הכנסת אישרה: הפטור ממס מעסיקים לחקלאים המעסיקים עובדים זרים יוארך בשנתיים

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המשותפת של ישראל כ"ץ, אופיר כץ וקטי שטרית

עובדים זרים עובדים בשדה / צילום: איל יצהר
עובדים זרים עובדים בשדה / צילום: איל יצהר

הפטור ממס מעסיקים לחקלאים המעסיקים עובדים זרים יוארך בשנתיים. זאת לאחר שהכנסת אישרה הצעת החוק משותפת של שר האוצר ישראל כ"ץ בשם הממשלה, וחברי הכנסת אופיר כץ וקטי שטרית.

בהסבר לחוק נכתב כי מגפת הקורונה וההשפעות שהיא הביאה איתה, הוכיחו כי יש משמעות גדולה לתוצרת חקלאית ישראלית וחיזוק המשק המקומי בנוסף לייבוא. הטלת מס מעסיקים על עובדים זרים נועדה לעודד עבודה מקומית בתחום, אבל כפי שניתן לראות, גם לאחר השפעת נגיף הקורונה על שוק התעסוקה, לא היה ביקוש. לכן הטלת המס תוסיף קושי על ענף החקלאות הישראלי.

חברי הכנסת אופיר כץ ושטרית שהגישו את ההצעה באופן פרטי, קיבלו את תמיכת ישראל כ"ץ והיא הפכה להצעה ממשלתית שקיבלה תמיכה מקיר אל קיר. ההצעה עברה במליאה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 15 קולות וללא מתנגדים.

ח"כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת
 ח"כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת

חבר הכנסת אופיר כץ אמר כי זו בשורה חשובה לעובדי ענף החקלאות בארץ. חברת הכנסת שטרית אמרה כי החוק יעזור משמעותית לענף החקלאות וימנע עליית מחירים לצרכנים, כתוצאה מהשתת עלויות נוספות על החקלאים.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, שפעל רבות לקידום המהלך בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות וגורמים נוספים, אמר היום: "טוב שהממשלה התעשתה והבינה שבעת הזו להטיל על החקלאים מס בגובה 150 מיליון שקל זהו מהלך הרסני שהיה מביא לפשיטת רגל של לפחות 20% מהחקלאים הפעילים. אם הפטור לא היה מוארך, כל חקלאי במדינת ישראל היה נאלץ לשלם עוד כ-6,000 שקל בשנה עבור כל עובד זר שהוא מעסיק, וזאת מעבר לשאר המסים וההיטלים שהוא כבר משלם כיום. רבים מהחקלאים לא היו עומדים בכך. אני מודה לשר החקלאות, אלון שוסטר ולשר האוצר ישראל כ"ץ. יש לקוות שהמס, הפוגע באופן אנוש בחקלאים, יבוטל באופן מוחלט, ולא ניאלץ, כל שנתיים, להילחם מחדש על חייה של החקלאות בישראל".

עוד לדברי וילן, "זוהי תקופה שבה קברניטי המדינה צריכים לשמור על המגזר החקלאי שנמצא על סף קריסה, לא לפגוע בו. משבר הקורונה הוכיח את הצורך ב'ביטחון המזון' ואת החשיבות העצומה בשימור עצמאותה של מדינת ישראל בכל הקשור באספקת תוצרת חקלאית טרייה".