רונאל פישר | בלעדי

עיכוב נוסף במשפטו של רונאל פישר עקב מינוי סנגורו לשופט

דיוני ההוכחות במשפט, שנמשך כבר 5 שנים וחצי, נעצרו לאחרונה בעקבות בקשה למנות מחליף לעו"ד עמית בר, ראש צוות ההגנה

רונאל פישר ועו"ד  עמית בר/ צילום: רפי קוץ
רונאל פישר ועו"ד עמית בר/ צילום: רפי קוץ

כתב האישום בתיק של פרקליט הצמרת רונאל פישר ופרקליטת מחוז ת"א לשעבר, רות דוד, הוגש כבר לפני כחמש וחצי שנים, ומהרגע הראשון המשפט סבל מקשיים, עיכובים והתנהל בעצלתיים. כעת, מגיע עיכוב נוסף ומשמעותי במשפט שעוסק בפרשות שחיתות חמורה - דיוני ההוכחות נעצרו בשל מינוי ראש צוות ההגנה של פישר, עו"ד עמית בר, לשופט תעבורה במחוז מרכז.

לגלובס נודע כי רגע לפני שהוחלט להטיל סגר שמצמצם ממילא מאוד את עבודת בתי המשפט, ביקשה הסנגוריה הציבורית של מחוז ירושלים מהשופט משה סובל להקפיא את דיוני ההוכחות בתיק. זאת, עד שימונה לפישר סנגור במקומו של בר ולצדו של עו"ד אלי פרי. העיכוב במשפט פישר אינו קשור לסגר.

בשל המשמעות הדרמטית של עצירת הדיונים, פרקליט מחוז ירושלים עו"ד דני ויטמן והסנגור הציבורי של מחוז ירושלים התייצבו בעצמם לדיון בעניין החלפת הייצוג של פישר. ויטמן ביקש מבית המשפט כי דיוני ההוכחות במסגרת פרשת התביעה יימשכו כסדרם, ואילו הסנגוריה הציבורית ועו"ד פרי שוב ביקשו לבטל את מועדי ההוכחות עד לכניסתו של סנגור חדש לתיק. השופט טרם הכריע בבקשה, ובינתיים לא מתקיימים דיוני הוכחות.

תיק מורכב

לפי המידע שבידי גלובס, הסנגוריה טרם מצאה מחליף לעו"ד בר. זאת, למרות שחלף חודש מאז ההחלטה על מינויו לשופט ב-6 בדצמבר. כניסתו של סנגור חדש לצוות ההגנה לתיק עלולה לעכב את המשפט למשך חודשים. זאת, מאחר שהתיק מורכב מבחינה משפטית ונמצא בשלב מתקדם אחרי התפתחויות רבות מאז הוגש כתב האישום. כמו כן, התיק כולל חומר חקירה רחב היקף ומעל 20 אלף עמודי פרוטוקול של דיוני ביהמ"ש. הסנגור החדש יצטרך להשלים פערים אלו.

עצירת הדיונים כעת מגיעה לאחר תקופה שבה התקיימו דיוני הוכחות רבים, ונקבעו דיונים עתידיים פעמיים בשבוע לכל חודש ינואר. אפילו התפרצות כמעט הקורונה לא פגעה עד היום בקצב המשפט. המשפט נמצא לקראת סיום פרשת התביעה, שבמסגרתה הפרקליטות מעידה את העדים מטעמה.

פישר מואשם בעבירות של שוחד, קבלת נכסים שהושגו בפשע וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. עו"ד בר ייצג את פישר מסוף 2016, אז החלו להישמע העדים בתיק. קודם לכן ייצגה אותו עו"ד ליזי שובל-בר מטעם הסנגוריה הציבורית, שהחליפה את עו"ד קרן שפירא-אטינגר ופרופ' רון שפירא שייצגו את פישר באופן פרטי. עו"ד פרי נכנס לצוות ההגנה ב-2017 כמתמחה והמשיך כעו"ד. לאור מורכבותו של התיק והיקפו הסנגוריה ועו"ד פרי סבורים כי יש צורך בצוות הכולל לפחות שני סנגורים. לצורך ההשוואה, צוות התביעה בתיק כולל שלוש פרקליטות ומתמחה.

חלק מהעיכובים שנוצרו בתיק פישר עד כה נבעו מהתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שלא העבירה את כל חומרי החקירה להגנה. ביוני 2017 מתח השופט משה סובל ביקורת חריפה, כמעט חסרת תקדים, על אופן ניהול המשפט על ידי מח"ש. זאת, לאחר שהתברר ששנתיים אחרי הגשת כתב האישום, מח"ש עדיין לא העבירה את כל חומרי החקירה להגנה. המחלוקת בעניין חומרי החקירה, שנפתרה בסופו של דבר, הגיעה עד לביהמ"ש העליון. במקביל נטענו על ידי ההגנה טענות מקדמיות של הגנה מן הצדק בנוגע לחלק מהאישומים, שהובילו לביטול אחד האישום נגד פישר בשיבוש מהלכי משפט.

עניין נוסף שמעכב את הדיונים בתיק היא ההמתנה להכרעתו של ביהמ"ש בעניין המחלוקת בין הצדדים בנוגע לאופן תיקון כתב האישום נגד פישר. התיקון נוגע לאחת מהפרשיות באישום, העוסקת באחים הקבלנים אביב ויוסי נחמיאס. בפברואר אשתקד הגיעו האחים להסדר טיעון, שבמסגרתו בוטל האישום נגד אביב, ונמחק האישום בשוחד נגד יוסי, שהודה בשיבוש הליכים. השופט סובל פסק כבר לפני שנה וחצי כי הפרקליטות צריכה לתקן את כתב האישום נגד פישר, כך שלא יסתור את העובדות שבהן הודה יוסי נחמיאס.

מידע תמורת שוחד

כתב האישום נגד פישר מייחס לו קשר מושחת עם רפ"ק ערן מלכה, שבמסגרתו העביר קצין המשטרה לפישר מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

מלכה הודה בביצוע המעשים וחתם על הסכם עד מדינה. הוא נשלח לשבע שנות מאסר שקוצרו לארבע שנים. לצדו של פישר הועמדה לדין עו"ד דוד, שהואשמה בעבירות של שיבוש מהלכי משפט. נאשמים נוספים בפרשה הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה "ב.יאיר" נגדו מתנהל משפט העומד לפני הכרעת דין במחוזי בת"א; ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל. (ת.פ. 28759-05-15). 

***חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים. הם לא הורשעו, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.