"שיקולי אבטחה": חסימה באתר רשות המסים למתחברים בחו"ל

את החסימות מבצעת רשות המסים בשל שיקולי אבטחה, והחשש למתקפות סייבר שהפכו שכיחות יותר בעת האחרונה • רשות המסים: "יובהר כי אין מדובר בחסימה גורפת של התחברות מחו"ל"

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שירותים רבים באתר רשות המסים חסומים בפני גולשים - ישראלים וזרים - המנסים לבצע פעולות מול הרשות מחו"ל. בין השירותים החסומים בפני חלק מהגולשים מחו"ל גם הטפסים לקבלת המענקים לעצמאים ותשלומי מסים. כך עולה מבדיקה שביצע גלובס.

את החסימות מבצעת רשות המסים בשל שיקולי אבטחה, והחשש למתקפות סייבר שהפכו שכיחות יותר בעת האחרונה. הרשות קיבלה הנחיה מגורמי ביטחון הסייבר להגביר את אמצעי האבטחה שלה ברשת, ובין היתר לעקוב אחר התחברות גורמים שונים לשירותי הרשות דרך הרשת.

כתוצאה מהגברת האבטחה, לעיתים נחסמים ניסיונות התחברות לגיטימיים מחו"ל. לדברי יועץ המס ועו"ד שחר שאבי, זה מה שקרה ללקוחה שלו, בעלת עסק עצמאי, שניסתה למצות את זכאותה למענקים בעודה בחו"ל. "מדובר בלקוחה עצמאית שברחה למזרח, לאינדונזיה, כשהתחיל המשבר. לפני כמה חודשים כשהיא ניסתה להגיש את המענקים היא לא הצליחה. היא ניסתה במשך שלושה ימים להגיש את מענקי הפעימה הראשונה והשנייה - מענק הוצאות עסק קטן ושכירים בעלי שליטה - ולא הצליחה. ניסינו להבין ביחד מה פשר הבעיה וכשאני נכנסתי ראיתי שאני מצליח להיכנס ולמלא לה את כל הטפסים בלי בעיה. היא בכלל לא הצליחה להיכנס לאתר. לא רק לאזור האישי שלה".

כשזה קרה שוב, יועץ המס ועו"ד שאבי כבר בדק מה הבעיה. "לא ייחסנו לזה יותר מדי חשיבות אבל בפעם השנייה שזה קרה כבר ניסיתי להבין מה לא בסדר, אז דיברתי עם חבר שהוא איש רשת ואיש מחשבים והוא אמר לי מיד 'כנראה שיש חסימה לאתרים מחו"ל'. הוא נתן לה כתובת אתר שמדמה כתובת ישראלית כדי שהיא תוכל להגיש בעצמה את המענק, וזה הצליח. מאז כל פעם שהיא רוצה להגיש מענקים היא משתמשת בכתובות שהוא נתן לה".

הבעיה, אומר שאבי, שלא ברור אילו שירותים חסומים, וזה עלול לפגוע בישראלים המצויים בחו"ל, לפרקי זמן קצרים או לתקופות ארוכות של רילוקיישן. "כל מי שנמצא בחו"ל וצריך משהו שקשור לרשות המסים הישראלי עלול להיחסם. למשל, מי שצריך ניכוי מס במקור ונמצא בחו"ל או כל מי שעשה רילוקיישן וצריך אישור מרשות המסים או לדווח על הכנסות מעורבות בישראל.

שחר שאבי / צילום: שבלול הפקות
 שחר שאבי / צילום: שבלול הפקות

זה רלבנטי גם לענייני מכס ושאילתות איתור מטען או תצהיר שנתי של יבואנים וכדומה שמתבצעים מחו"ל. זה עלול לעכב שירותים או עסקאות במידה ואותו אדם שמנסה להתחבר מחו"ל יחסם".

ברשות לא מספקים לאותם אנשים המנסים להתחבר מחו"ל הסברים לחסימות ואלה נדרשים במקרים רבים לייעוץ מקצועי כדי להבין מדוע אינם יכולים לדווח או לשלם מס באמצעות שירותי רשות המסים מחו"ל.

מרשות המסים נמסר בתגובה, כי "משיקולי אבטחה ובתאום עם הגורמים המנחים, רשות המסים מקיימת בקרות הדוקות יותר על התחברות מחו"ל, תוך הפעלת שיקולים שונים וניהול סיכונים. יובהר כי אין מדובר בחסימה גורפת של התחברות מחו"ל וכן כי כל פניה המתקבלת בעניין נבחנת לגופה".