"המצב בגוש מטריד ממש": יעלון נפרד מלפיד, ומחאת בלפור מקימה מפלגה

שיתוף הפעולה בין יעלון ולפיד נגמר, ויעלון מחפש עכשיו אישים בולטים למפלגה שלו • שלושה שכבר הצטרפו: פרופ' חגי לוין, עו"ד גונן בן יצחק והשר יזהר שי • בינתיים, כמה מראשי מחאת בלפור הכריזו על הקמת מפלגת מחאה בשם "הדמוקרטית" • השר לשעבר אסף זמיר: "חייבים להתקדם לחיבורים"

משה (בוגי) יעלון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
משה (בוגי) יעלון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במוצאי שבת התקבלה ההחלטה הסופית לאחר שיחה אחרונה בין יאיר לפיד למשה בוגי יעלון: תל"ם מפלגתו של יעלון נפרדת מיש עתיד והיא תרוץ לבד בבחירות לכנסת. יעלון, כרגע נטול שותפים משמעותיים למעט ח"כ אורלי פרומן, לאחר עזיבתם של יועז הנדל וצבי האוזר עוד בחודש מאי, מחפש כאלה שכן על פניו נראה שיתקשה לעבור את אחוזה החסימה.

לפיד פרסם בטוויטר איחולי הצלחה ליעלון: "אני מעריך ומכבד את בוגי ומאחל לו הצלחה בהמשך הדרך".

יזהר שי, חגי לוין וגונן בן יצחק הצטרפו

יעלון מצידו קיבל את ההחלטה כשהוא בעיצומם של מגעים עם גורמים שונים להצטרפות, והיום פורסמו כבר שלושה שהחליטו להצטרף. אחד מהם הוא השר יזהר שי, מפורשי כחול לבן. 

שם נוסף שכבר סגר הוא הפרופסור חגי לוין שהתפטר מתפקיד יושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור. לוין היה קול אופוזיציוני חריף למדיניות שנקטו משרד הבריאות והממשלה כולה במהלך המאבק בקורונה, אך הואשם כל ידי כמה מחבריו הרופאים בהסתדרות הרפואית ובמשרד הבריאות בפופוליזם, ובכך ששאיפות פוליטיות הן הבסיס לביקורתו הקולנית.

יעלון פרסם הודעת ברכה להצטרפות לוין: "פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, שומר על עמוד שדרה מקצועי נוכח ניהולו החובבני של משבר הקורונה. לוין הוא מחלוצי הרפואה הקהילתית המודרנית ולוחם גדול למען איכות החיים והסביבה. לוין מגלם את היושרה הנדרשת מנבחרי ציבור, את האומץ האינטלקטואלי שכה חסר וצועד בדרכה של תל"ם כדי להחזיר את הביטחון והתקווה לישראל".

לוין צייץ: "אני מאמין במנהיגותו של הרמטכ"ל לשעבר יעלון, הציבור מצפה לשרים וח"כים שפועלים למעננו ביושרה ועל בסיס המלצות אנשי מקצוע . בתקופת הקורונה נוכחנו שאין זה המצב השכיח כיום במדינה, והתוצאה טרגית. הצטרפתי לתל"ם להיות השינוי שאני רוצה לראות ובמטרה להשתלב בהנהגה הלאומית ולהגן על בריאת הציבור והסביבה".

אדם נוסף שמצטרף ליעלון הוא אחד מהפרצופים המוכרים מהמחאה החברתית, עורך הדין גונן בן יצחק. בציוץ בטוויטר כתב בן יצחק כי "בוגי שותף למחאה. אני רואה בו מנהיג שראוי לעמוד בראש ממשלת ישראל".


"המצב בגוש מחריד, מטריד ממש"

במקביל, ראשי המחאה הכריזו רשמית אתמול במהלך ההפגנה בבלפור על הקמת מפלגת המחאה ששמה "הדמוקרטית".

פרופסור אודי שפירא, יו"ר המזכירות הזמנית וממייסדיה פרסם את עקרונותיה הבסיסיים, ובראשם דמוקרטיה פנימית נרחבת. "המפלגה נולדה כביטוי פוליטי לאנרגיה של מחאת הרחוב של בלפור, קיסריה והגשרים ושל הלוחמים למען ערכי הדמוקרטיה בישראל. היא מיישמת מנגנון קבלת החלטות חדשני שפועל במדינות באירופה ובו חברות וחברי המפלגה יבחרו את המועמדים לרשימה לכנסת, לראשות המפלגה ובהמשך - לכהונה כשרים מקצועיים ויהיו מעורבים בכל ההחלטות המהותיות של המפלגה באופן שווה. "הדמוקרטית מאמצת את מגילת העצמאות, את ערכי הדמוקרטיה ובראשם כבוד האדם וחירותו, שוויון וערבות הדדית, כמו גם שוויון בפני החוק ושותפות בקבלת החלטות. הדמוקרטית תקבל כחבר.ה כל אזרחית ואזרח המאמצים את חוקתה ותיבחר לתפקידים מטעמה חברות וחברים המקיימים את תקנונה".

בין המתכוונים להתמודד על הנהגתה העיתונאי הקולנוען והמרצה חיים שדמי ממכללת ספיר, פעיל מוכר וקולני של המחאה. עוד מועמדים קולניים ובוטים לא פחות הם עורך הדין ברק כהן, סדי בן שטרית, חברת הכנסת לשעבר מתנועת שינוי, מלי פולישוק בלוך, אבי ילאו. ומועמדים מהחברה הערבית: חנאן אל סנאע שקיב עלי ואחרים. הבחירות המקדימות לרשימה יתקיימו ב25 בינואר, ובהן יקבע סדר הרשימה. עיקרון מנחה בחוקת המפלגה הוא שלא יווצר רוב גברי, וכן נאסר גיוס כסף למימון קמפיין פנימי שאמור להתנהל רק בערוצים הפנימיים של הפלגה. עד כה התפקדו אליה כ 3000 חברים.

"הדמוקרטית" מצטרפת לרשימה המתארכת של מפלגות במרכז שמאל שלרובן אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה, ואמש צייץ השר לשעבר אסף זמיר שנטש את כחול לבן: "המצב בגוש מחריד, מטריד ממש. אין זמן, חייבים להתקדם לחיבורים, לחכות לסוף החודש, טעות". 

בכל המפלגות הללו ממתינים לסקרים שיכמתו את כוחן היחסי בדרך למו"מ החיבור הגדול של המרכז שמאל. התסריט המסתמן כעת הוא חיבור של כמה מהקטנות שבהן, רק לצורך מעבר של אחוז החסימה ואולי לבלוק עם "הישראלים" של חולדאי שלאחר פתיחה של כ-8 מנדטים מדשדשת כעת בסביבת אחוז החסימה.