משבר הקורונה: הלונדונים רוצים יותר מרחב וקונים בתים בכפר

מגפת הקורונה הפכה את העבודה מהבית לנורמה, והמריצה מחדש את שוק הבתים הכפריים

אחוזה בבריטניה. בדרך כלל יש בית קטן נוסף לצוות / צילום: Shutterstock
אחוזה בבריטניה. בדרך כלל יש בית קטן נוסף לצוות / צילום: Shutterstock

 

למגפת הקורונה יש תופעת לוואי בלתי צפויה. לפתח, הבריטים להוטים למצוא לעצמם יותר שטח ויותר הדר, והם מוצאים אותם באחוזות הכפריות. הם מפיחים חיים בשוק הנדל"ן הכפרי, אחרי דשדוש שנמשך יותר מעשור.

נפח העסקאות של בתים במחירים שבין 4.1 ל-5.5 מיליון דולר עלה ב-70% בין מאי לנובמבר 2020, בהשוואה לממוצע של חמש שנים, ואילו המכירות של בתים במחירים של 5.5-6.8 מיליון דולר עלו ב-78% באותה תקופה, כך לדברי כריס דרוס, אנליסט בכיר בצוות המחר של סוכנות Knight Frank.

"היה שינוי מוחלט", אומר פיליפ הארווי, מתווך נדל"ן ושותף בכיר ב- Property Vision. "אנחנו מאוד עסוקים. אנשים מקבלים החלטות. הם מקדמים החלטות של חמש שנים ומתמקדים בלייף סטייל. הם רוצים להרגיש בטוחים ורוצים שהמשפחות שלהם יהיו שמחות".

רוצים לגור במרחב נסיעה מלונדון

האופטימיות של הארווי ניכרת גם במדד "המחירים בכפר" המעודכן שפרסם Knight Frank, שמודד את הביצועים של נדל"ן במגזר הכפרי. המדד מצא שהבתים במחירים שבין 4.1 מיליון דולר לבין 5.5 מיליון דולר עשו את הקפיצה הגדולה ביותר, עם עלייה של 2.9% במחירים ברבעון השלישי של 2020. הבתים שמחירים 5.5-6.8 מיליון דולר עלו ב-2.4% באותה תקופה, ומחירי הבתים היקרים יותר עלו ב-1.4%.

מחירי הבתים בכפר שנמצאים במרחק נסיעה יומית ללונדון עלו במיוחד: בסקטור של בתים במחיר 2.7 מיליון דולר ומעלה, בדרום ובדרום מערב אנגליה, במרחק שעה עד שעתיים נסיעה מלונדון, המחירים עלו ב-8.4% וב-8%, בהתאמה, ב-2020, לפי סוכנות Savills .

המחירים האלה מסמלים שינוי מגמה. ב-2019, המחירים של בתי הכפר בטווח של 4.1-6.8 מיליון דולר ירדו ב-1%, לפי נייט פרנק, ואילו מחירי היקרים יותר ירדו ב-5%. המגמה ארוכת הטווח הייתה חריפה אפילו יותר. ממוצע המחירים של בתי כפר ב-2.7 מיליון דולר ויותר ירדו ב-18.7% מאז השיא של השוק ב-2007 ועד 2019, לפי Savills. כתוצאה מכך, הקונים יכולים לקבל יותר היום תמורת הכסף שלהם, בכפר האנגלי.

לדוגמה, Tormarton House, בשטח 880 מ"ר, מוצע למכירה באמצעות סוכנות Strutt & Parker במחיר 8.88 מיליון דולר. האחוזה הג’ורג’יאני בדרום גלוסטרשייר, כ-170 קילומטר ממערב ללונדון ופחות מ-20 קילומטר מהייגרוב, בית הכפר של הנסיך צ’רלס. בבית, על שטח של כ-40 דונם, יש 11 חדרי שינה, חמישה חדרי אמבטיה, והאורווה הפכה למשרד.

Savills מציעה כרגע למכירה את האחוזה הג’ורג’יאנית Belvedere, הצופה של הנהר אקס, במחוז דבון, ומשתרעת על פני 52 דונם. בבית שמונה חדרי שינה, ויש לו מרתף יין גדול, בריכה מקורה וסאונה. הבית בשטח כ-720 מ"ר, והוא מוצע למכירה ב-6.8 מיליון דולר.

