מרצ | ניתוח

האם מרצ היא המפלגה הראשונה שמעלה שני ערבים בחמישייה?

שום מפלגה עד מרצ לא נתנה לשני ערבים מקום ריאלי? נחשו את מי ניצן הורוביץ שכח • המשרוקית של גלובס

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר
ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

שניים מחמישה! הייתם מאמינים? יו"ר מרצ ניצן הורוביץ מרוצה מאוד מהרכב הרשימה שלו לכנסת הבאה. "אמרתי שאני אתקן את זה", הוא הגיב באולפן ynet על היעדר הייצוג לערבים בעשירייה הראשונה של העבודה-גשר-מרצ, "ולכן כשמרצ הולכת עצמאית על הדגל שלה - אנחנו המפלגה הראשונה בתולדות מדינת ישראל שמציבה שני מועמדים ערבים בחמישייה הראשונה במקומות ריאליים לגמרי. זה מבטא את האמונה שלנו בשותפות יהודית ערבית".

הורוביץ מדבר על ג'ידא רינאוי-זועבי ועל עיסאווי פריג', ששובצו בשבוע שעבר במקומות הרביעי והחמישי ברשימת המפלגה. עלי סלאלחה, שהוצב אחרי פריג' במקום החמישי בבחירות אפריל 2019, הוא איש חינוך דרוזי מבית ג'ן. ייצוג של שני ערבים בחמישייה הוא באמת תקדים במרצ עצמה, אבל הורוביץ שוכח כנראה שיש עולם מחוץ למרצ. 

 
  

במובן טריוויאלי, מרצ היא לא המפלגה הראשונה בתולדות ישראל ששיבצה שני ערבים במקומות 5-1. היא אפילו לא הראשונה בכנסת הנוכחית. בכל מערכות הבחירות בעשור האחרון התמודדו בין שלוש לשבע רשימות שעמדו ברף הזה. בבחירות אפריל 2019 אלה היו חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, ועוד חמש מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה - הרשימה הערבית, פשוט אהבה, התקווה לשינוי, כלכלה ירוקה ואיחוד בני הברית. בבחירות 2020 היו שלוש רשימות כאלה, אבל רק אחת - הרשימה המשותפת - עברה את אחוז החסימה.

נו, תגידו, זה לא נחשב. כשהורוביץ התפאר בשוויוניות של מרצ, הוא לא התכוון לספור רשימות "של ערבים". אלא שבתולדות הפוליטיקה הישראלית היו גם רשימות יהודיות-ערביות שעמדו בקריטריון.

אחת מהן היא הרשימה המתקדמת לשלום, שהתמודדה בשלוש מערכות בחירות בשנות ה-80 וה-90. בבחירות 1984 היא כללה בחמישייה הראשונה שני יהודים, מתי פלד ויעקב ארנון, ושלושה ערבים - מוחמד מיעארי, וליד חאג' יחיא וריאח אבו-אלעסל. היא זכתה בשני מושבים שניתנו לפלד ולמיעארי. ב-1988 התמודדה הרשימה המתקדמת בתמהיל לאומי דומה, אך קיבלה מושב יחיד. בבחירות 1992 כבר לא היו יהודים בחמישייה שלה, והיא לא עברה את אחוז החסימה.

שנייה היא חד"ש, שמגדירה את עצמה עד היום כמפלגה יהודית-ערבית. ב-1977 התמודדו בחמישייה הראשונה של חד"ש שלושה ערבים, תופיק טובי, תופיק זיאד וחנא מואיס, ושני יהודים - מאיר וילנר וצ'רלי ביטון. כל החמישה נכנסו לכנסת. התמהיל הזה נשמר כעשור וחצי, ורק בבחירות 1992 צומצמה הנציגות היהודית בחמישייה הפותחת בחד"ש למועמד בודד.

בשורה התחתונה: דברי הורוביץ לא נכונים. בכל סבב בחירות יש רשימות עם יותר משני ערבים בחמישייה הראשונה. מקרב המפלגות שלא נחשבו "ערביות", החמישיות הראשונות של חד"ש ושל הרשימה המתקדמת לשלום כללו בעבר לפחות שלושה ערבים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר