המשותף לטוויטר ולטראמפ: רשת של פופוליזם

המהלך של פייסבוק וטוויטר נגד טראמפ הוא טעות • הדרך לטפל בדברים האיומים שקורים ברשת מתחילה ונגמרת בשינוי האלגוריתם

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci
דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci

הרשתות החברתיות מאז ומעולם היו מקור של כוח אדיר. כוח שכבר בראשיתו לצד דברים אדירים ומדהימים שנעשו בו, נוצל גם לרעה. תעשיות טרור ובעיקר אל-קעידה השתמשו ברשתות חברתיות שונות, וביניהן בגיימינג כדי להשתלט על תודעת נוער ולהכניסם לעולם הטרור. כך גם עולם הפשע, וכך- להבדיל או לא, נוהג העולם הפוליטי. הון עתק שילך ויגבר עם השנים מושקע ברשתות הללו שמטרתו צבירת כח. תפיסת הדיגיטל כנכס ולא רק ככלי פרסומי הוטמעה היטב בעולם הפוליטי ומחירו של נכס דיגיטלי ילך ויאמיר ככל שהבנה זו תועמק.

על-פי תפיסה זו משמש הדיגיטל ככלי משנה תודעה. ככל שהוא רחב וגדול ונוצץ יותר הוא מצליח לגרום ליותר ויותר אנשים להאמין באמיתותו וכוחו גדל. בשביל להיות גדול הוא צריך להיות בועט נושך וקיצוני או בעל שפה אלימה. במיוחד אם אין לו דברים אחרים להציג.

זה לא תמיד שלילי. בדרך זו פועלים ופעלו הגופים הגדולים בעולם במאות השנים האחרונות באמצעות פלטפורמות שונות אף לפני הופעת הרשתות. כך פעלה ופועלת התקשורת. כך פעלה ופועלת הפוליטיקה. כח ציבורי, לייקים או מחיאות כפיים סוערות מההמון ותמיכה רחבה, הם כלים להאדרת כח ולהצלחה גדולה ורחבה יותר. בעולם הווירטואלי הכוח הזה קיבל משנה תוקף, ההמון קיבל כלים להבעת עמדה דעה ותמיכה. וממילא ההצלחות והסכנות גדולות יותר.

המהלך האחרון של פייסבוק וטוויטר הוא מהלך כוחני אך לא מהסיבה המוסרית. אינני אומר זאת כתומך או מתנגד טראמפ, אלא כמי שחוקר כבר שנים את פעילותן של הרשתות ואת התנגדותם לוותר על רייטינג בתמורה לעולם יפה יותר. עובדתית, מקדמות הרשתות החזקות בעולם את דעות ומקרי הקיצון ובזכותן/ובחובתן המהפכות שקראו בעולם בעשרים השנים האחרונות.

יש דרך לשנות. העובדה שאנו רואים תמונת מראה לדעותינו ועמדותינו ברשתות היא אחת הסיבות העיקריות להקצנת עמדות. העובדה שאנשים קיצוניים מזן מסוים מקבלים כח, שעה שאחרים נחסמים- היא חלק מהפיכת העולם למסוכן.

לו היו רוצים ברשתות הגדולות בעולם, להילחם במה שקרה בארה"ב בשבוע האחרון- הם לא היו מכבים את חשבונו המקרטע של טראמפ, אלא משנים לחלוטין את פעילות האלוגריתם ההופך את העולם כולו לחד ממדי. לצערנו, הסיכוי שזה יקרה נמוך - סגירת חשבונו של טראמפ לא תוריד שקל לרשתות הגדולות ולכן קרתה באחת, שינוי האלגוריתם לעומת זה יצור הפסדים אדירים בטווח הקצר. אולי, אם הציבור הרחב ידע ויחל למחות נוכל לראות שינוי. עד שזה לא יקרה, צפו להמשך חד-ממדיות ולפופוליזם. 

הכותב הוא מנהל חברת הדיגיטל פאסי.קראוס ויועץ אסטרטגי למפלגות ולחברות במשק הישראלי