השינוי בכיוון הוא בגדר חדשות טובות עבור מארק ון, בן 51, שבית הכפר שלו מוצע למכירה מאז נובמבר 2019 . Triscombe House, במחוז סומרסט, כ-280 קילומטר מדרום מערב ללונדון, היה הבית העיקרי שלו ושל אשתו ובנם, מאז 2010. הם קנו אותו ב-2003 לאחר שניזוק בשריפה, ולאחר שיפוץ כולל השתמשו בו כבית נופש, עד שהחליטו לעבור לגור בו. בבית, ששטחו כ-1,500 מר"ר, שבעה חדרים, חמישה חדרי אמבטיה, וכמעט 80 דונם של קרקע. למר ון יש חברת תוכנה, ולפני המגפה הוא עבד הרבה בצפון אמריקה, כך שאשתו ובנו היו בבית לבדם. הוא מניח שיחזור לנסוע בשלב מסוים, ולכן החליט למכור ולמצוא משהו קטן יותר.

Triscombe House מוצע למכירה על ידי סוכנות Strutt & Parker ב-5.4 מיליון דולר. ון מקווה שהעניין הגובר בנכסים כפריים והשיפורים בתנועת הרכבות באזור, יביאו את הקונים מלונדון.

המיני-בום בזה בחיים בכפר בא בהפתעה מסוימת למתווכים, משום שעד 2020, שוק בתי הכפר עוד לא התאושש מאז המשבר של 2007-2008, והמצב כוד החמיר מאז הברזקיט והעלייה במיסי הרכישה. כל מי שיקנה בית שני בבריטניה ב-6.8 מיליון דולר יצטרך לשלם עוד 913 אלף דולר מס למדינה. הקונים הזרים התמקדו בעיקר בלונדון, ולא באזורי הכפר.

 
  

האחזקה יקרה בהרבה מזו של דירה עירונית

בעוד שהמחירים בכפר נראים נמוכים להפתיע, בעיקר אם משווים אותם למה שקורה בלונדון, האחזקה של אחוזות מעין אלה יקרה בהרבה מאשר דירה מודרנית בעיר. למרות זאת, "אנשים מרגישים את ההזדמנות", אומר אדוארד רוק, שותף במחלקת המגזר הכפרי של נייט פרנק. "בשלוש-ארבע השנים האחרונות, היו כל הזמן מהמורות בכביש והתנאים המושלמים שאנשים ציפו להם לא הגיעו... אנשים פשוט החליטו שזה עכשיו או לעולם לא".

ונראה שלמעבר לעבודה מבית יש השפעה חזקה של הלך הרוח של הלונדונים. "אנשים חושבים שהם לעולם לא יצטרכו יותר ללכת למשרד לעתים קרובות", אומר הארווי. "הם מחפשים מקומות מרוחקים יותר לאורך קו הרכבת".

מה שהם רוצים, אומר הארווי, הם בתים משופצים, עם עלויות תחזוקה נמוכות, בתי ספר טובים וכפר קטן עם שירותים כמו חנות ופאב. "הם רוצים מרחב עבודה בבית, והם לא רוצים להפסיד שום דבר שהיה להם באווירה היותר אורבנית".

מה שצפוי בעתיד במגזר הכפרי תלוי במידה מסוימת במה שיקרה אחרי הברקזיט ובשאלה איך תתפתח המגפה. הארווי סבור שהביקוש יימשך אולם לא בטוח שהמחירים ימשיכו לעלות. "ההכנסות של האנשים לא הולכות לעלות בקרוב", הוא אומר. "מצד שני, בשנים האחרונות נכסים בכפר היו זולים".

מאז תחילת הקיץ, ג'ונתן הרינגטון, מנהל סוכנות Haringtons, היה עסוק לסייע לקונים שהיו להוטים לעבור לכפר. הסגר הקצר בנובמבר, וההכרזה על סגר שלישי בתחילת ינואר, הדגישו את חוסר הנוחות ואת השעמום שבחיים ועבודה בבית עירוני קטן בלי שום מרחב חיצוני למשך שבועות.

"התקשרה אליי אתמול גברת שהייתה נואשת לצאת מלונדון", הוא מספר. "בלונדון יש רחובות על רחובות שבהם אנשים חיים בבתים ששווים 2 מיליון פאונד, 3 מיליון, 4 מיליון. יש להם הכסף, צריך רק שחלק קטן מהם ירצו לצאת מהעיר והשוק הכפרי נהיה עסוק".