דיוויד פרידמן: "הסכמי אברהם הם תוצאה מכך שאומות אחרות הבינו שהדרך לשותפות עם ארה"ב עוברת דרך ישראל"

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן השתתף היום בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת • פרידמן: "אם ישאלו אותי מה היה ההישג הכי חשוב - זו ההכרה בירושלים כבירת ישראל"

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"כולם חששו שההכרה של הממשלה האמריקאי בירושלים והעברת השגרירות, תביא לפיצוץ, אך הסתבר שזהו פיצוץ של שלום ולא של אלימות", כך אמר היום שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות ח"כ צבי האוזר.

עוד אמר פרידמן כי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא דונלד טראמפ היו יחסים יוצאי דופן, שהפכו את הקשר בין שתי המדינות לחזק ביותר אי פעם. הוא הוסיף כי ההכרה האמריקאית בריבונות רמת הגולן הייתה חשובה, וכך גם נושא אי החוקיות של התיישבות ביהודה ושומרון. עם זאת אמר, "אך אם ישאלו אותי מה היה ההישג הכי חשוב, זו ההכרה בירושלים כבירת ישראל. זו הייתה קריאת הכיוון של הנשיאות הזו, אשר חיזקה את הנשיא מול כל העולם, לרבות מול איראן וצפון קוריאה. בכך שהבהירה כי אמריקה נמצאת לצד ידידיה ולצד האמת ולא תירתע מאויביה. אני מאמין שהסכמי אברהם, שהתחילו עם בחריין ואיחוד האמירויות, הם תוצאה מכך שאומות אחרות ראו את הקשר בין ישראל וארה"ב, ראו שאפשר לבטוח בארה"ב כשותפה ורצו גם להיות שותפים שלנו, והבינו שהדרך לשותפות עם ארה"ב עוברת דרך ישראל. כך משיחות מאחורי הקלעים, עברנו לחברויות פתוחות וגלויות בין ישראל לשכנותיה באזור, והכל התחיל בהכרה בירושלים. בסופו של דבר המסר שיצא בבירור למזרח התיכון הוא שישראל היא לא הבעיה, אלא פתרון לבעיות במזה"ת. זה לא רק הנושא הביטחוני, אלא גם טכנולוגיה, מסחר, וכמובן, בהקשר של מגפה של פעם במאה שנים, חשיבה והבנה של טובי המדענים לפתרונות למגפה, שתודה לאל, כבר רואים את האור בקצה המנהרה לגביה".

פרידמן נחשב שגריר שדגל באופן גורף במדיניות הימין הישראלי, והפלסטינים כינו אותו "המתנחל". הוא יוחלף בחודשים הקרובים על ידי הנשיא ג'ו ביידן במועמד הקרוב יותר למדיניות של הממשל הדמוקרטי.

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר אמר: "הסכמי אברהם הם תוצאה של מדיניות אמריקאית עיקשת להכיר בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ולחדש את ריבונותו בשלום ובביטחון, השגריר פרידמן זכה בכהונתו להגשים חלומות של כולנו, לשנות עיוות היסטורי, ולממש הלכה למעשה את עמדתה המסורתית של ארה"ב וראייתה ההיסטורית שבירתה של מדינת העם היהודי בארץ ישראל היא ירושלים. הוא זכה לחנוך בעשר אצבעותיו את השגרירות בבירתו הנצחית של העם היהודי. הוא זכה להיות שותף בהליכים היסטוריים של הכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן, כחלק מההכרה בשינוי המציאות כאן באזור ובקריטיות של הריבונות בגולן לקיומה של ישראל וביטחונה האסטרטגי. לצד זה זכה להיות שותף בהסכמי אברהם אשר מבססים את שינוי הפרדיגמה שהתרחש במזרח התיכון עשור לאחר מה שמכונה ה'אביב הערבי' - ההכרה באמת שישראל איננה הבעיה של המזרח התיכון, אלא שישראל היא מרכיב מרכזי בפתרון של בעיות האזור".

ח"כ יריב לוין, ח"כ צבי האוזר ושגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 ח"כ יריב לוין, ח"כ צבי האוזר ושגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בדיון בוועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

גם יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין הצטרף לשבחים: "ראוי ונכון שהכנסת תוקיר, באופן רשמי ופורמלי, תודה עמוקה ומיוחדת לתרומתו האדירה של השגריר פרידמן ליחסי ארה"ב וישראל. היחסים היום בין ארה"ב וישראל, ובין ישראל והמזרח התיכון שונים לגמרי טרם שנכנסת לתפקיד. הדברים האלו לא קרו במקרה והם תולדה של חזון אישי שלך והשקעה בדברים שנראו כמעט בלתי אפשריים. עדיין אנחנו לא מעכלים באמת את ההשפעה והמשמעות שיש לכל מה שעשית. היה לך חלק נכבד בהכרת הנשיא טראמפ בריבונות של ישראל ברמת הגולן - תיקון עוול היסטוריה, שלו חשיבות מדינית, ביטחונית ואסטרטגית רבה. כמו כן ההחלטה שהתקבלה ע"י הממשל האמריקאי שההתיישבות ביו"ש אינה נוגדת את החוק הבינלאומי - דבר עצום שהגיע לשיאו בביקור מזכיר המדינה מייק פומפאו בבנימין, שהיה לך חלק חשוב בקיומו. את הפעולות החשובות האלו עשית מתוך הסתכלות רחבה על האזור ודאגה בראש ובראשונה לאינטרסים של ארה"ב".

לוין ביקש כי פרידמן יודה בשמו לכל הגורמים בממשל ובראשם לנשיא טראמפ וסגנו מייק פנס. "הכרת התודה שאנו רוחשים להם היא כנה, אמיתית ומוצדקת", דברי לוין.