קים ג'ונג און מודה בכשלי העבר ומבטיח הצלחות בעתיד

מנהיג צפון קוריאה פותח כנס נדיר של קונגרס המפלגה ומבטיח תקופה חדשה של עצמאות

נאום קים ג'ונג און משודר לציבור בצפון קוריאה / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon
נאום קים ג'ונג און משודר לציבור בצפון קוריאה / צילום: Associated Press, Ahn Young-joon

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און הודה בכשלים הכלכליים של ארצו והבטיח לפתוח בתקופה חדשה של עצמאות כלכלית, בתחילת כנס של קונגרס המפלגה השלטת במדינה.

באירוע הפוליטי הגדול ביותר בצפון קוריאה מזה שנים, פנה קים לאלפי חברי קונגרס ומשתתפים אחרים ביום שלישי והבטיח לייצר מדיניות שתביא לאחדות לאומית, תעודד קשרי חוץ ותחזק את מפלגת הפועלים השלטת.

כפי שעשה באוגוסט, קים הודה בכישלון תוכנית החומש הכלכלית לחמש השנים שהסתיימו ב-2020.

"כמעט כל בכל התחומים לא הגענו למטרות המוצהרות", אמר, על-פי טקסט של דבריו שפורסם על-ידי התקשורת במדינה ביום רביעי. "המפתח לפריצה מהקשיים הקיימים במהירות ובוודאות טמון בחיזוק הכוח שלנו, כוחנו הפנימי, בכל התחומים".

קים עדיין לא פירט מדיניות חדשה, אם כי פגישת מפלגת הפועלים צפויה להימשך כמה ימים. הוא גם לא הזכיר את ארה"ב או את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שפיונגיאנג עוד לא הכירה רשמית בבחירתו.

קונגרס מפלגת הפועלים, הראשון מאז 2016 ובסך הכל השלישי מאז 1980, צפוי להפיק תוכנית חומש חדשה, לגרום לשינויים בשדרת ההנהגה במדינה ולהכתיב אסטרטגיה כללית בתקופה מורכבת לשלטון המבודד.

צפון קוריאה משותקת עקב המגפה. המדינה סגרה את גבולותיה ועצרה טיסות מבחוץ. הכלכלה, שגם כך נאנקת תחת עול הסנקציות ושיטפונות הקיץ, צפויה לסבול מהנסיגה החמורה מזה דור. קים הגדיר את המשבר הנוכחי כחמור ביותר שנחווה במדינה הענייה.

קים מנסה לרכך את תדמיתו הציבורית

ובעוד צפון וקוריאה מפנה מבטה פנימה, קים מבקש גם לרכך את תדמיתו בפני הציבור הכללי. הוא הזיל דמעות במצעד צבאי ב-10 לאוקטובר. הוא דילג על הנאום המסורתי שלו ב-1 לינואר ובמקום זה פרסם מכתב שהעיתון הראשי במדינה הדפיס בעמוד הפותח שלו. "אני רוצה להודות לעם שתמך וסמך על המפלגה אפילו בזמנים קשים", כתב קים.

הפופוליזם זלג גם לנאום מיום שלישי. קים אמר שבכירי המפלגה העובדים לניסוח תוכנית החומש החדשה נפגשו עם פועלים וחקלאים וביקשו לשמוע את דעתם על נושאים שונים.

"שוב הוכחנו את האמת היקרה מפז, שההמונים הם מורים מעולים", אמר קים.

לבקש מבני העם בצפון קוריאה להקריב יותר ולהיות יותר נאמנים זה חלק מהגישה הסטנדרטית של הצפון לניהול משברים, כך אמר סו קים, מומחה לצפון קוריאה בתאגיד ראנד, מכון מחקר המתוקצב על-ידי הפנטגון. בקריאות ל"קרב של 80 יום" בתקופה שלפני קונגרס המפלגה, התבקשו האזרחים לעזור לשיקום הכלכלה על-ידי הגדלת הייצור בחקלאות ובמפעלים.

"המנהיג הצפון קוריאני 'הנגיש' מוצא שהכשלים הכלכליים כה חמורים, שהוא דוחק באוכלוסיית צפון קוריאה לחזור, בעצם, ליסודות", אמר קים, חוקר ב-CIA לשעבר. "השורה התחתונה של קים לא השתנתה".

הסנקציות החונקות את משטר קים מגישה למסחר גלובלי ולבנקים זרים משמעותם שהאפיקים האפשריים לשיקום הכלכלה יהיו מצומצמים אפילו לאחר שיוסרו מגבלות שהוטלו בגלל המגפה. נתונים ממשרד המכס של סין מדגימים שהסחר של צפון קוריאה באוקטובר עם סין, שותפתה העיקרית למסחר, ירד ב-99% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

בצפון קוריאה, בה מכונה המאמץ למלחמה במגפה עניין של שרידות לאומית, לא דווח אפילו על מקרה אחד של קורונה. המדינה ביקשה לקבל חיסוני קורונה מהברית הבינלאומית העיקרית העובדת לסייע למדינות עניות להשיג חיסונים, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל השבוע.

צילומים ממפגש המפלגה מיום שלישי הראו את המשתתפים בוועידה - כולל קים - יושבים קרובים זה לזה ולא עוטים מסכות.

לגבי סדר העדיפויות של המפלגה, קים אמר שפגישת הקונגרס נועדה לשמש כאבן דרך היסטורית בקפיצה הגדולה קדימה" עבור המפלגה, חוסנה של האומה ותנאי המחייה של האזרחים.