הום ביוגז בדרך לבורסה לפי שווי של רבע מיליארד שקל

החברה, המפתחת מערכות שהופכות פסולת אורגנית לאנרגיה נקייה, מתכננת לגייס 100 מיליון שקל

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

אל רצף ההנפקות הבלתי פוסק בבורסה בתל אביב בחודשים האחרונים מצטרפת גם חברת הום ביוגז, הפועלת בתחום הפופולרי של אנרגיה נקייה, בדרך של טיפול בפסולת אורגנית והפיכתה לאנרגיה. על פי ההערכות, הום ביוגז מתכננת לגייס כ-100 מיליון שקל, לפי שווי שוק שינוע סביב כ-250 מיליון שקל "לפני הכסף".

הום ביוגז (HOME BIOGAS), שנוסדה בשנת 2012, מסבירה בטיוטת התשקיף שפרסמה לקראת ההנפקה, כי היא עוסקת "בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות ביוגז לטיפול מקומי בפסולת אורגנית בדרך של הפיכת פסולת אורגנית לאנרגיה נקיה (ביוגז) בתהליך ביולוגי וידידותי לסביבה, תוך הפיכת הפסולת למשאב". את גיוס ההון שלה מובילה לידר הנפקות.

כיום המוצר שמציעה הום ביוגז הוא מערכת ביוגז המיועדת לשימוש ביתי, ויש לה בשלבי פיתוח מערכת המיועדת לשימוש מוסדי - דוגמת מלונות, מסעדות, בסיסי צבא, בתי חולים ועוד.

הפסולת שבה משתמשת הום ביוגז להפקת האנרגיה כוללת פסולת מטבח, צואת בהמות, פסולת עירונית, גזם, שאריות חקלאיות וביוב, ואת הגז המיוצר על-ידי המערכת שלה ניתן לחבר "אך ורק למכשירים מתאימים לשימוש בביוגז".

לפי הנתונים שהום ביוגז מציגה, עד היום היא גייסה כ-18 מיליון דולר בגיוסי הון וכ-3 מיליון דולר נוספים כמענקים.

את החברה ייסדו המנכ"ל אושיק אפרתי, סמנכ"ל הכספים ארז לנצר והגיס שלו יאיר טלר, המשמש כיו"ר וכסמנכ"ל המכירות, וכיום השלושה מחזיקים בשליטה בה יחד עם קרן ההשקעות האמריקאית Closed Loop Ventures וחברת ההשקעות JS Capital Management שהוקמה על-ידי ג'ונתן סורוס, בנו של המיליארדר ג'ורג' סורוס.

לפי הסבריה של הום ביוגז, המערכת שהיא מציעה קטנה יחסית, במשקל של כ-20 ק"ג, זמן ההתקנה שלה קצר ובהליך פשוט והיא ניתנת לפירוק והרכבה מחדש.

מערכת הביוגז הביתית של הום ביוגז נמכרת בעיקר במדינות מתפתחות, שעד היום נמכרו בהן כ-60% מהמערכות שמכרה החברה, ולפי נתוני החברה, בסך הכול עד היום נמכרו יותר מ-10 אלף מערכות ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם.

כיום מעסיקה הום ביוגז 35 עובדים, נוסף על עשרה יועצים המעניקים לה שירותים כקבלנים עצמאיים.

במבט קדימה, הום ביוגז צופה כי בשנה הקרובה יגדל היקף הייצור והמכירות של מערכות הביוגז הביתיות שלה, וכי היא תמשיך בפיתוח המערכת המוסדית, ובמסגרת זו תתקין בין אחת לשלוש מערכות לצורכי פיילוט.

בשלב הנוכחי הכנסותיה של הום ביוגז מצומצמות יחסית, ואחרי שנתיים (2018-2019) שבסיכום כל אחת מהן התקרבה למחזור שנתי של 1.5 מיליון דולר, בהשפעת הקורונה היקף המכירות שלה במחצית הראשונה של 2020 נשחק ב-25% והסתכם ב-370 אלף דולר, "בעיקר בגין דחיית אספקת מערכות".

בשורה התחתונה, את מחצית השנה הראשונה של 2020 סיכמה החברה בהפסד של כ-1.5 מיליון דולר, אחרי הפסד של כ-3.5 מיליון דולר שהציגה במצטבר בשנים 2018-2019.

רואי החשבון של הום ביוגז מציינים בדוחות בין היתר, כי "לחברה נגרמו הפסדים משמעותיים מיום הקמתה, ועד כה מימנה את פעילותה בעיקר באמצעות השקעות הוניות ומענקים מרשות החדשנות ומהאיחוד האירופי".

עוד עולה מהדוחות, כי מאז סיום המחצית הראשונה של 2020 החברה גייסה ממשקיעיה הקיימים כ-5 מיליון דולר, ולהערכתה "יהיה ביכולתה לגייס הון ממשקיעים קיימים או ממשקיעים חדשים".

עוד מציינים רואי החשבון, כי במקרה שבו לא יגויס הון נוסף, "החברה תוכל לצמצם את היקף העלויות השנתיות בשיעור משמעותי וזאת באופן שיאפשר לחברה להמשיך לפעול ולעמוד בהתחייבויותיה".

לפי הום ביוגז, "תחום הביוגז מוכר ומוערך במדינות רבות, אך תחום הטיפול במקור היווצרות הפסולת במערכות קטנות ברמה הביתית או המוסדית נמצא בראשיתו", והמערכת שהחברה מייצרת מספקת "פתרון אקולוגי המאפשר להפוך פסולת אורגנית לגז בישול נקי ולדשן נוזלי טבעי בחצר הבית".