חברת האשראי הצרכני בלנדר יוצאת להנפקה ובעלי המניות המפתיעים נחשפים

בלנדר פרסמה תשקיף לקראת גיוס של 70 מיליון שקל לפי שווי של כ-280 מיליון שקל "לפני הכסף" • על פי פרסומים קודמים, כיוונה בלנדר לשווי יותר מכפול בהנפקתה • בין בעלי המניות בחברה: משפחת אביב, ידיעות אחרונות של נוני מוזס ובלומברג קפיטל

בלנדר קופצת על עגלת ההנפקות הראשוניות בבורסת תל אביב / צילום: Reuters
בלנדר קופצת על עגלת ההנפקות הראשוניות בבורסת תל אביב / צילום: Reuters

בלנדר, חברת פינטק למתן אשראי צרכני, קופצת על עגלת ההנפקות הראשוניות בבורסת תל אביב: החברה, שנמצאת בשליטת משפחת אביב, פרסמה טיוטת תשקיף לקראת גיוס של 70 מיליון שקל לפי שווי של כ-280 מיליון שקל "לפני הכסף", וזאת חודשים ספורים לאחר פרסומים שלפיהם היא מכוונת לשווי של כ-700 מיליון שקל.

השווי העדכני נקבע לאחר מגעים שניהלו בלנדר וחתמיה מול הגופים המוסדיים. את בלנדר מובילים המנכ"ל גל אביב, אחיו בועז אביב (מכהן כמשנה למנכ"ל וראש אגף טכנולוגיות) וברק גור (משנה למנכ"ל וראש אגף מוצרים). יו"ר החברה הוא איש הנדל"ן דורון אביב, אביהם של שני האחים.

בסביבת החברה מציינים בהקשר לירידה בשווי המבוקש  כי "היציאה להנפקה מהווה עבור בלנדר יריית פתיחה לפעילות ענפה בשוק ההון הישראלי. בלנדר לא רואה את הנפקתה כאקזיט, אלא כהשקעה ארוכת טווח, שתתמוך בפעולות הצמיחה של החברה, בעיקר בפעילותה האירופית והפיכתה לבנק דיגיטלי אירופי".

על פי התשקיף, ב-2017 גייסה החברה לפי שווי של 28.4 מיליון דולר, כאשר סבב הגיוס של החברה ב-2018 כבר נתן לבלנדר תג שווי לאחר הכסף דאז של 53.8 מיליון דולר. בתחילת 2020, עוד קודם למשבר הקורונה, החברה ביצעה גיוס נוסף לפי שווי חברה של 55 מיליון דולר (כ-188 מיליון שקל דאז).

בנקאות דיגיטלית ותיווך באשראי

בלנדר היא חברת טכנולוגיה פיננסית (פינטק), שמפתחת ומפעילה מערכת טכנולוגית לביצוע חיתום דיגיטלי מלא של מתן ולקיחת אשראי, כמו גם תפעול של תיקי אשראי אלה, במטרה להתחרות במפת הבנקאות העולמית המשתנה. לחברה שני תחומי פעילות המדווחים כמגזר עסקי בדוחותיה הכספיים - בנקאות דיגיטלית ותיווך באשראי.

עם בעלי המניות בחברה, פרט למשפחת אביב (הכוללת גם את דפנה הר לב, אחותו של דורון אביב) שמחזיקה בכ-40% מהמניות, נמנים גם ידיעות אחרונות שבשליטת נוני מוזס (6.8%), חברת בלומברג קפיטל (9.4%), גיורא עופר (לשעבר מנכ"ל דיסקונט), יעל גיט ואחרים.

לפי התשקיף, בלנדר מעסיקה כ-60 עובדים ופועלת בשלוש מדינות - ישראל, ליטא ולטביה. הכנסות בלנדר הסתכמו בשנת 2020 ב-כ29.5 מיליון שקל לעומת 24 מיליון שקל ב-2019 וכ-11 מיליון שקל ב-2018.

בשורה התחתונה רשמה בלנדר הפסד נקי של כ4.6 מיליון שקל בחצי הראשון של 2020, לעומת הפסד של כ-5.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019. בכל 2019 הפסידה החברה 9.8 מיליון שקל, לאחר שב-2018 וב-2017 הפסידה 9.7 מיליון שקל ו-12.5 מיליון שקל, בהתאמה. ההון העצמי של החברה, לאחר שצברה הפסד של 57 מיליון שקל, עומד על כ-3 מיליון שקל בלבד.

החברה העמידה עד היום אשראי בהיקף כולל של כ-665 מיליון שקל בכ-30 אלף הלוואות (כלומר, סכום ממוצע של 20.1 אלף שקל להלוואה). בסוף יוני 2020 היו לחברה 32,517 לקוחות משלמים (רובם בתיווך באשראי, P2P). 

בלנדר מתעתדת להגדיל את היקף פעילותה באמצעות שיתוף פעולה עם גופים מוסדיים ופיננסיים, וכן על ידי הגדלת היקף ההלוואות המיועדות לרכישת כלי רכב, והיא מקימה פעילות משותפת עם בנק הפועלים להעמדת אשראי בנקודות מכירה. הפעילות המשותפת עם הפועלים מתוכננת להתקיים תחת חברה בבעלות משותפת של הצדדים (20% יוחזקו על ידי בנק הפועלים, והיתרה על ידי בלנדר).

באירופה, בלנדר פועלת בליטא ובלטביה, ומייעדת את מרבית התמורה מההנפקה לצורך חדירה למדינות נוספות במרכז אירופה במהלך השנים קרובות, ובראשן פולין וצ'כיה. בהמשך היא מתכוונת להיכנס גם להונגריה ולסלובקיה. בעוד שבישראל החברה פועלת במודל אשראי P2P, הרי שבאירופה היא פועלת להשגת רישיון בנקאי ייעודי למתן אשראי צרכני - פעילות שתיקרא "בנק בלנדר" - מהלך שהיא מייעדת לו חלק מכספי ההנפקה.

נזכיר כי לבלנדר עימות עסקי עם פסגות, שהגיע לכתלי בית המשפט, ובמסגרתו טוען בית ההשקעות להחזקה גבוה יותר בחברת האשראי החוץ-בנקאי, מכפי שרשומה לו בספריה. לחברה אין מדיניות דיבידנדים, כאשר כל בכירי החברה משתכרים בשכר בעלות שנתית של הרבה פחות ממיליון שקל לאדם, אף שהתקרה במדיניות התגמול של החברה גבוהה בהרבה ומאפשרת העלאת שכר ניכרת לאחר ההנפקה.

גם טריא נערכת לכניסה לבורסה

לפני כשבועיים הודיעה חברה ישראלית נוספת הפועלת בתחום התיווך הפיננסי, טריא, שגם היא הוקמה ב-2014, על כוונתה להיכנס לבורסת ת"א דרך מיזוג לתוך השלד הבורסאי לוזון נדל"ן. לפי מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים, תועבר השליטה בלוזון נדל"ן לבעליה של טריא, שלושת מייסדיה - אייל אלחיאני, אסף שלוש וורדה לוסטהויז - ושותפים נוספים, שיחזיקו בכ-73% מהמניות.

השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים, ובהם מכירת הפעילות הקיימת בלוזון נדל"ן תמורת 70 מיליון שקל, למצב שבו המזומן בקופתה יעמוד על סכום דומה, קבלת הערכת שווי של 300 מיליון שקל לפחות לטריא, וכמה תנאים נוספים.