים, תוך התאמת אופן מתן השירותים לתקופה זו כך שהם ניתנים באופן דיגיטלי, ותוך דגש על ביצוע מהיר של הפעולות החיוניות לחברות (כגון רישום שעבודים לצורך קבלת הלוואות)".