שר הפנים חתם על תקנות לקיצור הליכי אישורי תוכניות בנייה בקרקעות מדינה

בניגוד למצב כיום, התקנות החדשות מאפשרות לקיים קודם את הליכי הרישוי בתוכניות, ורק לאחר מכן לקבל את אישור רמ"י • בנוסף, בתוכניות מסוימות תקבע מגבלת זמן של 90 יום לתגובת רמ"י • משרד הפנים: "הסרת חסם משמעותי"

אריה דרעי צילום: רפי קוץ
אריה דרעי צילום: רפי קוץ

שר הפנים אריה דרעי חתם על תקנות התכנון והבנייה המתייחסות להליך בקשת היתר בתוכניות על קרקע מדינה, המנוהלות ע"י רמ"י (רשות מקרקעי ישראל). מדובר בכ-15 אלף בקשות בשנה. אישור התקנות אמור להוות קיצור בלוחות הזמנים בהליך הבקשה להיתר בתוכניות אלה.

במצב כיום, לא ניתן להגיש בקשה להיתר לפני שיש אישור של רמ"י לבקשה. התקנות החדשות קובעות כי אישור רמ"י בהליך הרישוי בשני המסלולים (הליך רישוי ללא הקלות והליך רישוי עם הקלות) יהיה לאחר החלטת הוועדה. בשני המסלולים תועבר הבקשה לאישורה של רמ"י, והדבר לא ימנע את הדיון בבקשת ההיתר בוועדה המקומית.

התקנות קובעות כי החל מתאריך 01.01.22 רמ"י תחויב לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בתקנות לאישור הבקשה (90 ימים). ככל שרמ"י לא תעמוד בלוחות זמנים אלו, הוועדה המקומית תראה כאילו לא הוגשה התנגדות מצידה לפרויקט, ותוכל לחתום על הבקשה להיתר.

לפי ההודעה, מינהל התכנון ורמ"י מפתחים בימים אלה ממשק בין המערכות הממוחשבות שיאפשר את ניהול לוחות הזמנים. כמו כן, המערכת תדע לזהות מקרים מיוחדים בהם אין צורך באישור רשות מקרקעי ישראל ותאשר אוטומטית את הבקשה.

"בשנה וחצי האחרונות התקיימה עבודת מטה משמעותית בין מינהל התכנון לבין רמ"י", הסבירה סמנכ"לית מינהל התכנון ברגולציה ברישוי ובנייה, רות שוורץ. "הכלי המשלים לתקנות הינו הממשק שפותח בין מערכת רישוי זמין לבין מערכות רשות מקרקעי ישראל שיביא לבקרה על לוחות הזמנים של רמ"י הקבועים בתקנות".

שר הפנים אריה דרעי ציין כי "הסרנו חסם משמעותי נוסף בהליך בקשת ההיתר. התקנות החדשות מאפשרות לבצע תהליכים מקבילים באותה עת - הן ברמ"י והן בוועדה המקומית, ובכך יביאו לייעול וקיצור הליכים מול התושב ומגיש הבקשה להיתר".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "תקנות התכנון והבנייה שנחתמו היום הינן פרי עבודה משותפת של רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון ומשרד הפנים, כאשר רמ"י אף יזמה הרחבה של אוכלוסיית הפטור מעבר לזו שאושרה בתקנות.

"יודגש כי רמ"י מבצעת סינון ראשוני לשם איתור הבקשות שאינן מצריכות את אישור הרשות, כאשר הפניות לגביהן כן נדרש אישור רמ"י, יקודמו על ידי הוועדה והאישור יינתן בהמשך".