משלוח נוסף של פייזר נחת בישראל; נתניהו: נחסן 170 אלף איש ביום

המשלוח של פייזר כולל כ-700 אלף מנות חיסון, שישמשו להמשך חיסון אוכלוסיות בסיכון לצד חיסון המורים • פרויקטור הקורונה נחמן אש: משרד הבריאות בודק את האפשרות להעלות את קצב החיסונים לכ-200 אלף מתחסנים ביום

ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין מקבלים משלוח נוסף של חיסוני פייזר / צילום: מוטי מילרוד-הארץ
ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין מקבלים משלוח נוסף של חיסוני פייזר / צילום: מוטי מילרוד-הארץ

משלוח חיסוני הקורונה השני של חברת פייזר נחת היום בישראל. המשלוח כולל כ-700 אלף מנות חיסון, שישמשו בשלב הראשון להמשך חיסון אוכלוסיית הגיל השלישי ומבוגרים עם מחלות רקע, לצד התחלת מבצע החיסון בקרב אוכלוסיית מורי מערכת החינוך ברחבי הארץ. החיסונים מובלים בשעה זו במשאיות קירור המרכז הלוגיסטי של חברת "סלא" במודיעין, שבו הם יאוחסנו, וממנו יופצו לבתי החולים וקופות החולים ברחבי הארץ.

שלב החיסון הראשון הגיע לסיומו בסוף השבוע האחרון, לאחר חיסונם של כ-1.8 מיליון ישראלים. השבוע, תחל אותה קבוצה לקבל את מנת החיסון השנייה - לאחר שנשמרו מנות חיסון לכל מתחסן במשלוח הראשון שהגיע לארץ.

בקופת החולים כללית, הקופה הגדולה בישראל, אזלו במספר נקודות מנות החיסון שנועדו לסבב הראשון, ולכן בוטלו בנקודות אלו חלק מהתורים שנקבעו ליומיים הקרובים. במהלך סוף השבוע, לא התקיימו חיסונים בקופת החולים מאוחדת לאחר שמנות החיסון אזלו. באופן כללי, עד עתה, חוסנו לפי נתוני משרד הבריאות 72% מבני ה-60+, לאחר שכ-59% מהחיסונים ניתנו לקבוצת גיל זו.

ראש הממשלה נתניהו שקיבל את פני החיסונים בנתב"ג אמר כי "זהו יום ענק למדינת ישראל, אנו מגשימים חלום. אנחנו נמצאים היום עם יותר מ-72% מבני 60 ומעלה שחוסנו, ונשלים את זה. ביום ראשון הבא יגיע משלוח ענק נוסף ונתחיל בחיסון השכבה הבאה - גיל 50 עד 60 וככה נתקדם. נתחיל בקצב של 170 אלף חיסונים ביום - זה שיא עולמי. מתקשרים אליי כל הזמן מנהיגים מהעולם ומביעים את ההשתאות שלהם. ישראל הפכה למודל עולמי. בימים הקרובים אסתער על הכלכלה כמו שהסתערתי על הקורונה. נהיה המדינה הראשונה שיוצאת מהקורונה הבריאותית ומהקורונה הכלכלית. זה מטוס מלא זריקות עידוד, מטוס של חלום - לצאת מהמגפה מאפלה לאור גדול".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף: "ראיתי חיוכים של אנשי משרד הבריאות ועכשיו שום דבר לא יעצור אותנו. הערב נשב עם קופות החולים ונתכונן לשלב הבא. כבר היום הצוותים הרפואיים מקבלים חיסון שני והחל ממחר יינתנו במקביל חיסוני המנה הראשונה. תמיד הייתי צנוע ואמרתי 'קודם נדבר על 60 אלף ביום', ואנחנו היום ב-150 אלף. אני אומר שמאמצע מרץ נגיע ל-5 מיליון איש שיקבלו חיסון נגד קורונה. זה בידיים שלנו ואנחנו נעשה את זה".

"יכול להיות שיש סיבה מסוימת לאופטימיות"

פרוייקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הביע היום אופטימיות נוכח נתוני התחלואה המתייצבים, לצד מלאי החיסונים המתחדש. לדבריו, "יכול להיות שיש סיבה מסוימת לאופטימיות. גרף התחלואה לא עולה בצורה אקספוננציאלית, אלא התחיל להתעקם קצת. אפשר להסתכל על כך בראייה אופטימית נוכח החיסונים והסגר הזה, שלהערכתי יביא תוצאות, עם קצת השפעה של הסגר הקודם שהיה הרבה פחות אפקטיבי".

לפי אש, משרד הבריאות בודק את האפשרות להעלות את קצב החיסונים לכ-200 אלף מתחסנים ביום אחד. בימים הקרובים, המספרים יהיו נמוכים יותר, שכן גם מנות החיסון הנמצאות בארץ בשלב זה מאפשרות לחסן פחות מ-350 אלף בני אדם. באשר למתווה היציאה מהסגר, הדגיש אש כי בשלב זה אין קריטריונים לפתיחת הסגר או מתווה יציאה.

לדבריו, "הכניסה של המוטציות לסיפור מכניסה ממד נוסף. נצטרך לבחון באיזו מהירות אנחנו יכולים לפתוח את המשק, לנוכח ההתפתחות של המוטציות. אנחנו רואים את התחלואה עולה גם במוסדות מגן אבות ואימהות, זה מאוד מדאיג ומטריד אותנו, אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי להוריד את התחלואה, אבל זה אפשרי רק אם תהיה היענות של הציבור והקפדה על הסגר. אנחנו רוצים לפתוח פעילויות נוספות שלא נפתחו בפעמים הקודמות, בעקבות הדרכון הירוק".