יאיר לפיד מתווה את הדרך להחלפת ראש הממשלה בבחירות הקרובות

בשיחה עם עיתונאים אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כי כל סקר ובדיקה מראים שאפשר להקים ממשלה בלי נתניהו • לדברי לפיד, החיבורים בגוש הליברלי חייבים לקרות כעת, לפני ש"ראשי הרשימות יווכחו שלא יקבלו 30 מנדטים בבחירות"

יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתווה את הדרך להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראשית חיבורים במרכז ובשמאל של מה שקרא לו הגוש ה"ליברלי", ואחרי הבחירות התחברות לקואליציה עם מפלגות פוטנציאליות בימין. בשיחה עם עיתונאים אמר לפיד כי כל סקר ובדיקה מראים שאפשר להקים ממשלה בלי נתניהו. הוא סירב להסגיר חיבורים אפשריים כאלה אך אמר כי הוא מדבר עם כולם כל הזמן, וכי האפשרויות מרובות. כך למשל החמיא לרון חולדאי על היותו "מנהל טוב" כדבריו ואמר שטוב שהצטרף לפוליטיקה הארצית, אך הגדיר שהוא חייב לפרוש מהעירייה. הוא אמר כי יחסיו עם חולדאי מצויינים, וכך גם עם אבי ניסנקורן, "היינו ביחסים צפופים מאוד גם כשהיה שר המשפטים" אמר.

מנגד מתח לפיד ביקורת עקיפה על עופר שלח שנטש את מפלגתו כשאמר כי "רסיסי המפלגות המקומות בכל יום, עתידות לזרוק קולות רבים לפח". לדבריו "יש עתיד" היא המפלגה הגדולה ביותר בגוש הזה וזו שאחריה רק שליש בגודל (מרצ או חולדאי), ובסופו של דבר האיחוד יקרה כדבריו, קרוב מדי לארבעה בפברואר, מועד הגשת הרשימות, כאשר "ראשי הרשימות יווכחו שלא יקבלו 30 מנדטים בבחירות". "אנחנו ניכנס לחיבורים שבסופו של דבר יהיו מכפיל כוח", אמר לפיד.

בנוגע לקואליציה מהימין אמר כי זה יכול לקרות רק לאחר הבחירות, וכי אינו פוסל איש כפי שעשה בעבר, לבד מנתניהו, קרי בצלאל סמוטריץ'. עם זאת אמר, "אנחנו נהיה נגד סיפוח מטורף, פגיעה במערכת המשפט, או ניסיונות לחקיקה של כפיה דתית". ובכך סימן את גבולות הגזרה לקואליציה עתידית כזו.

מה יקרה ביום שאחרי נתניהו?

הוא אמר כי הוא בעד רפורמה משפטית בזהירות תוך שמירה על שלטון החוק, ובתשובה לשאלת גלובס אמר כי אין לגעת במערכת המשפט כעת כל עוד מואשם בפלילים עומד בראשות הממשלה, שכן צריך לחזק את מערכת המשפט ולא להחלישה ובוודאי לא בדרך שרוצים סמוטריץ', סער והחרדים.

אחרי שנתניהו ירד: "אני בעד פסקת התגברות ברוב של 70 ח"כים מהם עשרה מהאופוזיציה, ורק לאחר שיחוקק חוק שמאפשר שינוי או חקיקה של חוק יסוד ברוב מיוחס של 80 ח"כים". בין החוקים שבכוונת לפיד להעביר - חוק יסוד ממשלה שיכלול 18 משרדים בלבד, חוק הגבלת שתי כהונות לראש ממשלה, חוק קלון שיאסור ממורשע בפלילים לכהן בתפקיד ציבורי בכיר לרבות ראש עיר, ח"כ, שר וכמובן ראש ממשלה.

בהקשר הזה אמר כי יחסיו עם גדעון סער טובים, "ישבנו ונוכל לשבת יחד בממשלה, אבל גדעון הוא ימין-ימין ואנחנו חלוקים מאוד במישור האידאולוגי והערכי לגבי נושאי דת ומדינה התנחלויות ומערכת המשפט". לשאלתנו על המאבק על הבכורה כמפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד, אמר כי אינו מתעסק ב"מי יהיה יותר גדול אלא בבניית ממשלה שערכיה שפויים וליברלים ולא ימין קיצוני שיביא לריסוק מערכת המשפט".

על משה בוגי יעלון אמר כי הם נפרדו בידידות ובהערכה והוא לא שולל חיבור מסוג אחר איתו, אבל הוסיף כי גם אם יעלון לא יעבור את אחוז החסימה הוא יהיה שותף בממשלה שיקים.

לפיד הבטיח ייצוג ניכר של נשים ברשימת יש עתיד ואף גילה כי יש מגעים עם כמה וכמה מועמדים ערבים אך אמר כי הוא מרוצה מאוד מהרכב הרשימה הנוכחי, והתוספת תהיה רק של אחד או שניים שמות חדשים.

"נתניהו הפך את ישראל לסניף של הרפובליקנים"

לפיד ניצל כמובן את ההזדמנות לחבוט בנתניהו, לדבריו כל התנהלות הממשלה במאבק בקורונה פוליטית, לרבות הסירוב לנקוט במידניות הרמזור בשל לחץ החרדים, ובשל כך נכנסנו לסגר כך לפיד. "הרב קנייבסקי לא צריך לנהל את המדינה אלא ממשלת ישראל. הסחטנות הפוליטית הובילה לפגיעה בכל המדינה - מדוע שבית קפה באוויר הפתוח בעיר ירוקה יסגר ובעליו יפגעו קשה כלכלית, בגלל שבעיר אחרת רחוקה קילומטרים, לא שמרו על הכללים". אמר לפיד.

במישור הכלכלי הוא מתח ביקורת על מתווה החל"ת הנוכחי שמביא לדבריו לכך ש"מחצית מהיוצאים לחל"ת יושבים בבית כי משלמים להם כסף בלי לעבוד, והחצי השני עובד בשחור. צריך היה להפעיל את המודל הגרמני מהיום הראשון, ולהעביר את הכסף דרך המעסיקים".

ככלל אמר כי המשבר הכלכלי הענק הוא האתגר הנוכחי ששינה את כל תמונת המצב, ויש לשנס את כל הכוחות כדי להוציא את המדינה ממנו, ובכך סיפק הסבר גם לנכונותו לחיבור קואליציוני עם מפלגות מהימין.

בהיבט המדיני אמר כי "לאחר שנתניהו הפך את ישראל לסניף של הרפובליקנים, המציאות טפחה על פניו. טראמפ ידיד ישראל גדול, ועשה רבות ובכלל זה העברת השגרירות לירושלים, הסכמי השלום ועוד נושאים, אבל אסור היה להיכנס לסכסוך עם הדמוקרטים. בניגוד למה שנתניהו הבטיח הנשיא והקונגרס כלו דמוקרטים כעת, והם נגד נתניהו. הם לא מתאוששים מזה שראש ממשלה ישראלי התנהג כלפיהם באופן לא מכבד, הם לא יסלחו בקלות".

עם זאת, אמר כי לא סביר שמה שקרה בוושינגטון יזלוג לכאן והניח שאם נתניהו יפסיד הוא לא "יתבצר בבלפור".