אריה דרעי שוב עומד בפני העמדה לדין: זומן לשימוע אצל היועמ"ש

5 שנים אחרי שהחלה החקירה בחשד כי שר הפנים דרעי ביצע עבירות מס ושוחד, החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לזמן את דרעי לשימוע לפני העמדה לדין בגין עבירות מס

שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

אריה דרעי שוב עומד בפני העמדה לדין פלילי. 5 שנים אחרי שהחלה החקירה בחשד כי שר הפנים דרעי ביצע עבירות מס ושוחד, החליט היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לזמן את דרעי לשימוע לפני העמדה לדין בגין עבירות מס.

פרקליטו של שר הפנים אריה דרעי, עו"ד נבות תל-צור, מסר בתגובה: "לאחר למעלה מ-5 שנות חקירה קשות ומייסרות, קבע היועץ המשפטי לממשלה בפתח החלטתו כי הוא מנקה את השר אריה דרעי מכל חשד לשחיתות שלטונית. היועץ המשפטי הדגיש כי החלטתו אינה סופית, והוא שוקל העמדה לדין בעבירות מס בלבד, וגם להן, בעזרת השם, תינתנה בשימוע תשובות הולמות".

השר דרעי צייץ בטוויטר: "לאחר למעלה מ-5 שנות חקירה קשות, אני מודה לבורא עולם על ההחלטה לבטל את כל האישומים השקריים נגדי, ומשוכנע כי בשימוע יוחלט גם על סגירת התיק בעניין עברות המס, לאחר שכל העובדות יוצגו בפני היועץ המשפטי".

כאמור, כמעט 5 שנים חלפו מאז שמנדלבליט הורה על פתיחת חקירה פלילית בעניינו של דרעי במרץ 2016 בחשד לביצוע עבירות פליליות בקשר לעסקאות נדל"ן שבהן היה מעורב דרעי ובחשד לעבירות מס והלבנת הון.

יותר משנתיים חלפו מאז שבנובמבר 2018 הסתיימה החקירה עם המלצה של המשטרה ורשות המסים ליועמ"ש להעמיד את דרעי לדין בגין מרמה והפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון - המלצה שאומצה כבר באוגוסט 2019 על-ידי פרקליט המדינה דאז, עו"ד שי ניצן.

גורמים הבקיאים בפרטים יודעים לספר כי מנדלבליט התלבט רבות לאורך התקופה אם נכון לנהל את התיק או שמא מוטב לסגור אותו ללא צורך בשימוע.

בתוך משרד המשפטים ומחוצה לו נמתחו ביקורות קשות על אופן טיפולו של מנדלבליט בתיק, ועל כך שהסחבת ממסמסת למעשה את התיק, שצבר כבר 5 שנים בשלב החקירה בלבד עוד טרם החלטה על שימוע, ובכך למעשה מחליש את היכולת לנהל את התיק. ב-4 בינואר פירסמו הח"מ טור הקורא למנדלבליט לקבל סוף סוף החלטה בתיק.

עו"ד ירון קוסטליץ, עורך דינו של עו"ד שלמה דרעי, מסר בעקבות זימון עו"ד דרעי לשימוע כי:"מדובר במחלוקות אזרחיות מיסויות, שאין מקומן במסגרת הליך פלילי. בהתאם, אני מאמין כי לאחר השמעת הטענות בשימוע, תסגור הפרקליטות את תיק החקירה".

מנדלבליט: השיקול להעמדה לדין על שלושה אירועים מרכזיים

מטעם היועמ"ש אביחי מנדלבליט נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום לבא-כוחו של שר הפנים, אריה מכלוף דרעי, כי לאחר בחינת חומר הראיות שנאסף בתיק החקירה בו הוא נחקר כחשוד, הוא שוקל להעמידו לדין פלילי בגין עבירות מס בשלושה אירועים שונים, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. החלטת היועץ המשפטי לממשלה התקבלה על יסוד המלצת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (עניינים פליליים), המשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית) והמלצת פרקליט מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). בד-בבד החליט היועץ המשפטי לממשלה כי לא נמצא בסיס ראייתי מספיק להעמיד לדין את השר דרעי במספר עניינים נוספים, כמפורט בהחלטת היועמ"ש המצ"ב.

"ראשיתו של התיק בחקירה סמויה שהחלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון, שהעלתה חשד לכאורה לעבירות שחיתות שלטונית. במסגרת החקירה נמצא כי אין תשתית ראייתית המלמדת על ביצוע עבירות שחיתות שלטונית על-ידי השר דרעי. יחד עם זאת, נמצאה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מס.

"האירועים לגביהם הוחלט לשקול להעמיד לדין את השר דרעי הם שלושה אלה: 1. עסקת גבעת שאול - עניינה של פרשה זו בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר השר דרעי לאחיו שלמה דרעי נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים, שבו החלה בניית בניין מגורים בן 5 דירות. בהתאם לחומר הראיות שנאסף, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח על העסקה (מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, כללו מצגים כוזבים לכאורה, לרבות גובה התמורה שבעסקה, תיארוך העסקה לאחור והצגת המגרש הנמכר כמגרש ריק במקום מצבו האמיתי כבניין מגורים מתהווה.

"2. הכנסות מחברת גרין אושן - גרין אושן הייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. על-פי החשד, בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לשר דרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. הראיות מלמדות כי לפי הוראתו של השר דרעי, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה השר דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקל כנגד חשבוניות 'ייעוץ' כוזבות לכאורה שהפיק משרד עו"ד שלמה דרעי.

"3. הכנסות מחברת-בת של אגד וממשה הבא - על-פי החשד, בשנת 2012 השר דרעי העניק שירותי ייעוץ ושיווק למיזם משותף של איש העסקים משה הבא ואגד חברה לתחבורה בע"מ. השר דרעי ביקש לכאורה לקבל את שכרו בדמות תרומה בגובה 180 אלף שקל שתשולם לעמותת כרמי העיר, של מקורבו יהודה אזרד, אשר סייע לו לאורך השנים. שכר זה, אשר חייב במס, לא דווח בדוחותיו האישיים של השר דרעי או של החברה שבבעלותו למס הכנסה. בנוסף, באותם ימים שילם הבא מחשבונו הפרטי לחשבונו הפרטי של השר דרעי סך 100 אלף שקל נוספים, המהווים הכנסה שלא דווחה למס הכנסה.

"התיק לווה וטופל על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות פרקליטת המחוז דאז, המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי, פרקליט המחוז מר יהונתן תדמור, ראש הצוות ירון גולומב והפרקליטים נגה בליקשטיין-שחורי ואיתי שהם".

*** חזקת החפות: גם לאחר זימונם לשימוע לפני הגשת כתב אישום על-ידי היועמ"ש, השר אריה דרעי ושלמה דרעי מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.