חסימת טראמפ - מהלך מסוכן נוטף צביעות

חוסנה של דמוקרטיה מתבטא בסופו של יום גם ביכולתה להכיל ולהשמיע דעות שאינן פופולריות ואף שאינן צודקות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

בעניין אחד קשה יהיה למצוא חולק - עיתוי המהלך של טוויטר למחוק את חשבונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אינו מקרי. כעת, משירד מנכסיו הנשיא הדעתן והשנוי במחלוקת בעיניה של האליטה האמריקאית, הרבה יותר קל להתנער מחוצנו.

לטעמי, זה מעיד כי השיקול המרכזי של טוויטר היה פוליטי באופן מובהק, ולכן מדובר בתקדים מסוכן שעלול להוות מדרון חלקלק בהמשך הדרך.

בלי חופש ביטוי אין דמוקרטיה. לכן, הגבולות היחידים שמורשה שלטון דמוקרטי להציב לו הם במקרים חריגים של הסתה מפורשת, אלימות קשה או גזענות מסוכנת. טראמפ הוא כנראה לא האדם הכי עדין בניסוחיו, בלשון המעטה. הוא גם לא מכבד את השיח האמריקאי המאוס לעתים שמאופיין בפוליטיקלי קורקט מעושה. זה יכול להוציא אמריקאיים רבים מכליהם.

ועדיין, בין ציוציו של טראמפ שחלקם אכן שנויים במחלוקת ואף בוטים, לבין הסתה מפורשת לאלימות או לגזענות - קיים מרחק רב. ייתכן כי בטוויטר מסתכלים בבוז על התנהלות טראמפ בכלל, ולאחר הפסדו בבחירות בפרט. כנראה שהוא גם לא יורד להם חלק בגרון, ואולי גם יש להם תחושת אשמה מסוימת שהרבה בזכות הפלטפורמה שלהם, הצליח טראמפ לעשות את הלא יאומן ולהיבחר לנשיאות ארה"ב.

אך כל אלה לא מצדיקים, ולו במעט, צעד כה קיצוני ומשפיל של מחיקת חשבון, צעד שכל מהותו היא הלכה למעשה סתימת פיות שמתאימה הרבה יותר למשטרים אפלים מאשר לרשתות חברתיות פתוחות.

זלזול בכ-75 מיליון אזרחים אמריקאים

מעבר לכל אלה, מדובר בזלזול בוטה בכ-75 מיליון אזרחים אמריקאיים שבחרו בטראמפ כמועמדם לנשיאות רק לפני מספר חודשים, ודווקא עניין זה הוביל למהומות שהתרחשו לאחרונה - דווקא ההשתקה הובילה לתוצאה המכוערת. מה שטוויטר בעצם אומרת לכל אותם עשרות מיליוני בוחרים שרובם אינם נמנים על האליטה הכלכלית והחברתית האמריקאית, זה שהדעה שלהם לא לגיטימית. שמי שמייצג אותם ואת דעותיהם, אינו ראוי עוד להישמע. מדובר במסר מסוכן, מפלג ומסית לאין שיעור ביחס למסריו של טראמפ, חריפים ככל שיהיו.

עד כמה לא סביר לסגור חשבון טוויטר של נשיא שאומנם מסיים את כהונתו בקרוב, אולי אפילו באקורד צורם, אך נמצא בתפקידו כתוצאה מניצחונו בבחירות דמוקרטיות - מספרים כל אותם מאות ואפילו אלפי חשבונות של מנהיגים חשוכים בטוויטר, שעושים בפלטפורמה הזו שימוש לרעה באופן שבכלל לא ניתן להשוות לטראמפ.

כך למשל, כשעלי ח'מינאי, מנהיגה הרוחני של איראן הידוע לשמצה, קרא להשמדתה של ישראל - מילאו אנשי טוויטר את פיהם במים. האמת היא, שמהלך סגירת חשבונו של טראמפ בשולי כהונתו ובשיא שלילי מבחינת כוחו, והשארת חשבונם של מנהיגים מסיתים ורצחניים על כנם - מלמד יותר מכל על הפחד הגדול להתעסק עם מי שיכולים להשפיע עליהם ולחסום לעשרות מיליוני תושביהם את הגישה לטוויטר ודווקא זו הפגיעה בדמוקרטיה ובחופש הביטוי. וכך אנו חוזרים לנקודת ההתחלה, והיא שמדובר בהחלטה פוליטית ומסוכנת, בבחינת "גיבורים על חלש".

במשך שנים רבות מפעילים פייסבוק וטוויטר מכבש לחצים אדיר על בכירי ממשלי מדינות העולם, כדי למנוע מהן להטיל רגולציה על הרשתות החברתיות בדומה לזו שקיימת על התקשורת החופשית במרבית מדינות העולם המערבי. המהלך האחרון של טוויטר מלמד עד כמה מסוכן הכוח העצום שנתון בידיהם, ומדוע אסור למחוקקים ברחבי העולם להרפות את ידם מהמאבק בעד חופש הביטוי.

בעבר ייצגתי את פרופסור חצרוני שדעותיו שנויות במחלוקת גם עלי, ויחד עם זאת היה ניסיון להשתיקו באמצעות הליך פלילי בשל דעותיו, יחד עם זאת לא היה כל בסיס לשימוש בכלי הפלילי ולכן הצלחתי בפעילותי לסגור את התיק כנגדו.

חוסנה של דמוקרטיה מתבטא בסופו של יום גם ביכולתה להכיל ולהשמיע דעות שאינן פופולריות ואף שאינן צודקות. 

הכותב הוא מומחה ומרצה למשפט פלילי ומינהלי