הסכמי השלום עם מדינות המפרץ: שעתה של הדיפלומטיה הכלכלית

נוכח משבר הקורונה, מקומו של משרד החוץ במערך החוסן הלאומי ובחיזוק הכלכלה הישראלית משמעותי מתמיד וראוי למבט מעמיק

שר החוץ גבי אשכנזי / צילום: דוברות משרד החוץ
שר החוץ גבי אשכנזי / צילום: דוברות משרד החוץ

כינון היחסים עם מדינות המפרץ הרים את מסך החשאיות מעל פעילותו רבת השנים של משרד החוץ בקידום הקשרים הכלכליים עם מדינות אלה. אולם הדיפלומטיה הכלכלית היא בליבת העשייה הדיפלומטית של משרד החוץ מאז ומתמיד.

מזה שנים מקדמים אנשי משרד החוץ עסקים ישראלים ברחבי העולם והתוצאות מדברות בעד עצמן: בשנים 2019-2020 אנשי אגף כלכלה והמטה בארץ והדיפלומטים הישראלים בחו"ל סייעו לקידום עסקאות של חברות ישראליות בסך 8.8 מיליארד דולר, מהן כמעט 2 מיליארד דולר ביבשת אפריקה לבדה. הנתון אינו כולל עסקאות רבות ששוויין לא פורסם והוא משקף תרומה משמעותית לקידום היצוא ולתוספת עשרות אלפי משרות חדשות. עפ"י מכון היצוא כל מיליארד שקל גידול ביצוא תורם לתוספת 2,500 משרות חדשות.

נוכח המשבר שהמיטה מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית ועל המשק הישראלי, מקומו של משרד החוץ במערך החוסן הלאומי ובחיזוק הכלכלה הישראלית משמעותי מתמיד וראוי למבט מעמיק.

למשרד החוץ הישגים רבים השנה

פריסת 103 הנציגויות של ישראל בעולם ונגישות הדיפלומטים למקבלי החלטות ולמנהיגות מדינית וכלכלית התגלו השנה כמשאבים קריטיים. בפרוץ המגפה, פעלו אנשי משרד החוץ להסיר חסמים ליבוא סחורות וחומרי גלם עת מדינות הטילו צווי איסור על יצואן לחו"ל. משרד החוץ שולב במרכז השליטה הלאומי מיד עם פתיחתו והוביל למעלה ממחצית מהרכש ואספקת הציוד הרפואי שהמדינה כה נזקקה להם. לאורך הגל הראשון, משרד החוץ ייצר בזמן אמת כלים תומכי החלטה שהנגישו למעצבי המדיניות הכלכלית, לארגונים הכלכליים ולמקבלי ההחלטות מידע על צעדים שנקטו מדינות על מנת להגן על כלכלותיהן ולשמר את כושר התפקוד שלהן.

מגפת הקורונה שיבשה קשות את עולם התעופה. משרד החוץ הצליח לאפשר טיסות ולייצר מענה תעופתי ליבוא תרופות ציוד רפואי ולכניסת צוותים טכניים ששימרו רציפות תפקודית של תשתיות לאומיות. המשרד הוביל את המבצע שאפשר חזרת אלפי ישראלים הביתה. בהנחיית שר החוץ ובהובלתו, יזם משרד החוץ עשרות מהלכים מדיניים שבהם שיחות בין שר חוץ לעמיתיו וניהול משאים ומתנים עיקשים. ביקרתם הקיץ ביוון? הייתה זאת אחת התוצאות של מו"מ שהוביל המשרד יחד עם השגרירים, נציגי רשות התעופה האזרחית, משרד הבריאות ונתב"ג מול כעשרים מדינות ליצירת מתווה מוסכם לחידוש תעופה ותנועת תיירות. יחד עימם ועם משרד הכלכלה גובש גם מתווה המאפשר כניסת אנשי עסקים לישראל. מגעים מדיניים נמשכים גם בימים אלה לחידוש תעופה בחלוף גל התחלואה הנוכחי.

התחסנתם? ספק אם ידעתם שמשרד החוץ ונציגויותיו באירופה ובארה"ב פעלו יד ביד עם משרד הבריאות על מנת לקדם המו"מ עם יצרניות החיסונים ולהבטיח אספקת החיסונים במועדם. הייתה זאת הקונסוליה הכללית בבוסטון שיזמה את השידוך בין מודרנה המייצרת חיסון לקורונה לבין משרד הבריאות, כשהשגרירות בפריז פעלה מול סנופי להשגת חיסוני שפעת. אגף כלכלה, השגרירות למוסדות האו"ם בג'נבה ומשרד הבריאות הובילו את מהלך הצטרפותה של ישראל ל-COVAX, יוזמת רכש בינ"ל משותפת המהווה מעין "תעודת ביטוח" לאספקת חיסונים לאזרחי ישראל.

רבים בארץ איבדו השנה את מקומות העבודה שלהם ונתוני האבטלה מדאיגים. למרות התנאים הקשים שחוו הם ובני משפחותיהם, הגבירו עובדי משרד החוץ את מאמציהם לייצר עבור החברות הישראליות חיבורים אפקטיביים לשווקים. הסכמים כלכליים חדשים נחתמו, התקיימו מאות פעולות וירטואליות ואחרות לחשיפת חברות ישראליות לשווקים ולקוחות חדשים. הקושי העצום של אנשי עסקים לנוע ממקום למקום נענה בשירות מסור של השגרירים ברחבי העולם, שחתרו יותר מאי פעם לזיהוי הזדמנויות ולפתיחת שערים ליזמים, להצגת טכנולוגיות, כולל טכנולוגיות חדשניות להתמודדות עם הקורונה ולקידום מהלכים שמנעו מהחברות נזק. כך למשל, סיועה של השגרירה בגאנה לחברה ישראלית בתחום בניית תשתיות מים מנע נזק של מליוני אירו. הנתונים מדברים בעד עצמם.

לאחר שנים שחונות, השנה זכה משרד החוץ לתקציב פעולות שאפשר לממש את עוצמת הפריסה, המומחיות והנגישות למקבלי החלטות ברמות הבכירות בזירה הבינלאומית ולהוציא מהכוח אל הפועל את יכולות הדיפלומטים הישראלים לסייע לכלכלה. בנתוני תחלואה מאתגרים שלא חסו גם על הצוותים המשרתים בחו"ל, נציגויות משרד החוץ ברחבי העולם פעלו באופן רציף. משרד החוץ לא צמצם כוחות והשליחים נותרו על משמרתם ביודעם כי בשעת חירום זו השגרירויות הן מוצבים קדמיים חיוניים בשירות האינטרסים הלאומיים של ישראל והכלכלה הישראלית.

זוהי שעתה של הדיפלומטיה הכלכלית, המגייסת את הקשרים והיכולות הדיפלומטיות למען המשק. האתגרים הללו ילוו את ישראל והעולם כולו גם ב-2021. משרד החוץ ימשיך להעמיד את הידע, המומחיות והקשרים בשירות היזמים הישראלים, לשימור ופיתוח שווקים ולחשיפת הטכנולוגיות והיכולות הישראליות למנהיגי מדינות, לראשי ממשל מקומי ולשלל לקוחות פוטנציאלים. הנכסיות של משרד החוץ ותרומתו למשק הישראלי מוכחות. עשרות אלפי משרות חדשות אינן עניין של מה בכך. 

הכותבת היא סמנכ"לית וראש אגף כלכלה במשרד החוץ