11.9% מהמעסיקים מדווחים: העובדים לא רוצים לחזור מהחל"ת

הלמ"ס פרסמה היום את סקר מצב העסקים, שמשקף את מצב המשק לפני החמרת הסגר בסוף השבוע האחרון • מהסקר עולה שהעסקים מעט יותר אופטימים לגבי המשך הדרך, רבים מעוניינים להגדיל את האפשרות לעבוד מהבית בתום המשבר וברוב הענפים לא מתכננים השקעות בחודשים הקרובים

אנשים יושבים בפארק בתל אביב בתחילת ינואר / צילום: איל יצהר
אנשים יושבים בפארק בתל אביב בתחילת ינואר / צילום: איל יצהר

סקר מצב העסקים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושף מספר מגמות בולטות אודות שוק התעסוקה בישראל, ובין היתר מאושש טענות על תופעה מדאיגה - עובדים רבים שמעדיפים להישאר בחל"ת ולקבל דמי אבטלה.

הסקר, שמשקף את מצב המשק לפני החמרת הסגר בסוף השבוע האחרון, הופנה ל-1,403 עסקים עם 5 משרות שכיר ומעלה, ומגלה את מצב התעסוקה במשק, יכולתם של העסקים להמשיך ולפעול בתנאים הנוכחיים, מידת הפגיעה בפדיון, השקעות מתוכננות ועוד.

בין היתר, נשאלו בעלי העסקים עם עובדים בחל"ת (כ-38% מהעסקים הפעילים בסקר) מהן הסיבות שאינם מחזירים את העובדים הנמצאים בחל"ת. כל מעסיק יכול היה לבחור ביותר מסיבה אחת. כ-46% מהם ציינו שלחברה אין צורך בעובדים כרגע, ובלמ"ס מציינים כי "נראה שהכוונה היא שבתנאי הביקוש הנוכחיים ובהינתן צעדי ההתייעלות שנעשו בתקופה האחרונה אין צורך בעובדים אלו". סיבה זו שכיחה בעיקר בענפי התעשייה.

אבל כאמור לעתים העובדים הם אלה שלא מעוניינים לחזור לשוק התעסוקה. 11.9% מהחברות בכלל המשק מדווחות שעובדים מעדיפים להישאר בסטטוס של חל"ת, ובלמ"ס מציינים שתופעה זו קיימת בעיקר בקרב חברות גדולות. בחברות עם 10-5 מועסקים האחוז הוא 10.4% ובחברות עם 250 מועסקים ויותר הוא מטפס ל-17%.

בהייטק ובתעשייה כבר חושבים על היום שאחרי

אחת השאלות הבולטות בשוק התעסוקה, היא מה יעלה בגורל העבודה מהבית כשהמשבר ייגמר. על פי הסקר הנוכחי, נראה שחברות רבות מתכוונות להמשיך במודל העבודה מהבית גם ביום שאחרי. החברות בסקר התבקשו להעריך האם ובאיזו מידה יגדילו את היקף העבודה מהבית לאחר סיום המשבר.

בענפים שבהם מתאפשרת יותר עבודה מהבית, אחוז זה גבוה יחסית, ובהייטק ובשירותים פיננסיים הוא אף הגיע ל-80% מהמועסקים. ולא רק שם. מהנתונים עולה כי גם בענפי התעשייה מחצית מהעסקים מעוניינים בתום המשבר להגדיל את האפשרות לעבוד מהבית.

העסקים (מעט) יותר אופטימיים

מהסקר עולות שתי נקודות נוספות, שעשויות להצביע על אופטימיות זהירה. הראשונה, היא מידת הפגיעה בפדיון. מנהלי העסקים נשאלו על מידת הפגיעה בפדיון החברה בדצמבר, ומתשובותיהם עולה כי בכלל הענפים, אחוז העסקים המדווחים על פגיעה חמורה (פגיעה של יותר מ-51%) ירד לעומת אמצע אוקטובר מכ-28.3% לרמה של 16.4%, אך הוא עדיין גבוה משיעור העסקים שדיווחו על פגיעה כזו באוגוסט (6.4%), אז היה המשק משוחרר ממגבלות באופן יחסי. מי שכן דיווחו על פגיעה חמורה בדצמבר הם בעיקר עסקים בענף שירותי מזון ומשקאות, כגון מסעדות ואולמות אירועים. 41% מהם דיווחו על פגיעה חמורה בפדיון.

הנקודה השנייה היא, שהעסקים אופטימיים יותר בנוגע לסיכוייהם לשרוד את המשבר. העסקים התבקשו להעריך כמה זמן ניתן יהיה להמשיך ולקיים את פעילות החברה במצב הקיים. מהנתונים נראה כי חל שיפור משמעותי בסך ענפי המשק במשך שרידות החברות לעומת הסקר הקודם שערכה הלמ"ס באוקטובר. כך, חלה ירידה חדה באחוז העסקים המדווחים על שרידות של עד חודש מ-14% באוקטובר ל-7% בינואר. בנוסף, אחוז העסקים שדיווח על שרידות של יותר מחצי שנה, עלה מ-32% ל-54%.

בלמ"ס אף מציינים כי "ניתן להניח שמבצע החיסונים הנרחב והמשך פעימות המענקים שאושרו מאמצע אוקטובר השפיעו על השיפור במדד זה".

ההייטק זה עולם אחר: ברוב הענפים לא מתכננים השקעות

שאלה נוספת שנבחנה בסקר היא האם העסקים מתכננים לבצע השקעות בחודשים הקרובים, מהו מקור המימון אם התשובה חיובית, ומדוע לא אם התשובה שלילית. מרבית העסקים דיווחו כי אינם מתכננים כל השקעה בחודשים הקרובים, 76.8% מכלל ענפי המשק.

יוצא דופן הוא ענף ההייטק, שבו רק מחצית מהחברות דיווחו כי לא מתוכננות אצלן השקעות כלשהן. בחלוקה לפי גודל העסק, נראה כי בעסקים הגדולים יותר (שבהם יותר מ-250 מועסקים) אחוז העסקים המתכננים לבצע השקעות (38.9%), גבוה מהממוצע (כ-17%).

כך בוצע הסקר

בהמשך לגלים הקודמים של הסקר שבוצעו במהלך החודשים מרץ-אוקטובר, ביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש ינואר (05.01.2021-03.01.2021) את הגל העשירי לבחינת מצב העסקים והתעסוקה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה וההגבלות המתלוות אליו.

הסקרים הקיפו עסקים בחלק מהפעילות במשק: בענפי ההייטק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעוני, השירותים הפיננסיים ושירותי הביטוח, שירותי המזון והמשקאות (הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים). נתוני הסקרים מספקים מידע על מצב התעסוקה, יכולתם של העסקים להמשיך ולפעול בתנאים הנוכחיים, מידת הפגיעה בפדיון, השקעות מתוכננות ועוד. הגל העשירי והנוכחי, הופנה לכ-1,403 עסקים עם 5 משרות שכיר ומעלה. אוכלוסיית הסקר הקיפה כ-1,451,510 שכירים, שהם כ-34% מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה. שיעורי ההשבה בגל העשירי עמדו על 80%.

בלמ"ס מדגישים כי האומדנים המוצגים בסקר משקפים את תמונת המצב לפני החמרת הסגר שהחלה ביום שישי ונתוניו נאספו לפני ההחלטה הסופית של הממשלה על הטלת הסגר.